Danske Rederier indgår aftale om besætningsskift under coronakrise

Danske Rederier, Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime har indgået en aftale, der skal løse udfordringer med at skifte besætning under coronakrisen.

Danske Rederier, Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime har indgået en aftale, som skal løse problemerne med besætningsskift og forlængede ude- og hjemmeperioder. PR-foto..

08.04.2020

SCM.dk

Men de forlængede perioder giver udfordringer for både dem til søs og på sigt for deres kollegaer i land.

Nu har Danske Rederier, Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime indgået en aftale, som skal løse problemerne med besætningsskift og forlængede ude- og hjemmeperioder.

Første punkt i aftalen er, at besætningerne skal sikres afløsning, så snart der er afmønstrings- og hjemrejsemuligheder tilstede.

”Jeg er glad for, at vi har fundet en fælles løsning med Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime for de mange besætningsmedlemmer, som lige nu tager en ekstra tørn til søs. Ingen havde set dette komme, så det har krævet en hurtig og konstruktiv forhandling med parterne, som nu er mundet ud i en fornuftig løsning. Vi har løst et komplekst problem sammen, og det vil vi fra Danske Rederiers side gerne takke for”, siger Anne W. Trolle, direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier.

Den nye aftale omfatter maskinchefer, maskinmestre, navigatører, cateringofficerer samt menige på dæk og i catering i den overenskomst, der kaldes ”stor tonnage”.

Udfordringer på sigt
For at gøre de forlængede perioder på havet mere tålelige er det også aftalt, at der skal være øget gratis adgang til brug af internet og satellittelefon på grund af den ekstraordinære situation.

Udover praktiske udfordringer som, hvordan man får besætninger til og fra skibene, når verden stort set er lukket ned, gemmer der sig store udfordringer på længere sigt.

For mens besætninger på forlængede udeperioder optjener et stort plus på arbejdskontoen, vil kollegaer i hjemmeperioder optjene et meget stort minus.

”Rederierne står i en svær situation, og det er en meget svær problemstilling. For at sige det, som det er, så er det ikke en gratis omgang at skulle honorere et meget stort overarbejde, men vi har fundet en løsning, hvor alle bidrager med noget”, siger Anne W. Trolle.

Læs også: Rederi tester bæredygtig biobrændsel

Princippet er, at der gives økonomisk kompensation, når ude-tiden er overskredet med 50 procent, mens de, som har været hjemme, maksimalt kan få en næste udetørn med 50 procents overskridelse.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.06.2025SCM.dk

CO2-fjernelse rykker fra niche til nødvendighed

24.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Showcasedag hos Arla Foods Export Terminal i Vejle

24.06.2025SCM.dk

Her er verdens 25 bedste forsyningskæder

23.06.2025SCM.dk

Naturen bliver overset som finansiel risiko i nordiske virksomheder

23.06.2025SCM.dk

IoT: Onics Denmark fastholder vækstkursen efter strategisk transformationsår

23.06.2025SCM.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

23.06.2025SCM.dk

Ny direktør skal styrke Roima Aalborgs faglige profil inden for lagerstyring

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle