Danske Rederier roser ny Afrikastrategi – grøn energi og handel skal styrkes

Afrika rummer enorme muligheder for både grøn energi og økonomisk vækst. For at udnytte dette potentiale skal Danmark og EU have et endnu skarpere fokus på investeringer og samarbejde, mener Danske Rederier.

Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danske Rederier: Afrika har et kæmpe potentiale for vedvarende energi, som kan spille en nøglerolle i fremtidens grønne brændstoffer til skibsfarten.". Foto: Danske Rederier

26.08.2024

SCM.dk

Regeringens nye Afrikastrategi byder ifølge Danske Rederier på store muligheder for tættere samarbejde inden for handel, bæredygtig udvikling og vedvarende energi.  

Derfor støtter Danske Rederier strategiens overordnede målsætninger, og opfordrer samtidig til en endnu mere konkret tilgang, især når det gælder finansiering og handel. 

”Afrika har et kæmpe potentiale for vedvarende energi, som kan spille en nøglerolle i fremtidens grønne brændstoffer til skibsfarten. Hvis vi skal sikre den grønne omstilling, er det afgørende, at vi styrker samarbejdet om udvikling af disse energikilder," siger Anne H. Steffensen, ad­mi­ni­stre­ren­de direktør i Danske Rederier. 

Danske Rederier ser derudover store muligheder i EU’s Global Gateway-initiativ, som har til formål at fremme investeringer i kritisk infrastruktur herunder transport- og hav­ne­fa­ci­li­te­ter samt etablering af grønne korridorer langs sejlruter om det afrikanske kontinent.  

Rederibranchen opfordrer Danmark og EU til at støtte dette initiativ med mere konkrete fi­nan­si­e­rings­pla­ner, der kan sikre økonomisk vækst og skabe flere arbejdspladser i både Afrika og Europa. 

Danske Rederier fremhæver desuden vigtigheden af gensidighed i samarbejdet med de afrikanske lande. For at Europa kan være Afrikas foretrukne handelspartner, er det nødvendigt at undgå pro­tek­tio­ni­sti­ske tiltag, der hæmmer samarbejdet. 

"Vi kan bidrage til vækst og beskæftigelse i Afrika, men det kræver, at vores afrikanske partnere undgår pro­tek­tio­ni­sti­ske tiltag som f.eks. han­dels­bar­ri­e­rer – det vil vanskeliggøre samarbejdet. Gensidighed skal derfor være en central del af vores fremtidige partnerskaber," siger Anne H. Steffensen. 

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle