Danske virksomheder er mindre innovative end norske og svenske

Mellem 2018 og 2020 introducerede 48 procent af danske virksomheder nye produkter eller -forretningsprocesser. Men i Sverige og Norge lå niveauet på henholdsvis 55 og 58 procent i samme periode.

Danske virksomheder falder bagud, når det kommer til både produkt- og procesinnovation, når man sammenligner med andre nordiske lande. Foto: Andrea De Martin / 123RF.

27.12.2021

SCM.dk

Introduktion af nye produkter eller en omlægning af forretningsprocesserne. Det er en måde for danske virksomheder at være innovative på. Og mellem 2018 og 2020 melder 48 procent af danske virksomheder, at de har været innovative. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Men det tal er lavere end vores venner mod nord: 55 procent af svenske og 58 procent af norske virksomheder introduceret nye produkter eller processer mellem 2018 og 2020.

Læs også: Infrastrukturalliance: Krav om CO2-reduktion er nøglen til mere innovation

Ser man specifikt på hvilken form for innovation, virksomhederne har været igennem, falder Danmark stadig bagud. 43 procent af danske virksomhederne har gennemført procesinnovation, mens 25 procent har gennemført produktinnovation.

Andelen af procesinnovative virksomheder var 45 procent i Sverige og 48 procent i Norge. Samtidig var 29 procent af de svenske virksomheder produktinnovative, mens andelen var 38 i Norge.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle