Danske virksomheder IT-outsourcer for at transformere deres kerneforretning

For danske virksomheder handler outsourcing i mindre grad om at reducere omkostninger, men i stedet mere om at fokusere på sin kerneforretning og skabe nye muligheder. Det viser PA Consulting seneste undersøgelse af kundetilfredsheden med outsourcing- og cloud-kontrakter i Norden.

Mere end 30 procent af danske virksomheder forventer at øge deres outsourcing inden for de næste to år, hvilket er en højere tendens end virksomhederne i Norge og Sverige. Foto: Vladimir Cosic / 123RF.

13.04.2022

SCM.dk

De seneste ti år har Henrik Ringgaard, der er sourcing-ekspert fra PA Consulting, årligt udarbejdet en måling af kundetilfredsheden med outsourcing- og cloud-kontrakter i Danmark og Norden i samarbejde med forskningsorganisationen Whitelane Research.

Dette års undersøgelse er nu færdig, og den viser, at danske virksomheders mål med IT sourcing er blevet en søgen efter strategiske partnere, som kan hjælpe med at transformere deres kerneforretning.

”I Danmark er outsourcing-markedet overordnet set sundt. I dag ser man på outsourcing som en måde at skabe nye muligheder, fokusere på sin forretning og skabe strategiske fordele fremfor som en måde at reducere sine udgifter”, fortæller Henrik Ringgaard.

Undersøgelsen er i år baseret på mere end 1.400 unikke outsourcing-kontrakter fordelt på 680 klassiske outsourcing-kontrakter og 750 cloud-kontrakter hos mere end 350 nordiske virksomheder. Det er dermed den mest omfattende analyse, der er udført i Norden, som afspejler kundernes opfattede tilfredshed med deres it-tjenesteudbydere. 

Læs også: Novo Nordisk gør supersoftware gratis for at booste SMV’ernes produktion

Mere end 30 procent af danske virksomheder forventer at øge deres outsourcing inden for de næste to år, hvilket er en højere tendens end virksomhederne i Norge og Sverige. I Danmark er man drevet af at fremtidssikre og fokusere på forretningstransformation fremfor at reducere omkostninger. 

”Der er sket et markant skifte de sidste fem år, hvor man investerer i fremtiden, men markedet er ved at stabilisere sig – i Danmark såvel som i Norden (i modsætning til det meste af Europa) handler det nu om at fintune og rykke rundt. For bare 5-6 år siden ville virksomhederne gerne outsource meget mere, men vi nået et mere stabilt niveau i Danmark,” siger Henrik Ringgaard. 

Indiske TCS topper listen 

Undersøgelsen har rangeret de forskellige virksomheder efter kundetilfredshed inden for traditionelle serviceudbydere og cloud-udbydere. Inden for de traditionelle serviceudbydere har den indiske virksomhed Tata Consultancy Services (TCS) genvundet førstepladsen i Danmark fra Accenture. ATEA og LTI klatrer begge op på listen for outsourcing-tjenesteudbydere på henholdsvis tredje og fjerde pladsen. 

”TCS har genvundet førstepladsen i Danmark, med Accenture og ATEA i lige i hælene. TCS får også den højeste score for forståelse af forretningen, som er et krav for at blive en strategisk partner, mens Atos og Kyndryl får den laveste score i undersøgelsen”, siger Henrik Ringgaard og tilføjer: 

”Men selvom Kyndryl scorer næstlavest i forhold til den overordnede tilfredshed i Danmark, ligger de i top-3, når det kommer til cybersikkerhed, hvilket er et meget centralt tema i forhold til den aktivitet, vi har set i kølvandet på de begivenheder, der p.t. sker i det geopolitiske landskab”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding