Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

En ny rapport viser, at danskerne ligger i top i Norden, både når det gælder tilfredshed med pakkelevering, og krav der stilles til leveringen. Hvis tilfredsheden skal bevares, kræver det et tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører, lyder det fra PostNord.

En ny rapport udgivet af PostNord viser, at 90 procent af danskerne er tilfredse med leveringen af deres pakker. Foto: Postnord.

05.10.2018

SCM.dk

Mens postvæsenets levering af breve ofte bliver diskuteret og kritiseret, så står det anderledes til med pakkeleveringen.

I den nye rapport ”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018”, som er udgivet af PostNord, svarer 90 procent af de danskere, der har handlet på nettet i år således, at de er ”meget tilfredse” eller ”ganske tilfredse” med leveringen af pakker. Det gør, at danskerne generelt er mere tilfredse end befolkningen i de andre nordiske lande.

Danskerne er de mest tilfredse i Norden, når det handler om leveringen af pakker. .

”Det er afgørende, at netbutikkerne forstår betydningen af, at leveringen sker på kundens vilkår. Nye tal viser, at mere end en fjerdedel af forbrugerne på nettet har undladt at købe en vare fra en netbutik, fordi de ikke blev tilbudt det ønskede leveringsalternativ”, siger Jørgen Fischer, der er e-handelsrådgiver hos PostNord.

Tilfredsheden skyldes dog ikke, at danskernes forventninger til leveringen af deres pakker er lave. Tværtimod så viser undersøgelsen også, at danskerne stiller de højeste krav i Norden til, hvordan pakken skal leveres.

De nordiske netforbrugere vil selv kunne vælge den leveringsmetode, som passer dem bedst. I Danmark er det hele 89 procent af dem, der har handlet på nettet i 2018, som giver udtryk for, at det er en afgørende parameter for, hvor de e-handler.

”Netbutikkerne i Danmark er dygtige til at stille forskellige leveringsalternativer op til deres kunder baseret på en eller flere pakkeleverandører. Men det er også nødvendigt for at kunne tilfredsstille den krævende danske forbruger, der vælger butikker fra, som ikke har den ønskede leveringsform”, siger Jørgen Fischer.

Tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører påkrævet
Når der bliver spurgt til, om det ved seneste køb på nettet, har været muligt at vælge den foretrukne leveringsmetode, svarer 70 procent positivt i Danmark. Det er mere end i de andre nordiske lande, hvor det i Sverige og Norge er mindre end halvdelen, der har mulighed for selv at vælge.

”Selvom mange danskere er tilfredse med leveringen i dag, så skal pakkeleveringen hele tiden udvikles. Netforbrugernes krav til leveringstid, leveringsmåde og services forventes kun at stige i de kommende år. Det er derfor helt nødvendigt, at netbutikker og logistikaktører etablerer et tæt samarbejde for at være rustet til fremtiden”, siger Jørgen Fischer.

Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år

”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018” udgives af PostNord og baseres på forbrugerundersøgelser gennemført i Sverige, Danmark, Norge og Finland hver måned i perioden januar til og med juni. I alt 53.849 respondenter har medvirket.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

18.06.2025SCM.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online