Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

En ny rapport viser, at danskerne ligger i top i Norden, både når det gælder tilfredshed med pakkelevering, og krav der stilles til leveringen. Hvis tilfredsheden skal bevares, kræver det et tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører, lyder det fra PostNord.

En ny rapport udgivet af PostNord viser, at 90 procent af danskerne er tilfredse med leveringen af deres pakker. Foto: Postnord.

05.10.2018

SCM.dk

Mens postvæsenets levering af breve ofte bliver diskuteret og kritiseret, så står det anderledes til med pakkeleveringen.

I den nye rapport ”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018”, som er udgivet af PostNord, svarer 90 procent af de danskere, der har handlet på nettet i år således, at de er ”meget tilfredse” eller ”ganske tilfredse” med leveringen af pakker. Det gør, at danskerne generelt er mere tilfredse end befolkningen i de andre nordiske lande.

Danskerne er de mest tilfredse i Norden, når det handler om leveringen af pakker. .

”Det er afgørende, at netbutikkerne forstår betydningen af, at leveringen sker på kundens vilkår. Nye tal viser, at mere end en fjerdedel af forbrugerne på nettet har undladt at købe en vare fra en netbutik, fordi de ikke blev tilbudt det ønskede leveringsalternativ”, siger Jørgen Fischer, der er e-handelsrådgiver hos PostNord.

Tilfredsheden skyldes dog ikke, at danskernes forventninger til leveringen af deres pakker er lave. Tværtimod så viser undersøgelsen også, at danskerne stiller de højeste krav i Norden til, hvordan pakken skal leveres.

De nordiske netforbrugere vil selv kunne vælge den leveringsmetode, som passer dem bedst. I Danmark er det hele 89 procent af dem, der har handlet på nettet i 2018, som giver udtryk for, at det er en afgørende parameter for, hvor de e-handler.

”Netbutikkerne i Danmark er dygtige til at stille forskellige leveringsalternativer op til deres kunder baseret på en eller flere pakkeleverandører. Men det er også nødvendigt for at kunne tilfredsstille den krævende danske forbruger, der vælger butikker fra, som ikke har den ønskede leveringsform”, siger Jørgen Fischer.

Tæt samarbejde mellem netbutikker og logistikaktører påkrævet
Når der bliver spurgt til, om det ved seneste køb på nettet, har været muligt at vælge den foretrukne leveringsmetode, svarer 70 procent positivt i Danmark. Det er mere end i de andre nordiske lande, hvor det i Sverige og Norge er mindre end halvdelen, der har mulighed for selv at vælge.

”Selvom mange danskere er tilfredse med leveringen i dag, så skal pakkeleveringen hele tiden udvikles. Netforbrugernes krav til leveringstid, leveringsmåde og services forventes kun at stige i de kommende år. Det er derfor helt nødvendigt, at netbutikker og logistikaktører etablerer et tæt samarbejde for at være rustet til fremtiden”, siger Jørgen Fischer.

Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år

”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018” udgives af PostNord og baseres på forbrugerundersøgelser gennemført i Sverige, Danmark, Norge og Finland hver måned i perioden januar til og med juni. I alt 53.849 respondenter har medvirket.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle