Den moderne indkøber kan det der med relationer

Den moderne indkøbsleder er en dygtig tekniker, men han eller hun mestrer også kunsten at samarbejde, opbygge relationer, etablere tillidsrum og fungere som betroet rådgiver. Det fortæller hovedtaler Paula Gildert fra Novartis og CIPS mere om på Den Danske Logistik og SCM Konference den 28. oktober.

Virksomheder bliver markant mere afhængige af relationer til samarbejdspartnere, og indkøbere vil ifølge Paula Gildert fra Novartis Pharma få en central rolle i at udvikle relationerne. Foto: Novartis Pharma..

08.08.2014

SCM.dk

"Indkøbs værdiskabelse er langt mere end at reducere omkostninger i form af indkøbspriser og sikre, at de indkøbte varer lever op til lovkrav”, fortæller Paula Gildert. Foto: Novartis Pharma..

Konkurrence og globalisering tvinger virksomheder til at fokusere på kernen og samarbejde med langt flere partnere, der kan supplere på alle andre områder. Det har den konsekvens, at en meget større del af virksomheders konkurrencekraft kommer fra leverandører – i form af omkostninger, gennemløbstid, time-to-market, leveringssikkerhed, risicireducering, innovation, produktkvalitet etc.

Det har også den konsekvens, at grænsefladen eller relationen mellem virksomheder og leverandører bliver afgørende vigtig. Hvad sker der i relationen, hvor meget går tabt og hvor meget ekstra værdi bliver skabt i kraft af samarbejdet? Relationerne til både nuværende og potentielle leverandører har i dag langt større betydning for virksomheders forretning end, det var tilfældet tidligere.

Læs også: Indkøbere undgår udvikling af leverandørrelationer

Den vigtige relationspleje
Men hvem skal pleje, varetage og udvikle disse relationer? Hvem skal koble salgsfolkenes eller produktudviklernes idéer, ønsker eller fornemmelser sammen med leverandørernes idéer, arbejde, muligheder og indsigt?

Hvem skal sikre, at leverandørens innovation bliver båret videre ind i organisationen og udnyttet kommercielt, så det giver resultater for slutkunden og bundlinjen? Hvem skal sikre, at den fælles udvikling af et helt særlig kundetilpasset molekyle, der giver et farmaceutisk produkt egenskaber, som skiller det afgørende ud fra konkurrerende produkter, bliver finansieret og gennemført, så alle parter får gevinst ud af det? Spørger man Paula Gildert, lyder svaret klokkeklart: Det skal indkøberen.

Paula Gildert er Head of Development, Strategic Sourcing, Norvartis Pharma og netop afgået formand for den indflydelsesrige forening Chartered Institute of Purchasing and Supply (CIPS). Hun har ansvaret for at skabe værdi i alle eksterne ”spend” i udviklingen af ny medicin og har mere end 25 års erfaring med forskellige roller inde for den farmaceutiske branche. Hun er også hovedtaler på Den Danske Logistik og SCM Konference arrangeret af IDA og effektivitet.dk i København den 28. oktober.

Mød Paula Gildert den 28. oktober

Paula Gildert er hovedtaler på Den Danske Logistik og SCM Konference den 28. oktober i Ingeniørhuset i København, hvor Den Danske Logistikpris 2014 også bliver uddelt. Se mere på www.logistikkonferencen.dk

Indkøberens nye rolle
”Der er en tendens til, at indkøberes omdømme er tæt forbundet med at reducere omkostninger og i visse industrier at tage vare på ”compliance”. Det er den traditionelle opfattelse af indkøbs værdiskabelse. Det mener jeg er en meget utilstrækkelig opfattelse, som mange virksomheder vil være tjent med at ændre radikalt på.

Indkøbs værdiskabelse er langt mere end at reducere omkostninger i form af indkøbspriser og sikre, at de indkøbte varer lever op til lovkrav”, fortæller Paula Gildert og tilføjer:

”Indkøb skal sikre løbende omkostningsreduktioner år efter år, der ikke forstyrrer service- eller produktkvalitet eller indfører nye forsynings-, sikkerheds- eller omdømmerisici. Indkøb skal også sikre adgang til innovation og løbende proces- og produktforbedringer”.

Det er mange ting på én gang, og det kræver færdigheder og kompetencer af indkøberne, der går langt udover de strengt tekniske færdigheder med at forhandle priser og kontrakter med leverandører, understreger Paula Gildert.

Betroede rådgivere for forretningen
Indkøbere skal ifølge Paula Gildert nødvendigvis blive betroede rådgivere for alle andre forretningsenheder. Indkøbere skal være i stand til at rådgive om, hvordan produktudvikling kan bruge crowd sourcing eller en open innovation-proces til at løse en udviklingsudfordring, hvordan finans kan få bedre målinger af fordelingen af direkte og indirekte omkostninger på bestemte produktgrupper, hvordan salg kan forbedre kundeservice ved at rådgive kunder til et ændret leveringsmønster etc.

Det kræver meget grundig indsigt i hele forretningen, og hvordan de forskellige forretningsenheder bidrager til den samlede konkurrencekraft.

”Jeg ser det som en uhyre spændende udvikling og chance for indkøbere til at indtage en helt ny strategisk rolle”, fortæller hun.

Læs også: Du spilder 55 procent af tiden

Tidlig involvering i R&D
Paula Gildert er fuld af eksempler på, hvordan indkøb kan skabe strategisk forretningsværdi hinsides omkostningsreduktioner. Tidlig involvering af nøgleleverandører i udviklingen af et nyt produkt kan radikalt ændre omkostningsstrukturen, der kan have massiv indflydelse på bundlinjen.

Hun nævner et konkret eksempel fra egen branche, hvor tidlig involvering af en leverandør i en produktudviklingsproces medførte bundlinjegevinster på flere hundrede millioner US dollars. Et andet eksempel er gennemførsel af grundige due diligence-undersøgelser, når en virksomhed indgår samarbejde med strategisk leverandør.

”Risikostyring og forsyningssikkerhed strækker sig også til leverandørkæden i både første, andet og tredje led, og den slags skal undersøges grundigt og proaktivt”.

Paula Gildert nævner et eksempel med opførelse af en fabrik hos en leverandør i et asiatisk land, hvor leverandørens entreprenør indlogerede både byggearbejdere og byggearbejderes familier i naboejendommen, hvilker er helt normalt i den pågældende kultur. Det betød, at byggearbejdernes børn ofte legede på byggepladsen, hvilket potentielt skabte fare for ulykker.

”Vi fik i dette tilfælde overbevist leverandøren om ikke at fyre entreprenøren, fordi det jo ville betyde, at alle byggearbejderne og deres familier pludselig hverken havde arbejde, indtægt eller logi. I stedet hyrede vi vagter, der sammen med et sikkerhedshegn kunne sikre, at børnene ikke kom ind på byggepladsen. En enkel løsning der tilfredsstiller behov hos alle parter og, synes jeg, et godt eksempel på ansvarligt indkøb”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding