Den søbårne handel er tilbage på rette kurs

Efter et mindre dyk i flere segmenter under udbruddet af COVID-19 er den søbårne handel nu tilbage på rette kurs – og faktisk på højere niveau end før pandemien. Det viser en ny analyse fra Danske Rederier.

WTO forventer, at den samlede verdenshandel stiger med 8 procent i 2021 efter at være faldet 5,3 procent i 2020. Arkivfoto.

26.07.2021

SCM.dk

Da udbruddet af COVID-19 lukkede verden ned, gav det i første omgang verdenshandlen et hak nedad. Dermed var der også mindre gods for rederierne at fragte, og som konsekvens faldt den søbårne handel med 3,4 procent i 2020.

Men her på vej ud af coronakrisen er dampen igen oppe. Den søbårne handel ligger nu højere end før pandemien og forventes at vokse med 4,2 procent i 2021. Det vækker stor tilfredshed i Danske Rederier.

Læs også: 10 konkrete bud på grøn omstilling af transporten

”Vi vidste jo ikke rigtig, hvad der ramte os, da Covid-19 som en bølge skyllede ind over hele verden. På vores vej ud af krisen er det betryggende at konstatere, at den søbårne handel kun fik et mindre nyk nedad, og at vi nu er tilbage og står endnu stærkere end før krisen”, siger Anne H. Steffensen, som er adm. direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

WTO forventer, at den samlede verdenshandel stiger med 8 procent i 2021 efter at være faldet 5,3 procent i 2020.

Fragtes længere end før

Den nye analyse viser også, at varerne til søs i dag fragtes længere end tidligere. Når man kigger på, hvor mange mil et ton gods fragtes, forventes det tal fra 2002 til 2022 at stige med 102 procent. Mængden af gods forventes i samme periode at stige 81 procent. De to tal viser, at de større fragtmængder også fragtes længere.

”Vi bliver rigere af at handle med hinanden, og derfor er det positivt, at vi i vores nye analyse kan se, at fabrikker og forbrugere finder hinanden på tværs af kloden. Det giver god mening og masser af arbejde til rederierne”, siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart

”Samtidig er rederierne i gang med at finde vejen til den klimaneutrale skibsfart. Der er et stykke vej endnu, men transitionen er i gang. I mellemtiden kan vi glæde os over, at søtransport er den mest klimavenlige transportform over lange afstande”

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle