Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet

Den 6. februar 2019 har ledelsen i Femern A/S fået overdraget den underskrevne tyske myndighedsgodkendelse i Kiel. Dermed kan arbejdet med at anlægge den faste forbindelse i princippet starte nu, men selskabet regner med modklager.

Med den tyske godkendelse er vejen nu banet for, at byggeriet af en fast forbindelse over Femern Bælt kan gå i gang. Hvis alt går efter planen, står tunnelen færdig i 2028: Illustration: Femern A/S.

08.02.2019

SCM.dk

Nu har ledelsen i Femern A/S dog endelig fået overdraget den underskrevne tyske myndighedsgodkendelse i Kiel, der alene gælder for byggeriet på den tyske side. Aktiviteterne på dansk side er reguleret i den danske anlægslov for Femernprojektet.

”Dette er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen og et godt udtryk for prioriteringen af projektet i Slesvig-Holsten”, udtaler Claus F. Baunkjær, adm. direktør for Femern A/S.

Underskriften kommer efter, at Transportministeriet i Slesvig-Holsten d. 28. december 2018 meddelte, at myndighedsgodkendelsen af Femern Bælt-tunnelen lå klar.

I forbindelse med den afsluttende behandling, havde Femern A/S mulighed for at komme med forslag til korrektioner af faktuelle forhold og redaktionelle ændringer. Denne proces er nu afsluttet og myndighedsgodkendelsen endeligt underskrevet af de tyske myndigheder.

Femern A/S forbereder sig på klager
Der kan fortsat klages over godkendelsen fra den tyske godkendelsesmyndighed til Forvaltningsdomstolen i Leipzig. Femern A/S og selskabets tyske rådgivere er velforberedte på at kunne assistere den tyske godkendelsesmyndighed i Kiel i en sådan retssag.

Byggeriet af Femerntunnelen er tilrettelagt sådan, at der ved Rødbyhavn på Lolland først anlægges dels en ny arbejdshavn, dels en fabrik til produktion af de 89 tunnelelementer, som sænketunnelen i hovedsagen består af.

Byggemodningen af det område ved Rødbyhavn, hvor tunnelelementfabrikken skal ligge, er i fuld gang. I marts 2018 tiltrådte forligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen en politisk aftale om fremrykning af konkrete anlægsforberedende aktiviteter, det vil sige byggemodning af byggepladsen i Rødbyhavn.

Læs også: Godt gang i grænsetransporten

Aktiviteterne finansieres inden for det samlede anlægsbudget og omfatter bl.a. miljøtiltag, arkæologiske undersøgelser samt etablering af el- og vandforsyning i produktionsområdet ved Rødbyhavn på Lolland.

Hvis alt går efter planen, forventes tunnelforbindelsen at være klar i 2028.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle