DHL åbner logistikcenter til 900 mio. kr. i Bonn

Den 19. november åbnede DHL Express officielt sit nye logistikcenter til luftfragt i hjembyen Bonn, hvor selskabet har investeret omkring 920 mio. kr. i faciliteter med både teknologi og bæredygtighed i top. SCM.dk har været på besøg.

Det nye logistikcenter åbnede officielt tirsdag d. 19. november. Foto: DHL.

22.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Med det 41 etager høje Post Tower som blikfang har Deutsche Post DHL haft det tidligere tyske regeringshovedsæde Bonn som hjemby igennem en del år. På den baggrund virkede det således ganske passende, da selskabets Express-division i tirsdags, d. 19/11, officielt åbnede sit nye, topmoderne luftfragtlogistikcenter i Köln-Bonn lufthavn.

Læs også: DHL åbner cykelhub i København: ”Bæredygtig last mile er afgørende”

Her har DHL investeret 123 mio. euro (godt 920 mio. kr.), hvilket godt nok er en snas mindre end den runde milliard kroner, selskabet har hældt i om- og udbygningen af sin terminal i Københavns lufthavn, men ikke desto mindre nok til at realisere en facilitet i topklasse på adskillige parametre.

CEO for DHL Express, John Pearson, var på plads, da center og fly blev vist frem for pressen. Foto: Anders Kampmann.

Logistikcenteret er på i alt godt 15.000 m2 fordelt på 12.000 m2 lager- og sorteringsområde, og 3.200 m2 administration. Udover den nyeste teknologi, der bl.a. omfatter 2,5 km. transportbånd, som gør centeret i stand til at håndtere 20.000 pakker i timen, er bæredygtighed også en vigtig målestok.

I samarbejde med lufthavnen har DHL således etableret en gigantisk løsning til lagring af energi fra is med en kapacitet på over 1,3 mio. liter og 18 km rør, der slanger sig gennem hele bygningen og holder den kølig om sommeren og varm om vinteren. Kombineret med en varmepumpe og solpaneler på taget gør det, at hele løsningen er komplet udledningsfri og selvforsynende.

Ifølge ingeniørerne bag projektet, er is-løsningen indtil videre ganske unik i Tyskland og formentlig også Europa, og CEO for DHL Express, John Pearson, peger på, at det er et godt eksempel på, hvordan virksomheden på en og samme tid bliver bedre for sine kunder og hjælper med at udvikle industrien som helhed.

Det nye center stod klar i august og siden har man så stille og roligt kørt det op til fuld drift, med 340 ansatte fra 34 lande, der arbejder døgnet rundt, seks dage om ugen. Her tømmer eller fylder de et fly 28 gange dagligt, heriblandt den nye direkte rute til Hong Kong, som er startet op sideløbende med centeret.

Læs også: DHL og StreetScooter annoncerer samarbejde om nyt elektrisk leveringskøretøj

Ruten fra Asien bliver betjent af en af DHL’s spritnye Boeing 777F, som man netop har modtaget de første eksemplarer af, og som SCM.dk fik lejlighed til at besigtige i forbindelse med besøget i terminalen. Flyet er det hidtil mest brændstofeffektive, DHL har taget i brug, og er endnu et skridt i retning af en mindre påvirkning på miljøet, som John Pearson forklarede.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby