DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse

Forsyningskæden kommer i centrum og bliver en katalysator for kommende forretningsmodeller i fremstillingsindustrien, mener DHL i ny rapport.

17.11.2015

SCM.dk

”Den gode nyhed er, at det bliver en spændende fremtid, vi går i møde. Den knapt så gode nyhed er, at virksomhedernes forsyningskæder bliver mere komplekse i fremtiden. Det vil stille langt større krav til den enkelte leder og den enkelte virksomhed for at kunne klare sig i konkurrencen.”

Læs også: Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Sådan siger adm. direktør for DHL Express i Danmark, Claus Lassen, i forbindelse med offentliggørelsen af et nyt whitepaper fra den store transportvirksomhed. Heri skitseres en række betydningsfulde tendenser inden for økonomi, miljø, politik, samfund og teknologi og hvilke konsekvenser, de vil få for fremtidens forsyningskæder.

Grundlæggende handler det som virksomhed om, at kunne omstille sig fremtidens øgede krav til eksempelvis skræddersyede produkter og miljøhensyn, hastigt skiftende tendenser og nye, strammere regler. For at kunne det, peger rapporten på, at de nye supply chain-løsninger skal være regionaliserede, indbyrdes forbundne, og mere robuste og bæredygtige.

”I fremtiden skal produktionsvirksomhederne omstille sig til at være endnu mere intelligente og bæredygtige i deres produktion, og på at indføre nye samarbejdsmodeller langs hele værdikæden for at være konkurrencedygtige. Det betyder imidlertid også, at forsyningskæderne i en global verden er nødt til at være mere regionaliserede for hurtigt at kunne imødekomme kundernes behov. Samtidig vil der i sagens natur være et stigende antal landespecifikke regler og retningslinjer, der skal overholdes,” siger Claus Lassen og fortsætter:

”Kunderne vil forvente bredere og mere tilpassede produktporteføljer. Og i kombination med skiftende vækst på forskellige markeder og nye teknologier som fx 3D-print samt en mangel på kvalificeret arbejdskraft, vil det få virksomheder til at genoverveje deres nuværende supply chainmodeller,” siger han.

Læs også: Organisationer vil optimere de danske forsyningskæder

Globalt set står fremstillingsindustrien for 17 procent af BNP og 14 procent af den samlede globale beskæftigelse. 70 procent af den samlede globale handel stammer fra produktionsvirksomheder.

Whitepaperet kan hentes her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle