DI: Disse veje og jernbaner skal bygges først
Manchet: Når den nye infrastrukturplan skal vedtages, er det ikke helt ligegyldigt, hvilke projekter sættes i gang først. Derfor vil DI med deres liste inspirere politikerne til at se det større billede og prioritere de mest presserende og centrale projekter, når planen skal lægges.
DI har i de forløbne uger præsenteret et udspil om cyklisme og en investeringsplan for den kollektive transport. Nu følger den samlede investeringsplan, som også rummer de nødvendige investeringer i vejnettet. Der er tale om en fuldt finansieret investeringsplan på 75 milliarder kroner frem mod 2030.
”Der er brug for at løfte investeringsniveauet, hvis vi skal sikre en effektiv transport af varer. Og når vi for alvor kommer i gang igen efter coronakrisen, skal det være muligt at komme til og fra arbejde uden at spilde timevis i en kø på motorvejen”, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, i en pressemeddelelse.
Læs også: Infrastrukturalliance: Krav om CO2-reduktion er nøglen til mere innovation
DI’s investeringsplan er en prioriteret liste, som rummer de 12 store projekter, som er mest presserende. Her skal spaden i jorden senest i 2025. DI sætter også navn på yderligere 16 projekter, der skal sættes i gang i perioden 2026-2030.
”Der er flere projekter, som påvirker hinanden. Derfor er der brug for, at politikerne tager stilling til en overordnet plan, inden de træffer konkrete beslutninger om de enkelte projekter. Det gælder for eksempel Kattegatforbindelsen, som har indflydelse på en 3. Lillebæltsforbindelse og en fast forbindelse mellem Als og Fyn”, siger Michael Svane.
Prioriteringslisten for 2025 lyder på:
Udvidelse af E20/E45 Fredericia-Kolding
Frederikssundsmotorvejen
Udvidelse af E45
Hillerødmotorvejen
3. Limfjordsforbindelse
Næstved-Rønnede
Ny Ellebjerg og Glostrup St.
Udvidelse af E20 Odense
Kalundborgmotorvejen
Udbygning af M3 Kbh.
Baneopgraderinger Ringsted-Odense
Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Læs også: Automatiske droner skal holde øje med kritisk infrastruktur
”Vi har ventet i mere end to år på en investeringsplan. Det har kostet dyrt i form af øget trængsel, og det har ramt blandt andre rådgiverne og anlægsbranchen. Vi skal væk fra ”stop-and-go”, og derfor håber vi, at vores årelange pres for at få en langsigtet investeringsaftale med rullende planlægning nu fører til en politisk aftale. Virksomhederne og medarbejderne har brug for vished om, hvornår infrastrukturen bliver udbygget”, afslutter Michael Svane.
- KCP