DI frygter, at redningsplan for PostNord vil skade danske virksomheder

EU-kommissionen mangler stadig at godkende sidste del af redningsplanen for PostNord. Nu frygter DI, at den vil ødelægge den frie og lige konkurrence på det danske marked.

Dansk Industri frygter, at redningsplanen for dansk-svensk ejede PostNord vil være en hæmsko for danske transportvirksomheder og i sidste ende føre til mere ulig konkurrence. Foto: PostNord..

02.07.2018

SCM.dk

Men kommissionen mangler fortsat at godkende den del af aftalen, der indebærer en kapitaltilførsel på 667 millioner svenske kroner.

Og nu forlanger Dansk Industri, at EU-aftalen også stiller en garanti for, at der ikke pilles ved den frie konkurrence inden for godstransport og logistik.

"Det er helt afgørende, at EU-Kommissionen sikrer, at der ikke tilføres statslige midler, som fordrejer konkurrencen inden for godstransport og logistik. Danmark skal have en effektiv og velfungerende postomdeling", siger Karsten Dybvad, adm. direktør i DI. .

”PostNord står med en svær og vigtig opgave, når det gælder om at sikre en fortsat postlevering i hele Danmark. Det er den opgave, som redningsplanen skal bidrage til at løse. Men det skal selvfølgelig ske uden at fordreje konkurrencen, og derfor er det nødvendigt – og i alles interesse - at få bygget et værn ind til at sikre vandtætte skotter mellem PostNords brevomdeling og deres logistikforretning”, siger adm. direktør i DI, Karsten Dybvad.

Han opfordrer samtidig til, at EU rubber neglene og snarest muligt melder klart ud om resten af redningsplanen.

I Danmark skal politikerne snart forhandle en ny postaftale. Her mener DI, at forligspartierne bør tænke sig godt om, således at danske interesser bliver varetaget bedst muligt.

Læs også: PostNord slår dørerne op til Danmarks største gods- og pakketerminal

”Vi opfordrer til, at partierne i de kommende forhandlinger om en ny postaftale undersøger, hvordan de bedst muligt sammensætter den fremtidige befordringspligt, så der er fri og lige konkurrence på gods- og logistikmarkederne – og med det mål, at danske borgere og virksomheder får den bedst mulige postale infrastruktur til den lavest mulige pris”, siger Karsten Dybvad.

- EST
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle