DI vil have intelligent grøn transport

Årets udgave af Transportens Dag hos Dansk Industri havde bæredygtighed i centrum, med oplæg om, hvordan eksempelvis biogas, selvkørende biler, deleordninger og en transportminister med et ambitiøst CO2-mål i baglommen kan gøre branchen grønnere.

Selvkørende elektriske lastbiler er blandt de teknologier, der flittigt blev nævnt på Transportens Dag som et værktøj til at gøre branchen grønnere..

02.10.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Under overskriften ’Intelligent grøn transport’ samlede Dansk Industri i sidste uge en lang række aktører fra den danske logistik- og transportsektor til årets udgave af Transportens Dag. Der er bred enighed om, at branchen skal blive grønnere, og ”alle er klar til at levere; det ligger i vores DNA”, som formand for DI Transport og CEO for Ancotrans, Anne Kathrine Steenbjerge, sagde indledningsvis.

Læs også: Landsdækkende verdensmålsturné med grøn transport i centrum

Til at gøre dagens deltagere klogere på, hvordan det kan ske, havde DI samlet en stribe oplægsholdere, der kunne berette om de forskellige løsninger og teknologier, der er tilgængelige (eller på vej til at blive det), og som har potentialet til at gøre en positiv forskel, ikke mindst når det kommer til CO2-udslippet.

En af dem, som løbende blev betegnet som en af de berømte ’lavthængende frugter’ på markedet, er biogas, som danske Nature Energy er blandt verdens største producenter af. Adm. direktør Ole Hvelplund var selvsagt glad for sit produkt, men også opmærksom på de ikke mindst politiske udfordringer, der er til stede.

”Vi laver cirkulær økonomi i den mest rene form, ved at udnytte bl.a. gylle fra køer til at lave CO2-neutral biogas med et kæmpe potentiale til at sænke transportens drivhusgasudslip. Vi ser dog også, at Sverige og Tyskland er langt foran, når det gælder brugen af biogas, og derfor skal vi have gjort noget ved de afgifter, som i dag gør, at konventionel sort diesel er langt billigere”, sagde han.

Mixmove vil fylde de europæiske lastbiler ordentligt op og dermed spare både CO2 og penge, sagde account manager i Danmark, Søren Møller. Foto: Anders Kampmann.

Lastbiler skal fyldes bedre
Et andet middel til at gøre transporten grønnere handler om at tynde ud i mængden af person- og lastbiler på vejene, og det er præcis hvad diverse deleordninger arbejder på. En af dem er danske Holo, der med egne ord skaber selvkørende og velkørende grøn mobilitet.

”Fremtidens mobilitet er i vores optik selvkørende, delt og bæredygtig, og vi er blandt Europas største på området. Ved at kombinere mennesker og varer, og fylde såvel person- som lastbiler bedre op med begge dele, kan vi fjerne en masse trafik fra vejene. I Oslo forventer vi eksempelvis af der vil være 20 procent færre biler i byen ved udgangen af 2020 på grund af deleordninger”, forklarede CEO Peter Sorgenfrei.

Netop Oslo – eller nærmere bestemt forstaden Fornebu – er hjemsted for Mixmove, der ligeledes har deleprincipperne som sit forretningsgrundlag. Med et digitalt udgangspunkt tilbyder selskabet konsolideret godstransport i byer for på den måde af maksimere udnyttelsen af eksisterende ressourcer.

”Der kører alt for mange tomme og halvfyldte lastbiler rundt på de europæiske veje. 20 procent af bilerne er tomme, og resten er kun 50 procent fyldte i snit. Ved at fylde bilerne bedre op, kan vi gøre en forskel for CO2-udslippet her og nu, samtidig med, at vi skaber nye forretningsmuligheder og reducerer omkostninger”, lød det fra selskabets account manager i Danmark, Søren Møller.

Vigtigt at løfte vejgodstransporten
Når det kommer til de rammer, alle disse tiltag skal fungere inden for, så spiller politikerne naturligvis en central rolle. Den socialdemokratiske regering har sammen med sine støttepartier lanceret et ambitiøst klimamål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030, et mål som statsminister Mette Frederiksen gentog i sin tale til Folketingets åbning tidligere i dag.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil med regeringens CO2-reduktionsmål i baghånden gøre sit for at skabe rammerne, hvori logistikbranchen kan udvikle sig i en mere miljøvenlig retning. Foto: Anders Kampmann.

Det mål skal transportsektoren også levere på, og til Transportens Dag var regeringen meget passende repræsenteret ved transportminister Benny Engelbrecht, der erklærede sig klar til at tage fat om alle hjørner af sektoren.

”Vi vil gerne have langt flere grønne biler på vejene, og derfor ser vi gerne en udfasning af diesel frem mod 2030, hvilket vi dog skal have EU-Kommissionen med på. Og det skal også se på den tunge transport i den forbindelse”, sagde han og pegede på jernbanen som et vigtigt, men også ”frygtelig dyrt” alternativ.

Derfor skal den vigtige vejgodstransport opgraderes, men ifølge ministeren er det en udfordring, at ”mange teknologier ikke er modne endnu”, som han sagde. Ikke desto mindre er det en central opgave, i det 72 procent af al gods i Europa bliver transporteret på vej.

Læs også: ICA Gruppen vil gøre sin vejtransport fossilfri inden 2030

Endelig er der også lufttransporten, hvor man med ministerens ord ”overvejer forskellige håndtag”. Det dækker bl.a. over et fokus på at reducere CO2, mere end at sikre økonomiske gevinster via afgifter, både når det gælder brændstof og passagertrafik.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn