DI vil have intelligent grøn transport

Årets udgave af Transportens Dag hos Dansk Industri havde bæredygtighed i centrum, med oplæg om, hvordan eksempelvis biogas, selvkørende biler, deleordninger og en transportminister med et ambitiøst CO2-mål i baglommen kan gøre branchen grønnere.

Selvkørende elektriske lastbiler er blandt de teknologier, der flittigt blev nævnt på Transportens Dag som et værktøj til at gøre branchen grønnere..

02.10.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Under overskriften ’Intelligent grøn transport’ samlede Dansk Industri i sidste uge en lang række aktører fra den danske logistik- og transportsektor til årets udgave af Transportens Dag. Der er bred enighed om, at branchen skal blive grønnere, og ”alle er klar til at levere; det ligger i vores DNA”, som formand for DI Transport og CEO for Ancotrans, Anne Kathrine Steenbjerge, sagde indledningsvis.

Læs også: Landsdækkende verdensmålsturné med grøn transport i centrum

Til at gøre dagens deltagere klogere på, hvordan det kan ske, havde DI samlet en stribe oplægsholdere, der kunne berette om de forskellige løsninger og teknologier, der er tilgængelige (eller på vej til at blive det), og som har potentialet til at gøre en positiv forskel, ikke mindst når det kommer til CO2-udslippet.

En af dem, som løbende blev betegnet som en af de berømte ’lavthængende frugter’ på markedet, er biogas, som danske Nature Energy er blandt verdens største producenter af. Adm. direktør Ole Hvelplund var selvsagt glad for sit produkt, men også opmærksom på de ikke mindst politiske udfordringer, der er til stede.

”Vi laver cirkulær økonomi i den mest rene form, ved at udnytte bl.a. gylle fra køer til at lave CO2-neutral biogas med et kæmpe potentiale til at sænke transportens drivhusgasudslip. Vi ser dog også, at Sverige og Tyskland er langt foran, når det gælder brugen af biogas, og derfor skal vi have gjort noget ved de afgifter, som i dag gør, at konventionel sort diesel er langt billigere”, sagde han.

Mixmove vil fylde de europæiske lastbiler ordentligt op og dermed spare både CO2 og penge, sagde account manager i Danmark, Søren Møller. Foto: Anders Kampmann.

Lastbiler skal fyldes bedre
Et andet middel til at gøre transporten grønnere handler om at tynde ud i mængden af person- og lastbiler på vejene, og det er præcis hvad diverse deleordninger arbejder på. En af dem er danske Holo, der med egne ord skaber selvkørende og velkørende grøn mobilitet.

”Fremtidens mobilitet er i vores optik selvkørende, delt og bæredygtig, og vi er blandt Europas største på området. Ved at kombinere mennesker og varer, og fylde såvel person- som lastbiler bedre op med begge dele, kan vi fjerne en masse trafik fra vejene. I Oslo forventer vi eksempelvis af der vil være 20 procent færre biler i byen ved udgangen af 2020 på grund af deleordninger”, forklarede CEO Peter Sorgenfrei.

Netop Oslo – eller nærmere bestemt forstaden Fornebu – er hjemsted for Mixmove, der ligeledes har deleprincipperne som sit forretningsgrundlag. Med et digitalt udgangspunkt tilbyder selskabet konsolideret godstransport i byer for på den måde af maksimere udnyttelsen af eksisterende ressourcer.

”Der kører alt for mange tomme og halvfyldte lastbiler rundt på de europæiske veje. 20 procent af bilerne er tomme, og resten er kun 50 procent fyldte i snit. Ved at fylde bilerne bedre op, kan vi gøre en forskel for CO2-udslippet her og nu, samtidig med, at vi skaber nye forretningsmuligheder og reducerer omkostninger”, lød det fra selskabets account manager i Danmark, Søren Møller.

Vigtigt at løfte vejgodstransporten
Når det kommer til de rammer, alle disse tiltag skal fungere inden for, så spiller politikerne naturligvis en central rolle. Den socialdemokratiske regering har sammen med sine støttepartier lanceret et ambitiøst klimamål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030, et mål som statsminister Mette Frederiksen gentog i sin tale til Folketingets åbning tidligere i dag.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil med regeringens CO2-reduktionsmål i baghånden gøre sit for at skabe rammerne, hvori logistikbranchen kan udvikle sig i en mere miljøvenlig retning. Foto: Anders Kampmann.

Det mål skal transportsektoren også levere på, og til Transportens Dag var regeringen meget passende repræsenteret ved transportminister Benny Engelbrecht, der erklærede sig klar til at tage fat om alle hjørner af sektoren.

”Vi vil gerne have langt flere grønne biler på vejene, og derfor ser vi gerne en udfasning af diesel frem mod 2030, hvilket vi dog skal have EU-Kommissionen med på. Og det skal også se på den tunge transport i den forbindelse”, sagde han og pegede på jernbanen som et vigtigt, men også ”frygtelig dyrt” alternativ.

Derfor skal den vigtige vejgodstransport opgraderes, men ifølge ministeren er det en udfordring, at ”mange teknologier ikke er modne endnu”, som han sagde. Ikke desto mindre er det en central opgave, i det 72 procent af al gods i Europa bliver transporteret på vej.

Læs også: ICA Gruppen vil gøre sin vejtransport fossilfri inden 2030

Endelig er der også lufttransporten, hvor man med ministerens ord ”overvejer forskellige håndtag”. Det dækker bl.a. over et fokus på at reducere CO2, mere end at sikre økonomiske gevinster via afgifter, både når det gælder brændstof og passagertrafik.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn