DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

Det nye logistikcenter i Lund ved Horsens fylder tæt på én kilometer i længden og har et bebygget areal på, hvad der svarer til lidt mere end 45 fodboldbaner. Tredje og sidste fase blev taget i brug i september. Drivkraften er enkel: Efterspørgslen på mere lagerplads og ikke mindst mere bæredygtig logistik stiger hos DSV’s kunder.

Det nye logistikcenter er udstyret med solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader. De bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og vil i perioder producere ekstra strøm til elnettet. Foto: DSV

18.10.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det samlede areal er på 700.000 kvadratmeter, hvilket svarer til lidt mere end 105 fodboldbaner; og areal under tag er på 300.000 kvadratmeter, hvilket er på størrelse med 45 fodboldbaner – eller 1500 padelbaner. Af de 300.000 m2 er cirka 240.000 m2 lager, hvor de er resterende crossdock terminaler og administration. I alt vil logistikcenteret beskæftige mere end 1.500 medarbejdere, som dels er eksisterende medarbejdere, der kommer fra andre DSV-faciliteter i det østjyske og dels en række nye medarbejdere. Logistikcenteret er Nordeuropas største center med én bruger.

Kunderne er fordelt på stort set alle sektorer og brancher fra industri over mode/tekstil, elektronik og forbrugsgoder til fødevarer og farmaceutiske varer. Det stiller store krav til DSV’s evne til på effektiv vis at håndtere alle typer varer – fra skruer og bolte over tøj, sko, bøger, cykler, smartphones og sikkerhedskrævende varer til kølekrævende fødevarer og farma-produkter.

Masser af fleksibel automatisering
”Vi har installeret en del automatiserede løsninger i form af AutoStore-lager til småvarer, droner til optælling og sikring af lokationer, og samtidig arbejder vi på nye automatiseringsløsninger som automatiseret containertømning samt automatiseret bokshåndtering til for eksempel tekstilvarer. Derudover forventer vi at indføre både AGV’er og AMR’er til den interne håndtering på det 1 kilometer lange logistikcenter; mens AGV’er også skal hjælpe til med pallehåndtering i pallereolsystemerne”, fortæller Per Hansen, som er Director for Solutions Sales & Contract Management i DSV Solutions.

DSV har allerede erfaringer med lageroptælling med droner på logistikvirksomhedens logistikcenter i Hedehusene. Dronerne erstatter ikke den regelmæssige og regnskabsbetingede lageroptælling, men spiller en vigtig rolle for, at lagerledelsen hele tiden er opdateret og på forkant med datakvalitet og lagerpræcisionen.

”Er der små afvigelser, opdager vi det tidligt og kan nå hurtigt at korrigere. Det er vigtigt for vores samlede kvalitet”, fortæller han.

Fakta om logistikcenteret

  • Byggegrund på 700.000 m2, hvor 500.000 er købt af Horsens Kommune.
  • 240.000 m2 lagerbygninger.
  • 60.000 m2 cross docking og kontor.
  • Del 1 af centeret blev taget i brug i januar 24, del 2 i april og del 3 i september.
  • Den indvendige højde på lageret er 14,5 meter.
  • Logistikcenteret er fuldt sprinklet.
  • Logistikcenteret indeholder 300.000 pallepladser.
  • Horsens Kommune anlægger en ny omfartsvej, der forbinder erhvervsområdet med motorvej E45.

Tech er blevet mere fleksibel
Per Hansen har været i logistikbranchen i 25 år og ser en tydelig tendens: 

”Vi og andre logistikcentre automatiserer i dag i højere grad end tidligere. Det gør vi fordi, teknologien i dag er mere fleksibel, og fordi det frigiver kræfter til opkvalificering af vores medarbejdere, når mindre komplicerede opgaver overtages af robotter. Tidligere var automatisering mere præget af statiske løsninger, der kun kunne løse én type opgave ét sted. I dag er vi mere sikre på, at teknologien rimelig let kan omstilles til andre varer eller efterspørgelsesmønstre – eller måske endda uden det store besvær flyttes til andre lokationer. Det betyder, at vi i højere grad tør kaste os ud i investeringer, der har længere tilbagebetalingstider”.

Han fremhæver også, at den høje automatiseringsgrad udgør en konkurrencefordel for DSV, idet det vil gøre det muligt for DSV at tilbyde hurtig og sikker håndtering af store volumener gods for kunderne.

Logistikcenteret solgt i en sale-lease-back aftale

Efter deadline på denne artikel har DSV Road Holding A/S underskrevet en aftale med ejendomsselskabet Catena om at erhverve den nybyggede logistikejendom i Horsens for en værdi på cirka 3,3 milliarder DKK. Det sker som en sale-lease-back-transaktion. Købsprisen for aktierne udgør cirka 698 millioner DKK efter fradrag af udskudte skatter. DSV Road A/S underskriver en 14-årig lejekontrakt i forbindelse med transaktionen.

Logistikken skal være ESG
DSV’s lagerbygninger er DGNB sølv-certificerede, og kontorbygningerne er DGNB guld-certificerede.

”Vi lægger stor vægt på at reducere vores klimaaftryk, ligesom vi ønsker at tænke hensyn til miljø, arbejdsmiljø og biodiversitet ind i både bygge- og driftsfasen af vores nye logistikcenter. Det samme gør vores kunder. Vi mærker en tydelig øget interesse fra kundesiden for ESG-venlig logistik og tilhørende rapportering. I DSV har for eksempel forpligtet os til Science Based Targets med et mål om at reducere vores CO2-udledning i scope 1 og 2 med 50 procent i 2030”, fortæller Per Hansen.

Eksempler på tiltag, der løfter bæredygtighed, omfatter:

  • Sensorstyret LED-belysning, der kun lyser, når behovet er der.
  • Såkaldt NOx-partikeltag, der optager de skadelige NOx-partikler, som for eksempel kommer fra dieselmotorers udledning.
  • Solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader, der bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og i perioder vil producere ekstra strøm til elnettet.
  • En batteriløsning kan lagre strøm fra solcellerne.
  • Ladestationer til ellastbiler i gårdområdet.
  • Opsamling af regnvand til toiletvand og fokus på biodiversitet på de grønne områder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense