DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

Det nye logistikcenter i Lund ved Horsens fylder tæt på én kilometer i længden og har et bebygget areal på, hvad der svarer til lidt mere end 45 fodboldbaner. Tredje og sidste fase blev taget i brug i september. Drivkraften er enkel: Efterspørgslen på mere lagerplads og ikke mindst mere bæredygtig logistik stiger hos DSV’s kunder.

Det nye logistikcenter er udstyret med solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader. De bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og vil i perioder producere ekstra strøm til elnettet. Foto: DSV

18.10.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det samlede areal er på 700.000 kvadratmeter, hvilket svarer til lidt mere end 105 fodboldbaner; og areal under tag er på 300.000 kvadratmeter, hvilket er på størrelse med 45 fodboldbaner – eller 1500 padelbaner. Af de 300.000 m2 er cirka 240.000 m2 lager, hvor de er resterende crossdock terminaler og administration. I alt vil logistikcenteret beskæftige mere end 1.500 medarbejdere, som dels er eksisterende medarbejdere, der kommer fra andre DSV-faciliteter i det østjyske og dels en række nye medarbejdere. Logistikcenteret er Nordeuropas største center med én bruger.

Kunderne er fordelt på stort set alle sektorer og brancher fra industri over mode/tekstil, elektronik og forbrugsgoder til fødevarer og farmaceutiske varer. Det stiller store krav til DSV’s evne til på effektiv vis at håndtere alle typer varer – fra skruer og bolte over tøj, sko, bøger, cykler, smartphones og sikkerhedskrævende varer til kølekrævende fødevarer og farma-produkter.

Masser af fleksibel automatisering
”Vi har installeret en del automatiserede løsninger i form af AutoStore-lager til småvarer, droner til optælling og sikring af lokationer, og samtidig arbejder vi på nye automatiseringsløsninger som automatiseret containertømning samt automatiseret bokshåndtering til for eksempel tekstilvarer. Derudover forventer vi at indføre både AGV’er og AMR’er til den interne håndtering på det 1 kilometer lange logistikcenter; mens AGV’er også skal hjælpe til med pallehåndtering i pallereolsystemerne”, fortæller Per Hansen, som er Director for Solutions Sales & Contract Management i DSV Solutions.

DSV har allerede erfaringer med lageroptælling med droner på logistikvirksomhedens logistikcenter i Hedehusene. Dronerne erstatter ikke den regelmæssige og regnskabsbetingede lageroptælling, men spiller en vigtig rolle for, at lagerledelsen hele tiden er opdateret og på forkant med datakvalitet og lagerpræcisionen.

”Er der små afvigelser, opdager vi det tidligt og kan nå hurtigt at korrigere. Det er vigtigt for vores samlede kvalitet”, fortæller han.

Fakta om logistikcenteret

  • Byggegrund på 700.000 m2, hvor 500.000 er købt af Horsens Kommune.
  • 240.000 m2 lagerbygninger.
  • 60.000 m2 cross docking og kontor.
  • Del 1 af centeret blev taget i brug i januar 24, del 2 i april og del 3 i september.
  • Den indvendige højde på lageret er 14,5 meter.
  • Logistikcenteret er fuldt sprinklet.
  • Logistikcenteret indeholder 300.000 pallepladser.
  • Horsens Kommune anlægger en ny omfartsvej, der forbinder erhvervsområdet med motorvej E45.

Tech er blevet mere fleksibel
Per Hansen har været i logistikbranchen i 25 år og ser en tydelig tendens: 

”Vi og andre logistikcentre automatiserer i dag i højere grad end tidligere. Det gør vi fordi, teknologien i dag er mere fleksibel, og fordi det frigiver kræfter til opkvalificering af vores medarbejdere, når mindre komplicerede opgaver overtages af robotter. Tidligere var automatisering mere præget af statiske løsninger, der kun kunne løse én type opgave ét sted. I dag er vi mere sikre på, at teknologien rimelig let kan omstilles til andre varer eller efterspørgelsesmønstre – eller måske endda uden det store besvær flyttes til andre lokationer. Det betyder, at vi i højere grad tør kaste os ud i investeringer, der har længere tilbagebetalingstider”.

Han fremhæver også, at den høje automatiseringsgrad udgør en konkurrencefordel for DSV, idet det vil gøre det muligt for DSV at tilbyde hurtig og sikker håndtering af store volumener gods for kunderne.

Logistikcenteret solgt i en sale-lease-back aftale

Efter deadline på denne artikel har DSV Road Holding A/S underskrevet en aftale med ejendomsselskabet Catena om at erhverve den nybyggede logistikejendom i Horsens for en værdi på cirka 3,3 milliarder DKK. Det sker som en sale-lease-back-transaktion. Købsprisen for aktierne udgør cirka 698 millioner DKK efter fradrag af udskudte skatter. DSV Road A/S underskriver en 14-årig lejekontrakt i forbindelse med transaktionen.

Logistikken skal være ESG
DSV’s lagerbygninger er DGNB sølv-certificerede, og kontorbygningerne er DGNB guld-certificerede.

”Vi lægger stor vægt på at reducere vores klimaaftryk, ligesom vi ønsker at tænke hensyn til miljø, arbejdsmiljø og biodiversitet ind i både bygge- og driftsfasen af vores nye logistikcenter. Det samme gør vores kunder. Vi mærker en tydelig øget interesse fra kundesiden for ESG-venlig logistik og tilhørende rapportering. I DSV har for eksempel forpligtet os til Science Based Targets med et mål om at reducere vores CO2-udledning i scope 1 og 2 med 50 procent i 2030”, fortæller Per Hansen.

Eksempler på tiltag, der løfter bæredygtighed, omfatter:

  • Sensorstyret LED-belysning, der kun lyser, når behovet er der.
  • Såkaldt NOx-partikeltag, der optager de skadelige NOx-partikler, som for eksempel kommer fra dieselmotorers udledning.
  • Solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader, der bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og i perioder vil producere ekstra strøm til elnettet.
  • En batteriløsning kan lagre strøm fra solcellerne.
  • Ladestationer til ellastbiler i gårdområdet.
  • Opsamling af regnvand til toiletvand og fokus på biodiversitet på de grønne områder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia