DSV-topchef: Grønt transportudspil fra regeringen er positivt

Regeringen offentliggør sammen med SF og Enhedslisten en erhvervsrettet indsats for grøn transport i danske virksomheder. Det er umiddelbart et fornuftigt tiltag, lyder det fra DSV’s topchef.

17.02.2015

SCM.dk

Regeringen, SF og Enhedslisten er nået til enighed om en erhvervsrettet indsats for grøn transport og mobilitet i danske virksomheder. Partierne vil invitere mere end 20 af landets største virksomheder til at samarbejde om flere grønne løsninger, skriver børsen.dk.

Læs også: DSV klar til nye EU-regler for transport af lægemidler

Ifølge Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør hos DSV, en af landets største transportvirksomheder, er initiativet umiddelbart positivt – særligt grundet kundernes forhøjede fokus på området.

”Der er ingen tvivl om, at grøn transport og miljø har fået et markant højere fokus blandt vores kunder gennem de seneste tre-fire år. Derfor lyder det umiddelbart som et fornuftigt tiltag”, siger Jens Bjørn Andersen til børsen.dk.

Grønne transportløsninger
De grønne løsninger, som landets virksomheder skal til at samarbejde om, vil blandt andet være delebiler til de ansatte, elfirmabiler og samkørselsordninger.

Tiltag som disse er ifølge Jens Bjørn Andersen værd at bakke op om.

”Vi har ikke noget ønske om at fortælle vores medarbejdere, hvordan de skal komme til og fra arbejdet. Men hvis der kommer nogle konkrete tiltag som for eksempel et samkørselsnetværk, så ville det bestemt være noget, vi kunne bakke op om”, siger han til børsen.dk.

Læs også: DSV lancerer dag-til-dag-service i Europa

Fremadrettet er det fra regeringens side også hensigten, at transportvirksomhedernes CO2-udslip skal nedsættes. Det er et område, som DSV i en længere periode har haft fokus på.

”Vi bliver mødt med høje krav om miljørigtige løsninger og nogle steder, især i Norden, kan du blive siet fra, hvis du ikke har det på plads. Ligegyldigt hvor godt og billigt dit produkt så er. Eksempelvis har vi lige afsluttet en meget stor ordre til en svensk dagligvarekoncern, hvor vi skal dokumentere, at vores lastbiler bruger andre brændstoffer end diesel”, siger Jens Bjørn Andersen til børsen.dk.

I første omgang er det grønne transportinitiativ tænkt som en test, hvor der årligt afsættes to millioner kroner fra 2015 til 2017.

-KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle