e-commerce platforme deler vandene

Den danske modetøjskoncern DK Company har succes med at udvikle deres salg af 25 tøjbrands på online platforme. Hemmeligheden er blandt andet at have styr på processerne, så værdikæden er effektiv, men alt afhænger i sidste ende af en skarp levering.

Holdningen til e-commerce platforme som Amazon, Zalando og Boozt deler vandene. Nogle ser dem som en trussel, andre som et potentiale. Foto: 123rf.com

06.03.2024

SCM.dk

Holdningen til e-commerce platforme som Amazon, Zalando og Boozt deler vandene. Nogle ser dem som en trussel, andre som et potentiale. Flere eksperter fremhæver, at du næsten ikke kan få et bedre vindue til verdens mange forbrugere end en moderne digital platform: De kan skalere dit salg enormt, fordi de er i kontakt med flere brugere, end de fleste virksomheder ville kunne nå ud til på egen hånd.

”På platformene er der en volumen, der ikke findes andre steder. Vi har ikke enkelte kunder, der når i nærheden af at være på størrelse med online platformene”, siger medejer og CEO i DK Company, Ikast og København, Jens Obel Jørgensen.

Han har været med til at dreje virksomheden over mod online platforme som pendant til wholesale – salg til butikker. Da Zalando blev lanceret i 2008, tog det kun to år for DK Company at satse på denne og andre platforme som en accepteret del af forretningen og en vej ud til et bredere publikum. Selvom ikke alle platforme har vist sig levedygtige, ser satsningen ud til at have givet pote:

I perioden 2019 til 2022 steg den samlede omsætning fra 3.388 millioner kroner til 4.646 millioner kroner – en stigning på 37 procent. Målet er at ramme de fem milliarder kroner i 2024.

DK Companys rejse mod mere online omsætning startede som et nysgerrigt samarbejde, men sker i dag på baggrund af et strategisk fokus på at samarbejde med platforme. Ikast-foretagendet sælger i dag på 14 forskellige platforme inden for mode og tekstil.

Det store publikum har dog en pris, og platformene stiller en række krav til blandt andet ESG-rapportering, markedsføringsmateriale og til, at man lever op til stramme leveringsbetingelser.

”Alle platforme har en række krav til leverandørerne og bødesystemer, hvis du ikke lever op til leveringstider, så dine processer skal være helt skarpe hele vejen gennem værdikæden”, siger Susanne Mikkelsen, der er Key Account Director, Ikast og København, i DK Company.

For fire år siden førte det til en udskiftning af logistikpartner. Ind kom Dachser, der som en foretrukken logistikleverandør til Amazon og andre platforme havde stor erfaring med disse. Dachser kendte platformenes specifikke krav og processer og vidste, hvordan man udnyttede blandt andet it-integration og transitterminaler for at undgå øgede omkostninger og tabt indtjening på grund af fejl i leveringsprocessen eller manglende overholdelse af leverings-slottider.

Men selv med en erfaren logistikleverandør tager det tid at fintune samarbejdet. Susanne Mikkelsen peger på, at nærhed til processen med kontinuerlig tilpasning mellem dem selv og platformenes krav er nøglen til succes. Derfor har DK Company haft trepartsmøder med platformene og logistikpartner Dachser for at optimere processerne.

”Det er en fordel, at vi søger dialogen og søger nærvær med vores partnere. Hvis vi skal blive ved med at tage skridt i den rigtige retning og skærpe processerne, skal vi lære af dem. De store krav til rapportering og deling af data kræver strømlinede processer og struktur, som udvikler og dygtiggør os”, siger hun.

Adgangen til de mange digitale shoppere, der gladelig swiper og går til kassen fra deres smartphone, står i stærk kontrast til de fysiske realiteter, der er en forudsætning for ethvert online salg. Forud ligger en lang og kompleks, fysisk værdikæde, som skal forløses inden for kort tid. Forud for leveringen af en ny kollektion til platformene er der foretaget analyser af tidligere kollektioners performance i markedet, udviklet nye kollektioner, som er timet med levering fra fabrikker i Asien og Europa til lageret i Ikast. Herefter pakkes de på lageret og sendes ud af døren til levering til platformenes lagre.

Det er en proces, hvor få dage kan gøre forskellen på, om varerne får en god eller dårlig performance i virksomhedens forskellige markeder, både i forhold til e-commerce og handel i fysiske butikker. Hvis noget går galt på den sidste etape, er det mange måneders spildt arbejde.

Det er kort sagt her, hvor de sidste fire års strategiarbejde i DK Company har vist sit værd. Og for at kunne følge processerne helt til dørs har det krævet en logistikpartner som Dachser, der kan ramme et ankomstvindue på en halv time efter at have kørt en kollektion tværs gennem Europa.

Læs også: Halvdelen af tabte Maersk-containere fundet

Susanne Mikkelsen understreger, at det uden skarpe processer i hele værdikæden er umuligt at bevare overskuddet og fleksibiliteten helt frem til leveringsvinduet mange kilometer væk:

”Der er mange vellykkede processer, der er gået forud, når vi leverer til Zalandos lagre i Tyskland og Polen. Hvis ikke vi har styr på last mile, er der et kæmpe arbejde i hele værdikæden, der går tabt”, siger hun.

Kilde: Dachser

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

17.06.2025SCM.dk

Tre skibe angiveligt i brand i Omanbugten

17.06.2025SCM.dk

Verdens største eldrevne containerskibe på vej

17.06.2025SCM.dk

Søfragts-markedet byder på piskesmældseffekt

16.06.2025SCM.dk

Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online