E-handel har fået et lille stød i maven

Efter mange år med konstant vækst i danskernes e-handel bød 2022 for første gang på et fald i salget. I forhold til 2021 er der samlet set et lille fald på 1 procent i værdien af danskernes køb på nettet, men antallet af handler er samlet set steget med 4 procent.

Efter mange år med konstant vækst i danskernes e-handel bød 2022 for første gang på et fald i salget. I forhold til 2021 er der samlet set et lille fald på 1 procent i værdien af danskernes køb på nettet, men antallet af handler er samlet set steget med 4 procent. Foto: 123rf.com..

02.03.2023

SCM.dk

”Den ekstraordinære optur, som e-handlen oplevede under Corona-lockdowns i 2020 og 2021, blev sidste år erstattet af et fald, da danskerne økonomisk holdt igen. Det kunne hele detailhandlen, og dermed også e-handlen, mærke. Omsætningen i 2022 lå dog 25 procent højere end i 2019, altså ”før-Corona”, og kunderne har fortsat positive forventninger til deres kommende e-handel”, siger e-handelsdirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv i forbindelse med offentliggørelsen af Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2022.

”2022 har været et omskifteligt år, hvor tidligere tiders medvind er vendt til modvind. De første måneder tegnede rimeligt fornuftigt. Krig, gasprisernes himmelflugt, svingende fragtpriser og en generel faldende forbrugertillid særligt i 2. halvår samt inflationen var en mavepuster, der sendte hele detailhandlen til tælling”.

Læs også: Danske netbutikker er populære men Tyskland vinder

”Jeg er dog forsigtig optimist for de kommende år, fordi lysten til at handle på nettet er usvækket hos danskerne, da flere i analysen svarer, at de forventer at øge deres e-handel i 2023. Men det bliver hårdt, for værdien af varerne i indkøbskurven tegner til at blive mindre. For første gang i flere år ser vi nemlig, at ”pris” er en stigende årsag til at handle på nettet. Så for en sparsommelig forbruger er det nemt at sammenligne priser på nettet. Analysen viser, at med en inflation på over 7 procent, så var værdien af varerne i indkøbskurven markant mindre i 2022 end året før”.

Nogle punktnedslag i E-handelsanalysen 2022 viser:
At onlinesalget af rejser og kulturoplevelser, der blev meget hårdt ramt under lockdowns er på vej tilbage. Men de mangler endnu en del, før de når niveauet fra før Corona, altså i 2019.

At danskernes lyst til e-handel i udlandet er vendt tilbage efter Coronaen. Den samlede e-handel opdeles i dansk omsætning og udenlandsk omsætning, og her ligger danskernes onlinekøb i Danmark 4 procent under 2021, mens danskernes køb i udlandet er 7 procent højere i 2022 end i 2021.

At den største aktør inden for beklædning fortsat er Zalando, der har så godt fat i danskerne, at 7 procent af årets handler i 2022 røg til den tyske tøjgigant. Næppe så mærkeligt, når 52 procent af de danske kunder svarer, at Zalando er dansk!

At den stærkt øgede e-handel under lockdowns satte sine spor hos danskerne, hvor hver 8. forbruger (12 procent) nu foretrækker at handle alle varetyper online. Det var kun hver 20. forbruger i 2019 (5 procent).

At udviklingen mod mere e-handel via mobiltelefonen fortsætter. 4 ud af 10 køb sker via en smartphone, og 6 ud af 10 varesøgninger sker via en mobil. Endelig er betalinger via apps som MobilePay fortsat på himmelflugt.

Analysen bygger på interviews med over 14.000 forbrugere gennem hele 2022, og giver det største og mest detaljerede billede af danskernes e-handel. Samlet handlede danskerne 287 millioner gange og brugte knap 180 milliarder kroner online på varer og tjenesteydelser i 2022.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Maersk overskud på 208 mio. dollar i Q1

02.05.2024SCM.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

01.05.2024SCM.dk

Aarhus Havn øger sin markedsandel

29.04.2024SCM.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

22.04.2024SCM.dk

En tredje midlertidig kanal er åbnet - men kun for mindre skibe

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle