E-handel i højeste vækst i 5 år

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at en øget andel af omsætningen nu kommer via online salgskanaler, der når nye højder og stiger med fem procent point. Det er den største stigning i fem år. Der er også vækst at finde i andelen af virksomheder med online salgskanaler, der stiger med et procent point fra 36 procent i 2022 til 37 procent i 2023.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at en øget andel af omsætningen nu kommer via online salgskanaler, der når nye højder og stiger med fem procent point. Det er den største stigning i fem år. Foto: 123rf.com

20.12.2023

SCM.dk

I tallene fra Danmarks Statistik udgør handelsvirksomheder hele 26 procent af de private erhvervsvirksomheder med mindst 10 ansatte. Industrien, den andenstørste branche, rummer 17 procent af virksomhederne.

Der er især i handelsvirksomhederne, som detail og engros, at onlinesalg er mest anvendt. 74 procent af detailvirksomhederne sælger online, hvoraf 64 procent sælger gennem webshop. 66 procent af engrosvirksomhederne sælger online, hvoraf 50 procent af engrosvirksomhederne sælger via webshop

Næsten hver tredje industrivirksomhed sælger online, denne branche er dog gået et procentpoint tilbage i 2023 i forhold til 2022. 

Den største vækst ses blandt virksomheder med 10-99 ansatte, og det er især i handelsbranchen og overnatnings- og restaurationsbranchen, at andelen med online salgskanaler stiger. 

29 procent af de danske virksomheders omsætning kommer i 2023 fra online salgskanaler, som er enten webshop, app eller EDI. 

Engrosbranchen topper listen med 38 procent af omsætningen fra online salgskanaler, selvom dette er en mindre nedgang fra sidste år. 

Industribranchen oplever en stigning på ni procentpoint, mens detailbranchen ser en lille tilbagegang på to procentpoint og udgør nu 20 procent af omsætningen fra onlinesalg.

Webshoppen er klart den foretrukne online salgskanal for danske virksomheder, hvor 28 procent driver deres forretning. Dette tal stiger til imponerende 64% for detailvirksomheder. Dog ser vi en generel tilbagegang på to procentpoint i omsætningen fra webshops siden sidste år.

15 procent af de danske virksomheder anvender EDI som en salgskanal, dette er en lille tilbagegang fra 2022. EDI-salg er en integration, hvor to virksomheder har fået deres indkøbssystem og ordresystem til at udveksle informationer. Når kunden indtaster ordren i eget indkøbssystem, modtages det automatisk i leverandørens ordresystem. Det er kun en mulig kanal for B2B-salg, og motivationen for begge parter for at oprette en EDI-løsning er øget effektivitet gennem tidsbesparelse i forbindelse med ordreafgivelse og modtagelse.

EDI står for 22 procent af virksomhedernes online omsætning på tværs af brancher.Til gengæld har online markedspladser, endnu ikke indtaget toppen af prioriteringslisten for danske virksomheder. Kun 7 procent har en tilstedeværelse på online markedspladser, hvilket dog er en lille stigning fra sidste år. Andelen er stadig beskeden, og det ser ud til, at virksomhederne foretrækker andre online salgskanaler, hvilket på det danske marked giver fin mening, men her skal danske virksomheder være opmærksomme på, at det ser anderledes ud på mange eksportmarkeder. 

Da Dansk Industri fik en ny og tværgående indsats for e-commerce i 2022, var det fordi, at e-commerce nu anses som værende forretningskritisk for langt de fleste virksomheder i forhold til at kunne bevare konkurrenceevne. Ønsket om at få andel i den del af salget, der rykker online, er for mange virksomheder, det, der starter den digitale transformation i den kundevendte del af forretningen. 

Virksomheder, der etablerer og vedligeholder en direkte kanal til kunderne, skaber muligheder for sig selv ikke kun før, men også efter købet. Ved at etablere en digital salgskanal, får mange af virksomhederne startet den digitale læringskurve, der driver hele organisationen i en mere digital retning, og de virksomheder er godt på vej til at sikre sig fremtidens vækst også. 

Over tid opstår der nye muligheder for skabe nye indtægtskilder for eksempel mod nye målgrupper som for eksempel direkte til forbrugerne. Foruden at opbygge loyalitet, skaber det også nye indtægtsstrømme og direkte kunderelationer.

Læs også: Maersk vil investere 500 millioner dollar i logistik i Sydøstasien

Alt i alt befinder dansk erhvervsliv sig, også i den kundevendte del af forretningen, i en digital transformation. Onlinesalg vinder indpas, og virksomheder navigerer gennem skiftende online kanaler. 

Det går langsomt fremad og der lyder en anbefaling fra Dansk Industri om at huske også at digitalisere salget og få styrket konkurrenceevne den vej igennem.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

04.12.2025SCM.dk

EU’s gasstop fra 2027 kræver turbo på elektrificeringen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn