Energiselskab sparer millioner på logistikken

Et tæt leverandørsamarbejde om logistik og lager har givet energiselskabet Eniig store kontante fordele – og ro og overskud i dagligdagen.

Eniig, der blandt andet driver Nordjyllandsværket i nærheden af Aalborg, har sparet store ressourcer gennem et tæt samarbejde med Lemvigh-Müller. Foto: Vattenfall.

13.02.2017

SCM.dk

Når energiselskabet Eniig anlægger fibernet og udfører andre forsyningsprojekter i Himmerland og Aalborg, er det stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, som leverer en del af de varer, der skal bruges. De to parter har udviklet et tæt, strategisk samarbejde, som kom i stand for 15 måneder siden efter et logistikudbud for Himmerlands Elforsyning (HEF), der i sommer fusionerede med EnergiMidt og Energinord og blev til Eniig.

Læs også: Samarbejde giver grøn medicin

Både indkøbere, lagerfolk og montører kan tydeligt fornemme en forskel på før og efter udbuddet. Inden samarbejdet kom i stand, kæmpede man således bl.a. med unødig ekstrahåndtering af varer, pakkefejl og fragtproblemer, fortæller contract manager hos Eniig, Louise Vinter.

”Når vi bestilte varer, blev de ikke sendt direkte hen til, hvor de skulle bruges, men til vores lager i Støvring. Vores medarbejdere stod så for at pakke ud og ompakke til de forskellige projekter, og en ekstern vognmand stod for fragten ud til projektpladserne. Tit var der dog bøvl med at levere varerne, fordi forholdene ikke altid var til det. Så blev varerne kørt tilbage til Støvring, og der røg ekstra fragtleverance på. Samtidig var vores lager en ’brandstation’ – alt var brandslukning, og der skete tit pakkefejl, så vores montører brugte en del tid på at køre til Støvring for at skaffe de rigtige varer”, siger hun.

For at forbedre situationen, satte man gang i et projekt, hvor HEF’s indkøbs- og logistikprocesser minutiøst blev gået igennem med hjælp fra en ekstern scm-konsulent. Projektet mundede ud i logistikudbuddet, som Lemvigh-Müller altså endte med at vinde.

”Det var kun to grossister, der kunne løfte opgaven. Ingen havde en færdig pakke, men vi havde en god, åben dialog i forbindelse med udbudsrunden, hvor vi fik afstemt forventningerne - det nytter ikke at stille krav, som leverandøren ikke kan leve op til. Sådan et samarbejde kan kun køre, hvis man løbende er i tæt dialog og er ærlige i forhold til, hvad der kan lade sig gøre”, siger Louise Vinter.

Louise Vinter og Flemming Vistisen har været de drivende kræfter i logistikprojektet. Foto: Lars Horn/Baghuset.

Kæden er blevet kortere
I dag foregår det sådan, at varer til projekter bliver sendt fra Lemvigh-Müllers centrallager i Odense til grossistens afdeling i Aalborg. De modtager varerne og ompakker dem til containere, som de fragter ud til projektpladserne, ligesom de rydder op, fjerner emballage og håndterer overskydende varer, når projekterne er slut.

”Vi har altså skåret vores egen varehåndtering væk, og vi skal heller ikke længere koordinere med en fragtmand. Og de overskydende varer ryger retur til Lemvigh-Müllers centrallager, hvor vi får dem krediteret med det samme. Eller de bliver brugt i næste projekt, hvis det er muligt. Det kører helt uden, at vi skal gøre noget”, siger indkøbskoordinator hos Eniig, Flemming Vistisen.

Han fortæller, at der også er kommet bedre styr på projektindkøbet. Tidligere var der en tendens til, at der blev bestilt 20-30 procent flere varer, end der reelt skulle bruges på projekterne. Genbestillingstiden kunne nemlig være lang, og også den tunge leveringsproces betød, at det var nødvendigt at købe ekstra varer for at gardere sig mod mangelsituationer.

Dag til dag og digitalisering
Nu kan man få leveret varer fra dag til dag, hvilket har betydet at Eniig har kunnet skære varelageret i Støvring ned til et minimum. I runde tal er lagerværdien i Støvring blevet næsten halveret i løbet af de 15 måneder, hvor samarbejdet med Lemvigh-Müller har kørt, hvilket har givet solide, økonomiske gevinster.

”Det svarer til 6-7 mio. kr., som ikke længere er bundet i lageret – en besparelse der også skyldes, at vi selv har haft fokus på at få brugt de gamle varer. Hertil kommer, at vi har fået en væsentlig bedre prisaftale, end vi havde før. Vi fik én million i besparelse, da vi skrev samarbejdsaftalen under”, siger Flemming Vistisen.

Endelig er indkøbsprocessen i selskabet blevet digitaliseret som en del af samarbejdet, hvilket ifølge Louise Vinter har gjort en række daglige processer betydeligt mere enkle og er med til at give overskud i hverdagen hos Eniigs folk, både i marken og på kontorgangen.

Læs også: Indkøb skal (stadig) tænke i leverandørudvikling

”Vi har fået en EDI-løsning, så varebestillingen og faktureringen kører meget nemt og uden det store tastearbejde, som vi plejede at have. Til vores montører har vi fået en iPad-løsning, så de nemt kan bestille værktøj og andre småting til den daglige drift direkte i Lemvigh-Müllers webshop – før skulle de sende en mail til lageret. Også lagerfolkene har fået det nemmere. Tingene kører så strømlinet, at de ikke længere behøver at bruge al deres tid på at pakke varer ud og sætte på hylderne og brandslukke. De har fået et helt andet overskud til de administrative opgaver. Vi har alle sammen fået en helt anden ro på vores dagligdag”, slutter hun.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online