EU: Lastbiler på danske veje skal snart betale roadpricing

Står det til EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører på dansk asfalt. Hos Danske Vognmænd er man kritiske overfor det nye forslag - det vil blive dyrt, og det vil få betydning for yderområderne.

EU-Komssionen vil have afskaffet den tidsbetingede afgift og i stedet indføre roadpricing, når lastbiler kører på de danske veje. Det skal bl.a. bane vej for, at også andre køretøjer i fremtiden skal betale roadpricing. Arkivfoto..

07.06.2017

SCM.dk

Ifølge et udspil fra EU-Kommissionen, skal lastbiler i Danmark om seks år betale afgifter for hver kilometer, de kører. Det viser kommissionens nyligt fremlagte mobilitetspakke:

”Kommissionen mener, at kørselsafgifter baseret på den kørte distance (i modsætning til tid) bedre afspejler den faktiske brug, emissioner og forurening. I den næste fase skal vignetter gradvist udfases til fordel for brugsbaserede systemer, begyndende med lastbiler i 2023”, står der i kommissionens udspil, skriver Ingeniøren.

Læs også: Betalingsveje gør det af med tomme lastrum

I de europæiske lande betaler lastbiler, der benytter sig af vejnettet, allerede afgifter, mens kravet i Danmark kun gælder for lastbiler og lastvognstog med en totalvægt på over 12 ton.

Ifølge Ingeniøren opkræves danske lastbiler afgift for et år ad gangen, mens udenlandske lastbiler skal købe den såkaldte eurovignette for en dag, en uge, en måned eller et år ad gangen.

Tidsbetinget afgift skal erstattes af roadpricing
Ifølge Skatteministeriets hjemmeside vil prisen for de danske lastbiler gå fra 0 til 6.905 kroner afhængig af lastvognen/lastvognstoget. Ifølge salgsorganisationen Ages.de koster eurovignetter mellem 5.591 og 11.555 kroner for et år – til gengæld gælder de både i Danmark, Sverige, Holland og Luxembourg.

Men en tidsbetinget afgift som denne vil kommissionen gerne have afskaffet og i stedet indføre roadpricing, der skal bane vej for, at køretøjer som busser og personbiler også i fremtiden skal betale roadpricing – eventuelt differentieret efter køretøjernes emissioner og trængslen på det sted og tidspunkt, hvor der køres.

Læs også: Blandede holdninger til ny transportminister

Ifølge en rapport foretaget i 2016 af det tyske Fraunhofer Institut har otte europæiske lande indført roadpricing for lastbiler, mens ni, herunder Danmark, har tidsbaserede afgifter. Samtidig har otte andre lande krav om, at lastbiler skal betale for at køre på visse veje og byer.

Forslag møder kritik fra Danske Vognmænd
Men i Danmark er der utilfredshed hos Danske Vognmænd overfor Europakommissionens forslag. Ifølge dem vil det nemlig blive en dyr måde at opkræve skatter på – og så vil det få konsekvenser for yderområderne:

”Den idé har vi haft en grundig diskussion af for nogle år siden, hvor den daværende regering netop valgte at droppe et sådant skifte. Og det er der gode grunde til. For en kilometerafgift er en rigtig dyr måde at opkræve skat på – måske 20 procent af provenuet ryger op i den blå luft til udstyr og administration – kun til glæde for det, jeg kalder ’opkrævningsindustrien’, siger Erik Østergaard, der er adm. direktør for brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”For det andet vil en kilometerafgift være et hårdt slag mod yderområderne i Danmark. Og lad mig minde om, at man også i Holland droppede et sådant skifte”.

Begrænsede miljømæssige gevinster
Ifølge Erik Østergaard er det begrænset, hvilke miljømæssige gevinster man kan få ved at gå fra vejbenyttelsesafgift til roadpricing, da det vil koste vognmændene dyrt både i forhold til for eksempel løn og brændstof:

”Hvis ikke vognmanden er skarp, så er det kun et spørgsmål om tid, før han må lukke og overlade godset til mere effektive vognmænd”, siger han.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

EU-kommissionen forslag skal nu forhandles med ministerrådet og parlamentet, før det eventuelt kan vedtages.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) har Danmark dog endnu ikke gjort sin position klar:

”Vejpakken har været længe undervejs, og regeringen har arbejdet aktivt for at påvirke Europa-Kommissionen forud for fremsættelsen af vejpakken. Forslagene vil nu blive læst grundigt igennem, og så vil jeg snarest muligt invitere partierne i Folketinget over i ministeriet til en snak om forslagenes konkrete indhold, så vi kan finde en fælles position forud for de forestående forhandlinger om pakken”, skriver han i en mail til Ingeniøren.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online