Fødevarevirksomheder transporterer mad i for varme biler

Hver fjerde fødevarevirksomhed fik bøde eller advarsel, da Fødevarestyrelsen tjekkede bl.a. restauranters, kioskers og bageres kørsel med madvarer. Kølekrævende varer skal transporteres ved højst 5 grader.

Mange kiosker, restauranter og mindre forretninger udsætter fødevarer for høje temperaturer, når de henter varer: 30,5 procent af dem fik bøder eller advarsler, fordi de ikke holdt deres varer under max. 5 grader. Foto: Fødevarestyrelsen.

28.01.2022

SCM.dk

Når en restaurant, kiosk eller bager henter varer eller leverer mad til sine kunder, skal den have styr på både hygiejne og temperaturer for at undgå forurening med bakterier. Men mere end hver tredje virksomhed fulgte ikke reglerne, da Fødevarestyrelsen i sommerhalvåret 2021 gennemførte en stor kontrolkampagne af virksomhedernes afhentning og udbringning af varer.

”Det er bestemt ikke uden risiko, når de mindre virksomheder henter og bringer fødevarer, typisk i private biler, der også bliver brugt til mange andre ting. Ofte kniber det med mulighederne for at køle eller opbevare varerne hygiejnisk korrekt i bilerne, og så udgør transporten en risiko for fødevaresikkerheden”, siger Ulrich Pinstrup, der er sektionsleder i Fødevarestyrelsen.

Under kontrolkampagnen fik 385 restauranter, kiosker, institutionskøkkener og bagere samt måltidskasseleverandører en målrettet kontrol af egne madtransporter. Knap hver fjerde virksomhed (24,7 procent) fik en advarsel eller bøde for at overtræde reglerne.

Det største antal kontroller fandt sted hos fødevarevirksomheder, der selv henter varer hos et grossistsupermarked. I denne gruppe fik 30,5 procent advarsler eller bøder for at overtræde kravet om, at kølekrævende fødevarer skal transporteres ved en temperatur på under 5 grader.

”Vi kan se, at det er nødvendigt at få virksomhederne til at stramme op om madtransporterne. I Fødevarestyrelsen sætter vi ind med øget vejledning, og så vil vi bede brancheorganisationerne medvirke til at skabe større opmærksomhed om madtransporter ude i virksomhederne”, siger Ulrich Pinstrup.

Heldigvis har mange virksomheder godt styr på reglerne. Det gælder bl.a. køkkener, der bringer mad ud til ældre, hvor der er givet meget få sanktioner. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle