Fem gode råd til valg af supply chain-partner

Få de fem vigtigste råd fra konsulenthuset Global Supply Chain Solutions til at indgå bedre supply chain-partnerskaber.

Når du skal vælge supply chain-partner, er det vigtigt, at du på forhånd forhører dig om partneren hos andre firmaer. Det er ét af i alt fem gode råd, som Philip Odette fra Global Supply Chain Solutions kommer med..

08.10.2014

SCM.dk

Philip Odette, administrerende direktør for rådgivningsfirmaet Global Supply Chain Solutions, præsenterer i en artikel på business2community.com de fem mest væsentlige faktorer, man bør forholde sig til, når valget af en ny supply chain-partner skal falde.

1. Kend til sprog og kultur:
Det er vigtigt at kende sin fremtidige partners hjemmebane og kultur. Der skal være en efterspørgsel fra kunder i de regioner, hvor partneren opererer, eller også skal du have en ambition om at udvide til de markeder, som partneren kender til.

Derudover er det relevant at have en kulturel forståelse for, hvordan arbejdet udføres der, hvor din kommende partner har ”base”. I mange lande og regioner findes der forskellige forståelser for, hvordan arbejdet bliver gjort, og hvordan forretningen kører.

2. Tjek certifikater:
Din fremtidige partners ISO-certificering giver et godt indblik i, hvad du kan forvente dig af din partner. ISO-certifikater er gode at kende til, da de kan give en uafhængig bekræftelse af, hvad din partner kan og ved.

3. Find en partner med god teknologisk indsigt:
I ethvert supply chain-partnerskab er det af stor betydning, at det firma, du skal arbejde sammen med, er ”up to date”.

Det vil sige, at din partner blandt andet skal have en god teknologisk indsigt – måske endda mere end du selv har. Derved har partneren mulighed for at give dig sin samlede mening omkring systemer og services i din virksomhed, som eventuelt kan blive forbedret.

4. Efterse økonomien:
Når du skal vælge dit partnerskab, er det godt at kende til partnerens økonomi. Det virker måske åbenlyst, men det er gavnligt at være informeret om din kommende partners finansielle situation. Find den konkrete information, som er relevant for netop dit arbejdsområde.

5. Undersøg andres meninger:
Glade kunder kan blive fremtidige kunder. Derfor skal du undersøge, hvad andre mener om din fremtidige partner. Det er en god idé at grave i, hvor mange andre firmaer, der vil sige noget godt om partneren.

Når du har etableret en god kontakt til partneren, kan du spørge ind til en bestemt type kunde. Nemlig en kunde, som ikke var tilfreds med servicen, men som I forhåbentlig i fællesskab kan vinde tilbage.

-KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby