Flyselskab mindsker madspild med kunstig intelligens

Et af verdens største flyselskaber har taget kunstig intelligens i brug som et effektivt våben mod madspild. KLM smider nu op til 63 procent mindre flymad ud end tidligere, svarende til over 100 tons måltider om året.

KLM bruger AI og har reduceret omfanget af madspild på sine flyvninger med over 63 procent, hvilket på årsbasis svarer til en besparelse på 100 tons flymåltider. Foto: KLM

21.02.2024

SCM.dk

Der bæres nu betydeligt færre urørte bakker flymåltider ud af KLM’s blå fly. Det hollandske flyselskab, der er blandt verdens største, er gået i gang med at bruge AI til mere præcist at forudse, hvor mange bookede passagerer, der reelt vil gå ombord på selskabets fly. Det har foreløbig resulteret i, at KLM har reduceret omfanget af madspild på sine flyvninger med over 63 procent, hvilket på årsbasis svarer til en besparelse på 100 tons flymåltider. 

”Vi arbejder hele tiden på at gøre vores virksomhed mere bæredygtig, og vi er meget tilfredse med resultatet af vores investering i AI. Ud over, at det er en unødig klimabelastning at producere mad, der smides ud, så har det betydning for vægten ombord og dermed brændstofforbruget, at vi kun flyver med de måltider, vi skal bruge”, siger Maria Hagelberg, ansvarlig for bæredygtighed i Air France og KLM i Nordeuropa. Hun fortæller desuden, at KLM samarbejder med Kickstart AI om projektet.

Det er ikke alle billetreservationer, der udmønter sig i, at en passager går ombord på det bookede fly. Afhængig af klasse møder mellem tre og fem procent af KLM’s passagerer ikke op til tiden, og når dermed ikke deres flyafgang. Den nye AI-model, TRAYS, er specielt udviklet til KLM’s cateringdivision og forudsiger på baggrund af historiske data antallet af faktiske passagerer ombord på det enkelte fly. Tallene fødes direkte over i KLM’s Meals on Board System (MOBS) og fordeles samtidig på Business, Premium Comfort og Economy, så de rette måltider i de rette antal bringes ombord på flyet.

AI-beregningen starter 17 dage før afrejse og fortsætter indtil 20 minutter før flyafgang. Det betyder, at hele cateringprocessen, fra indkøb til lastning, baseres på det mest nøjagtige antal passagerer, hvorved man undgår overflødige måltider ombord. 

Læs også: Efter to angreb: Endnu et rederi dropper farlig rute

KLM arbejder også på at indføre kunstig intelligens i andre dele af driften. Det gælder blandt andet i flyvedligeholdelsen, som kan optimeres i kraft af AI. Derudover anvendes AI også til at forudsige dage med dårligt vejr, så man på forhånd kan planlægge den mest optimale flyveplan i forhold til vejrforholdene. KLM bruger desuden AI til at give personlige rejsetips til passagererne, når de har booket en flyrejse. 

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

12.09.2025SCM.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025SCM.dk

Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling

12.09.2025SCM.dk

Vognmænd stævner staten over ulovlige vejafgiftsbøder

11.09.2025SCM.dk

Ny beregner skal hjælpe vognmænd med at skifte til el-lastbiler

10.09.2025SCM.dk

67 containere i vandet fra skib i havnen i Long Beach

10.09.2025SCM.dk

Flere lastbiler kører nu på el - men det er stadig kun 3 procent

08.09.2025SCM.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles