Forbrugere elsker convenience og derfor omni-channel

Danske kunder elsker at handle på nettet, men også at gå i gågaden. Mest afgørende for shopping-oplevelsen er convenience, og derfor er omni-channel et hit viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Lettere og billigere returnering til en fysisk butik, hvis noget skulle gå galt, er en af årsagerne til, at danske forbrugere er glade for omni-channel butikker – altså virksomheder, som både er til stede på nettet og i en fysisk butik. Arkivfoto.

14.10.2021

SCM.dk

For godt hver femte forbruger har det stor eller afgørende betydning, at netbutikken også har en fysisk butik, og det handler i høj grad om, at en fysisk butik kan gøre e-handlen nemmere. 

For over halvdelen af kunderne, som foretrækker at handle i en netbutik med tilhørerende fysisk butik, svarer, at den primære grund er, at ”hvis noget går galt, kan jeg altid henvende mig i den fysiske butik”, men 14 procent angiver ”Hvis jeg ombestemmer mig, kan jeg levere varen retur og undgå fragtomkostninger” som årsag.  

Det viser E-handelsanalysen august 2021 foretaget af Dansk Erhverv, og det kommer ikke bag på Carsten Rose Lundberg, der er fagchef for digital handel hos Dansk Erhverv.

Læs også: Corona vender op og ned på danskeres nethandelsmønstre

”Vi ved, at convenience virkelig er kongen hos forbrugerne. Det skal være nemt og bekvemt at handle online, og det kan de fysiske butikker hjælpe med – både før, under og efter købet. Derfor overrasker det mig ikke, at mange forbrugere foretrækker netbutikker, der også har en fysisk butik”, siger han i en pressemeddelelse.

Betydningen af fysiske butikker kommer dog an på forbrugernes alder. Blandt de ældre forbrugere har fysiske butikker stor betydning for en tredjedel, mens det omvendt det kun er 14 procent af de unge, som det har stor eller afgørende betydning.

Til gengæld er unge under 30 år og ældre over 70 år, de to grupperinger, som flest tillægger en fysisk butik en betydning. Her er det nemlig kun henholdsvis 34 og 35 procent, der mener, at det ingen betydning har overfor omkring 40 procent blandt de mellemlæggende årgange.  

Samme vilkår

Når kunderne handler med omni-channel virksomheder, er det vigtigste for dem, at de har de samme betingelser, hvad enten de handler i den fysisk butik eller i netbutikken.

Det samme gælder for priserne, tilbud og muligheden for retur og reklamation – den skal være ens på tværs af kanalerne. Derudover er det også vigtigt, at produkter købt på nettet kan byttes, returneres eller repareres i de fysiske butikker. 

De omni-channel services, som forbrugerne fremhæver som de vigtigste, er de basale ting, man bare skal have styr på, hvis man vil skabe en positiv kundeoplevelse, mener Carsten Rose Lundberg og tilføjer:

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

”Herudover så handler det jo om at levere en ekstra service, når kunderne kommer i butikken, så man kan skabe mersalg og knytte kunderne tættere. Heldigvis ser vi da også, at de virksomhederne virkelig gør rigtig mange ting for at sikre gode kundeoplevelser på tværs af kanalerne”. 

Det er Ditur.dk – netbutik turned omni-channel virksomhed – et godt eksempel på. Butikken giver ifølge Theis Hollænder kunderne en ”luksus-oplevelse”, selvom de køber et ur til 300 kroner.  

”Vi har virkelig gjort meget ud af butikken, så alle får en god oplevelse. Man kan sætte sig i lounge-områder og få drikkevarer, og vi kan tage ”kasseapparatet” med rundt via en Ipad, så vi kan hjælpe kunderne, hvis de har set et produkt online. Det skal være så gnidningsløst, som overhovedet muligt.” 

Netop det ”mobile kasseapparat” giver også virksomheden andre fordele, forklarer Theis Hollænder.  

”Vi kan eksempelvis tage ud til større virksomheder eller andre steder med mange mennesker, og så kan vi lave en pop-up butik. Så vi kan faktisk have åbent flere steder og dermed styrke omsætningen.” 

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V