Ford satser på, at fremtidens pakkelevering bliver bæredygtig

Ford vil væk fra pakkelevering med store varevogne i byerne, og tester derfor lige nu et system i London, der skal koordinere brugen af forskellige transportformer som fodgængerbude og på sigt cykelbude.

Ford byder på bæredygtig pakkelevering i fremtiden. Tjenesten testes i samarbejde med den prisvindende leverandør Gnewt. PR-foto.

20.02.2019

SCM.dk

Den stigende onlineshopping over hele Europa påkræver alternative leveranceløsninger. Derfor tester Ford lige nu i London en ny, digitaliseret leveringstjeneste i samarbejde med den bæredygtige leveringsvirksomhed Gnewt, som skal optimere leveringen gennem koordineret brug af forskellige transportformer – herunder fodgængerbude og på sigt cykelbude.

Læs også: Starship-klon? Amazon klar med gaderobot til pakkelevering

Problemet er nemlig, at de fleste pakker i dag leveres i varebiler, hvilket medfører så store trafikbelastninger, at den gennemsnitlige rejsetid i London er steget med mere end 40 procent på bare tre år. Konsekvensen er, at leverandører er under stigende pres for at levere flere pakker på kortere tid og med færre omkostninger, mens de samtidig skal sikre medarbejdernes trivsel og agere på en miljøansvarlig måde.

“Vores mål er at holde større varebiler ude af tungt befærdede områder. Det sidste stykke af leveringen, der ofte foregår i byområder med tæt trafik og få parkeringspladser, giver det langt mere mening at distribuere pakker via mere letbevægelige og omkostningseffektive former for transport, som fx gående eller cyklende bude”, forklarer projektleder hos Ford Mobility, Tom Thompson.

I forbindelse med de indledende tests har Ford indgået samarbejde med Gnewt, der driver den største flåde af elektriske varebiler i Storbritannien med mere end 70 af slagsen.

Cykelbud er også en del af Fords test i London og kan blive det permanent på sigt. PR-foto.

Vil give mere præcise leveringstider
Gnewts indledende tests sker ved hjælp af Fords intelligente, cloud-baserede rute- og logistikprogram MoDe:Link, der styrer samtlige trin i leveringen fra depot til dørtrin. Målet er at hjælpe både bude, bilflåder og logistik- og fødevareleverandører med at optimere leveringsprocessen samt udnytte varebiler mest effektivt – både for at skære unødige omkostninger fra og ikke mindst for at skåne miljøet.

“Vi vil ændre måden, man grundlæggende tænker levering på”, forklarer grundlægger og chef for forretningsudvikling, Sam Clarke, hos Gnewt og fortsætter:

”Vi undersøger, hvordan opdelte leverancer kan gavne både forretningen, kunderne, miljøet og medarbejderne med miljøbevidste og sundhedsfremmende initiativer. I den forbindelse er vi glade for samarbejdet med Ford, der fører projektet ud i livet med deres revolutionerende softwareløsning”.

Den nye tjeneste vil kunne forbedre kundeservicen markant ved at give mere præcise leveringstidspunkter. Også vejene vil blive tilgodeset med reduceret myldretidstrafik og mere plads ved kantstenene, hvor varevogne læsser af og optager meget plads.

Læs også: Det er hurtigere at levere take-away på cykel i byerne

Koordinerede leverancer med flere forskellige transportformer kan også være både hurtigere og billigere end leverancer, der udelukkende føres til dørs med varebiler. Ford vurderer, at én varebil og et hold bestående af fire bude til fods eller på cykler, der alle arbejder som en del af en digitalt koordineret leveringstjeneste, kan arbejde lige så effektivt som fem varevogne, der arbejder hver for sig.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online