Forskere vil bringe Danmark i front på autonom skibsfart

Et samarbejde mellem den maritime sektor og maritime uddannelsesinstitutioner skal være med til at sikre, at Danmark er med helt i front, når det gælder udvikling af autonome løsninger til skibstrafikken. Projektet hedder ShippingLab og ledes af DTU Elektro.

Et nyt bredt samarbejde mellem den maritime sektor og maritime uddannelsesinstitutioner skal sikre, at Danmark i fremtiden er med helt i front, når det gælder autonom shipping. Foto: DTU Elektro.

27.03.2019

SCM.dk

Fremtidens skibstrafik skal være autonom, og det har en række forskere og branchefolk tænkt sig, at Danmark skal være frontløber på. Derfor er der søsat et nyt samarbejdsprojekt med deltagelse af en række uddannelsesinstitutioner samt den maritime sektor.

Læs også: Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

Projektet ShippingLab skal blandt andet styrke Danmarks position som maritimt kraftcenter og har fokus på at øge digitaliseringen, gøre den danske skibsfart autonom og implementere yderligere miljøvenlig teknologi. Projektet ledes af DTU Elektro med professor Mogens Blanke som frontfigur.

”Vi har en vision om at få skibe til at kunne sejle med periodevis ubemandet bro, eller i særlige tilfælde uden at navigatøren er om bord. Det kan først gøres, når vi har lært vores computeralgoritmer at være lige så dygtige, som en erfaren skibsfører”, siger Mogens Blanke.

Projektet skal videreudvikle den viden, som DTU Elektro har arbejdet på i de seneste år. Derudover deltager flere rederier og leverandører til skibsindustrien i arbejdet sammen med den maritime uddannelsesinstitution Simac og Aalborg universitet.

Computer får bevidsthed og forståelse af omgivelserne
Arbejdet med at sikre øget autonomi benytter sig af elektronisk udkig til skibe. Det sker via kameraer, både i det synlige område og i det infrarøde område, samt af radarenheder, der alle overvåger skibets omgivelser.

Information om afmærkninger og vanddybder anvendes, og computeren prøver at forudse, hvordan nærtliggende fartøjer vil sejle i de næste minutter. Ud fra dette forudser computeren risici for kollision eller grundstødning og undgår dette ved at planlægge og udføre egne manøvrer med rettidig omhu.

Det er en omfattende øvelse for en computer, så det forskningsmæssige fokus for DTU og samarbejdspartnere er at sikre, at de intelligente algoritmer er så pålidelige og robuste, at de vil kunne accepteres af relevante myndigheder og vinder tiltro blandt brugerne.

”Det er ikke nok, at vores computeralgoritmer kan genkende de forskellige ting omkring skibet – sejlbåde, surfere, kajakker osv. De skal også vide, hvordan de forskellige fartøjer vil handle. Derfor er vi eksempelvis nødt til at lære algoritmerne færdselsreglerne til søs, så computeren ved, hvordan to sejlbåde undviger hinanden, når de mødes”, forklarer Mogens Blanke.

Pålidelighed og robusthed vil blive understøttet af en uafhængig overvågning af de autonome funktioner. Dette modul vil overvåge den intelligente automatik og vil tilkalde en navigatør, som enten er ombord eller sidder på et overvågningscenter, der kan gribe ind, hvis de autonome systemer optræder anderledes end forventet.

Test på store og mellemstore skibe
I løbet af de kommende tre år vil forskerne også gennemføre test på både store og mellemstore skibe.

”Den forskningsmæssige indsats i projektet er koncentreret om de punkter, hvor der er behov for ny viden. Ved også at demonstrere løsninger i praksis opnår vi både god videnskab, og de deltagende virksomheder får en showcase, som kan hjælpe dem i deres eksportindsats”, siger Mogens Blanke.

Forskningen vil have fokus på at påvirke internationale standarder, så det efterfølgende bliver muligt for danske leverandører at byde ind med specialiserede delsystemer, certificere disse og sikre mulighed for at kunne eksportere løsninger til resten af verdenen.

Læs også: Rolls-Royce og Intel indgår samarbejde om selvdrevne skibe

ShippingLab er støttet af Innovationsfonden, Danske Maritime Fond, D/S Orients Fond og Lauritzen Fonden samt af de deltagende partnere.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn