Freja-koncerndirektør: Vi er udsat for unfair konkurrence
Det er især konkurrencen fra postselskaberne, som Frejas koncerndirektør, Jørgen J. Hansen, finder urimelig.
I transport- og logistikvirksomheden Freja er koncerndirektør Jørgen J. Hansen i øjeblikket særdeles optaget af at håndtere den hårde konkurrence i branchen. Især den fra statsselskaberne, som eksempelvis PostNord, Bring og Schenker, som han mener, foregår på et urimeligt grundlag.
Læs også: Freja indleder samarbejde med CargoLine
Jeg mener, at den konkurrence, de udsætter de privatejede transport- og logistikselskaber for, er unfair, siger Jørgen J. Hansen. Han fortæller, at Freja dagligt må kæmpe med en bevidst eller ubevidst dumping af fragtpriserne og med at få kunderne til at kere sig om andet end pris.
Det er en udfordring i en situation, hvor vi på sjette år er på bagkanten af en finanskrise, hvor rigtigt mange af transportkøberne har været voldsomt presset på indtjening og likviditet.
Jørgen J. Hansen mener, at myndighederne bør regulere markedet, så konkurrencen fra de statsejede selskaber sker på mere lige vilkår.
Når vi konkurrerer mod de andre privatejede transportfirmaer, er der trods alt en grænse for, hvor langt de både kan og vil gå. Ingen private selskaber har kunnet tillade sig at kalkulere som statsselskaberne, og ej heller i samme ombæring haft mulighed for at tilbyde de kreditter, som primært postselskaberne har gjort over en længere periode. For at imødegå den urimelige konkurrence, må vi prøve at differentiere os på anden vis, siger Jørgen J. Hansen.
<p>Der er for mange brodne kar i branchen. </p>
Jørgen J. Hansen, koncerndirektør i Freja
Differentierer på andet end pris
Koncerndirektøren nævner, at Freja eksempelvis har investeret i et track and trace-system, hvor kunder, der booker via Frejas webportal, kan følge godset på gadeplan både i Danmark og Europa. Også de mere bløde værdier er ifølge Jørgen J. Hansen vigtige for at skille sig ud fra de store transportselskaber.
Vi må konkurrere på bedre service og kvalitet, og vi forsøger samtidig både at være i øjenhøjde med og konstant være tilgængelige for kunderne. De skal have en fornemmelse af, at de er i kontakt med mennesker af kød og blod, der kender til deres produkter. Og at de kan have tillid til, at produkterne kommer frem i ordentlig tid og stand.
For mange brodne kar
Jørgen J. Hansen bruger også en del tid på at kæmpe for anerkendelse og synliggørelse af den værdi, som transportsektoren bringer til samfundet.
Det er ikke for at være til gene, at lastbilerne transporterer varer rundt på landevejene. Hvis ikke transportbranchen eksisterede, hvor skulle folk så hente deres varer direkte på fabrikken? Desuden henter den danske transportbranche masser af fremmed valuta til landet, på trods af de mange udenlandske underleverandører.
Har branchen et imageproblem?
Det er der ingen tvivl om. Der er for mange brodne kar i branchen, erkender Jørgen J. Hansen.
Men dertil kommer, at der er huller i transportlovgivningen, som afstedkommer uheldige episoder, der både involverer lastbiler og ikke mindst de mange små kassebiler under 3,5 tons, som der skal reguleres overfor.
Om Jørgen J. Hansen
Uddannelse: Aalborg Handelsskole
Tidligere job: Forwarder hos ASG 1977-82
Fritid: Cykling, golf, fiskeri, skiløb
Læs også: Høje krav til overholdelse af hygiejnekrav i hele logistikkæden
Hvad gør I ved det i Freja?
Blandt andet ved kontrol af vores underleverandører, og instrukser til vores disponenter om, hvilke krav de kan/må/skal stille til vores vognmænd og chauffører.