Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed

Tider med høj usikkerhed, som verden ser lige nu, stiller endnu skrappere krav til supply chain planning end i rolige tider. Det kræver gode digitale værktøjer, stærke processer og dygtige medarbejdere, der kan skabe transparens og god eksekvering. Ekspert peger her på tre ting, der driller de fleste lige nu.

”Du har ikke en kinamands chance for at balancere efterspørgsel og forsyninger uden stærke it-værktøjer, best-of-breed processer og kompetente medarbejdere", fortæller Brian Hvitved Byskov. Foto: Sophub..

03.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Verden anno 2022 er præget af stor usikkerhed på mange fronter. De fleste virksomheder er udfordret af faldende salgsvolumener, stigende indkøbspriser, svigtende forsyningssikkerhed og flytning af salgsvarer fra de dyre til de billigere.

Podcast om outsourcing af forecasting

Lyt til podcast om outsourcing af forecast-processen: ”SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen”.

”Der er mange balanceproblemer i supply chain planning i dag. Der dukker hele tiden nye mønstre op på både forsynings- og efterspørgselssiden, og det stiller krav om hele tiden at være i stand til at justere forsyningskæden. Det kan man kun, hvis man har gode digitale værktøjer, der kan skabe den nødvendige gennemsigtighed. Uden gennemsigtighed navigerer man i blinde”, fortæller Brian Hvitved Byskov.

Han er administrerende direktør for Sophub, der hjælper virksomheder med demand og supply planning. Det gør Sophub ved at insource dele af demand og supply planning. Sophub lægger vægt på både at tilbyde it, processer og metoder samt viden og kompetencer.

”Supply chain planning er altid både it, processer og mennesker. Det hænger sammen. Det ene kan ikke skabe noget uden de to andre aspekter. Det er måske den vigtigste læring, jeg har høstet efter mere end 20 års arbejde med området”, fortæller Brian Hvitved Byskov.

Han blev uddannet cand. merc. SCM fra Aarhus Universitet i 1999, og siden har han arbejdet udelukkende med SCM og i særlig grad med planlægning i forsyningskæden og et stærkt fokus på økonomi. ”Jeg er glad for, at jeg valgte den uddannelse for mange år siden. Jeg elsker at arbejde med planlægning i forsyningskæden, og det er også tydeligt, at området bliver mere og mere anerkendt som afgørende for virksomheders konkurrencekraft”, fortæller han.

Usikkerhed kalder på transparens
Han fremhæver, at gennemsigtighed i planlægningen blot bliver endnu vigtigere i tider med høj usikkerhed.

”Du har ikke en kinamands chance for at balancere efterspørgsel og forsyninger uden stærke it-værktøjer, best-of-breed processer og kompetente medarbejdere. Med gode digitale værktøjer, stærke processer og dygtige medarbejdere er det for eksempel muligt at simulere finansielle scenaria, der kan kortlægge, hvor de nye omkostningspunkter skal placeres, hvad priserne på forskellige varer skal være og derved justere forsyningskæden”, fortæller Brian Hvitved Byskov og tilføjer:

”Manglende viden hos medarbejderne kan hurtigt medføre tab på bundlinjen på fem til 10 procent. Det er en stor udfordring, fordi kompetente planlægningsmedarbejdere er en mangelvare”.

Tre ting der driller virksomhederne
Brian Hvitved Byskov peger på tre ting, der driller de fleste virksomheders planlægningsarbejde i øjeblikket:

1. Overforecasting: De fleste virksomheder oplever så mange forsyningsbump i øjeblikket, at salgsafdelingerne har en forståelig tendens til at overdrive deres prognoser for at sikre, at de kan levere varen til kunden. Det er selvfølgelig både dyrt og ineffektivt, fordi det binder kapital og skaber de berømte piskesmældseffekter eller Forrester-effekter, hvor alle led i en forsyningskæde bestiller for meget og opbygger egne sikkerhedslagre. Brian Hvitved Byskov påpeger, at gode digitale værktøjer kan afkode tendensen til at overforecaste, så organisationen får en mulighed for at håndtere udfordringen – for eksempel i sales & operations planning-processen.

2. Unøjagtige kampagner: Det er en stor udfordring, at mange kampagner er unøjagtigt planlagt både, hvad angår volumen og prissætning. I usikre tider med inflation og energikrise ændrer forbrugernes indkøbsmønstre sig hurtigt og meget. Brian Hvitved Byskov gør opmærksom på, at det faktisk er muligt at gøre kampagner mere forudsigelige. Der er gennemprøvede metoder til at forudsige kundernes priselasticitet og samspilseffekter mellem forskellige varegrupper, som man kan tage i brug. Metoderne kan gøre kampagner mere forudsigelige til gavn for bundlinjen

3. Porteføljestyringen halter: I tider med usikkerhed sker der som nævnt mange forandringer i efterspørgselsmønstre, og det betyder naturligt mange ind- og udfasninger af produkter. Indfasninger af nye produkter kræver smarte systemer, der kan sikre gennemsigtighed og overblik. Er der ikke gennemsigtighed, så ryger overblikket, og der opstår hurtigt flaskehalse, overlager eller tomme hylder i butikkerne med tab af omsætning som effekt. Det driller ifølge Brian Hvitved Byskovs erfaring mange virksomheder i øjeblikket.

Datakvalitet og gør de rigtige ting
Brian Hvitved Byskovs bedste råd til at etablere en effektiv planlægning lyder:

• Få styr på datakvaliteten.
• Gør de rigtige ting - se på hvad de bedste virksomheder gør.
• Vær meget opmærksom på at få planen overført til eksekvering.
• Registrer fejl og lær af dem på en systematisk måde.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn