Geopolitik kuldsejler global klimaaftale for skibsfarten
Danske Rederier kalder beslutningen i FN’s søfartsorganisation en stor skuffelse og advarer om, at manglen på global regulering bremser investeringer i grøn omstilling.
”Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse”, lyder det fra Danske Rederiers administrerende direktør Anne H. Steffensen. Foto: Danske Rederier
”Det var ikke det, vi kom efter. Vi kom for endelig at lukke en afgørende klimaaftale for den internationale skibsfart. Det har vi i Danmark arbejdet benhårdt for i lang tid, så det er en stor skuffelse”.
Så klar er konklusionen fra Danske Rederiers administrerende direktør Anne H. Steffensen oven på dramatiske begivenheder i FN’s søfartsorganisation International Maritime Organization (IMO).
Medlemsstaterne har for kort tid siden været samlet i London for endeligt at vedtage den Net Zero Framework-aftale, der faldt på plads tilbage i april. Aftalen skal bringe den internationale skibsfarts udledninger mod nul inden 2050. Og indtil for ganske nylig stod den aftale til troende. Men efter to dages forhalinger i forhandlingslokalet, har IMO valgt at udskyde afstemningen om aftalen.
Læs også: CMA CGM åbner ny rute fra Aarhus
”Der er sket meget i verden siden 2023, hvor rammerne for strategien blev vedtaget. Det betyder desværre, at der har været alle mulige andre agendaer i forhandlingsrummet end klima. Geopolitiske spændinger og en ny verdensorden har gjort sit indtog. Også i IMO”, siger Anne H. Steffensen.
Aftalen ville have haft en positiv effekt på prisforskellen mellem fossile brændstoffer og alternative brændstoffer, der er essentielle for omstillingen af skibsfarten. I dag er alternative brændstoffer tre til fire gange dyrere end fossile, og produktionen er på et meget lavt niveau i blandt andet Europa.
”Skibsfarten har fortsat hårdt brug for global regulering og dermed sikkerhed for planen for den grønne omstilling. Det er nødvendigt for at understøtte investeringer i nye grønne skibe og de grønne brændstoffer, vi skal sejle på. Desværre var der ikke den politiske vilje i rummet til at gøre arbejdet færdigt i denne uge. Men hvor der er liv, er der håb. Arbejdet for skibsfartens grønne omstilling fortsætter”, siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danske Rederier
/ PiB