Grøn bevidsthed daler ved økonomisk usikkerhed

Den økonomiske usikkerhed får forbrugerne til at skrue ned for de grønne ambitioner, når det kommer til levering. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Nye tal viser, at andelen af forbrugere, der er villige til at betale for klimavenlig levering er faldet med 6 procentpoint, mens der omvendt er er sket en stigning i andelen af forbrugere, der kategorisk afviser at betale for grønnere levering. Foto: 123rf.com..

06.09.2023

SCM.dk

Er du villig til at betale ekstra for klimavenlig levering, når du handler online? Det spørgsmål har vi i flere år stillet de danske forbrugere. Og hvert år har vi fået stort set samme svar af et betydeligt flertal: Nej, det vil vi ikke. Men i år er der endelig sket en udvikling. For mange vil det dog formentlig være en overraskende udvikling.

De nye tal viser, at andelen af forbrugere, der er villige til at betale for klimavenlig levering, faktisk er faldet med 6 procentpoint, mens der omvendt er er sket en stigning i andelen af forbrugere, der kategorisk afviser at betale for grønnere levering.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han arbejder med grøn omstilling og e-handel, og han er ikke overrasket. Selvom den grønne omstilling og klimakrisen har fået endnu mere opmærksomhed i medierne, så har en anden dagsorden også fyldt hos forbrugerne: Den økonomiske usikkerhed.

”Vores analyser har over tiden konsekvent vist, at bæredygtighed ikke har den store betydning for forbrugerne, så når man pludselig også kaster noget økonomisk usikkerhed ind i ligningen, så er det ikke så overraskende, at klimavenlig levering nedprioriteres”.

Villigheden til at betale ekstra for klimavenlig levering er blevet mindre blandt alle demografiske grupper, undtagen pensionister, som dog i forvejen var den gruppe med mindst villighed. Det mest iøjnefaldende dyk ses hos de unge, hvor der i år er 18 procentpoint færre end i juli 2022, som er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering.

”Det er et markant fald, men inden vi skyder de unge noget i skoene, skal vi dog lige huske, at næsten hver anden ung gerne vil betale en vis ekstraomkostning for bæredygtighed. Dermed er villigheden stadig størst i denne gruppe”, siger Andreas Børresen.

Læs også: E-handlere spejder efter flere købeglade kunder

Selvom andelen af forbrugere, der vil betale for grøn levering, er faldende, og andelen, der faktisk har betalt for det, er endnu mindre, så betyder det ikke, at forbrugerne ikke får leveret på en klimavenlig måde. Mange virksomheder benytter sig nemlig af eksempelvis elcykler og elbiler, uden at det koster forbrugerne ekstra, forklarer Andreas Børresen.

Han henviser til Dansk Erhvervs seneste logistikanalyse, der viser, at 57 procent af de adspurgte virksomheder arbejder på at gøre virksomheden grønnere, men 20 procent forventer at gå i gang i det kommende år.

”Virksomhederne vil gerne den grønne omstilling, men de ved også, at lige netop fragtpriser har stor betydning for forbrugerne, og derfor er det relativt få, der ”giver” forbrugerne mulighed for at betale for klimavenlig levering. Enten tilbyder man det i stilhed eller også tilbyder man det uden meromkostning”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle