Grøn bevidsthed daler ved økonomisk usikkerhed

Den økonomiske usikkerhed får forbrugerne til at skrue ned for de grønne ambitioner, når det kommer til levering. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Nye tal viser, at andelen af forbrugere, der er villige til at betale for klimavenlig levering er faldet med 6 procentpoint, mens der omvendt er er sket en stigning i andelen af forbrugere, der kategorisk afviser at betale for grønnere levering. Foto: 123rf.com..

06.09.2023

SCM.dk

Er du villig til at betale ekstra for klimavenlig levering, når du handler online? Det spørgsmål har vi i flere år stillet de danske forbrugere. Og hvert år har vi fået stort set samme svar af et betydeligt flertal: Nej, det vil vi ikke. Men i år er der endelig sket en udvikling. For mange vil det dog formentlig være en overraskende udvikling.

De nye tal viser, at andelen af forbrugere, der er villige til at betale for klimavenlig levering, faktisk er faldet med 6 procentpoint, mens der omvendt er er sket en stigning i andelen af forbrugere, der kategorisk afviser at betale for grønnere levering.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, hvor han arbejder med grøn omstilling og e-handel, og han er ikke overrasket. Selvom den grønne omstilling og klimakrisen har fået endnu mere opmærksomhed i medierne, så har en anden dagsorden også fyldt hos forbrugerne: Den økonomiske usikkerhed.

”Vores analyser har over tiden konsekvent vist, at bæredygtighed ikke har den store betydning for forbrugerne, så når man pludselig også kaster noget økonomisk usikkerhed ind i ligningen, så er det ikke så overraskende, at klimavenlig levering nedprioriteres”.

Villigheden til at betale ekstra for klimavenlig levering er blevet mindre blandt alle demografiske grupper, undtagen pensionister, som dog i forvejen var den gruppe med mindst villighed. Det mest iøjnefaldende dyk ses hos de unge, hvor der i år er 18 procentpoint færre end i juli 2022, som er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering.

”Det er et markant fald, men inden vi skyder de unge noget i skoene, skal vi dog lige huske, at næsten hver anden ung gerne vil betale en vis ekstraomkostning for bæredygtighed. Dermed er villigheden stadig størst i denne gruppe”, siger Andreas Børresen.

Læs også: E-handlere spejder efter flere købeglade kunder

Selvom andelen af forbrugere, der vil betale for grøn levering, er faldende, og andelen, der faktisk har betalt for det, er endnu mindre, så betyder det ikke, at forbrugerne ikke får leveret på en klimavenlig måde. Mange virksomheder benytter sig nemlig af eksempelvis elcykler og elbiler, uden at det koster forbrugerne ekstra, forklarer Andreas Børresen.

Han henviser til Dansk Erhvervs seneste logistikanalyse, der viser, at 57 procent af de adspurgte virksomheder arbejder på at gøre virksomheden grønnere, men 20 procent forventer at gå i gang i det kommende år.

”Virksomhederne vil gerne den grønne omstilling, men de ved også, at lige netop fragtpriser har stor betydning for forbrugerne, og derfor er det relativt få, der ”giver” forbrugerne mulighed for at betale for klimavenlig levering. Enten tilbyder man det i stilhed eller også tilbyder man det uden meromkostning”.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

20.09.2024SCM.dk

Efterspørgslen efter it-sikkerhed stiger med rekordfart

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

17.09.2024SCM.dk

Rapport: Opsigtsvækkende dårligt arbejdsmiljø kræver forandringer til søs

16.09.2024SCM.dk

Grønne lastbiler fylder betydeligt mere på vejene

13.09.2024SCM.dk

DSV bekræfter opkøb af DB Schenker

12.09.2024SCM.dk

Reuters: DSV køber DB Schenker for 14 milliarder euro

11.09.2024SCM.dk

Maersk-konkurrent åbner direkte rute mellem Aarhus og Asien

11.09.2024SCM.dk

Krise får Gemini-alliance til at overveje alternativ rute

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg