Grossister oplever vækst i svindelindkøb
Flere grossister er i øjeblikket udsat for svindelindkøb, hvor ordrerne kommer fra velrenommerede kunders konti. Problemet bliver forværret, når indkøbere har samme brugernavn og adgangskode på tværs af B2B webshops. Dansk Industri opfordrer til vagtsomhed.
”Jeg har kendskab til mindst tre store danske grossister, som alle har oplevet at få ordrer ind fra kendte kunder, som altså ikke var rigtige kunder. Metoden er, at uautoriserede personer logger ind med nogle af deres kunders brugernavn og kode. Herefter bestiller de varer og ændrer leveringsadressen til en adresse, hvor de kan afhente det bestilte”, siger Mie Bilberg, chefkonsulent i DI e-commerce. Foto: Büro Jantzen
En række grossister har i sommerens løb fået store ordrer ind fra velrenommerede kunder, som de normalt handler med. Ordrerne er dog slet ikke kommet fra de normale kunder men fra svindlere, der har fået adgang til indkøbssystemerne hos grossisternes normale kunder.
Det viser en rundringning, som Mie Bilberg, chefkonsulent i DI e-commerce har foretaget, efter hun fik henvendelse fra en større grossist, der havde leveret varer for 750.000 kroner på baggrund af falske indkøb.
”Det eneste, der fik virksomhedens medarbejdere til at studse over ordrerne, var, at det var nogle lidt aparte indkøb, som de kunder ikke normalt ville afgive. Men efter de er blevet opmærksomme på problemet, har de hejst flag overfor medarbejderne, så de ikke afsender ordrer til de specifikke adresser, svindlerne har bedt om at få leveret til. Og en generel advarsel om opmærksomhed på odiøse bestillinger”, siger Mie Bilberg.
Hun opfordrer på den baggrund virksomheder til øget årvågenhed overfor atypiske ordrer og mails fra hotmail, gmail eller andre tjenester, som ikke er knyttet til virksomheders egne domæner.
”Jeg har kendskab til mindst tre store danske grossister, som alle har oplevet at få ordrer ind fra kendte kunder, som altså ikke var rigtige kunder. Metoden er, at uautoriserede personer logger ind med nogle af deres kunders brugernavn og kode. Herefter bestiller de varer og ændrer leveringsadressen til en adresse, hvor de kan afhente det bestilte”, siger Mie Bilberg.
Læs også: Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne
Hun oplyser, at det forlyder, at kunder ofte bruger samme brugernavn og password på tværs af B2B webshops, hvilket øger risikoen for, at andre lignede B2B webshops, har været udsat for lignende svindel, når først svindlere har fået adgang til en kundes login det første sted.
”Det vidner endnu en gang om vigtigheden af påpasselighed med it-sikkerhed, som man kan få hjælp til hos D-mærket. Og så vil jeg også meget gerne høre fra virksomheder, der har oplevet noget af det samme, så jeg kan vidensdele i vores grossistnetværk”, siger Mie Bilberg.
Kilde: Dansk Industri
/ PiB