Her er Europas bedste supply chain leder 2025
José Antonio Echeverría fra Coca-Cola EP topper listen over Europas 28 bedste supply chain-ledere for virksomheder med mere end fem milliarder euro i omsætning. David Boulanger, Arla Foods og Andrew Finnegan, Novo Nordisk er eneste ledere fra danskbaserede virksomheder på listen fra Supply Chain Media. Carsten Rasmussen fra Lego er som tidligere vinder af titlen en del af 'Hall of Fame'.
José Antonio Echeverría, Supply Chain Officer hos Coca-Cola Europacific Partners (CCEP), har sikret sig førstepladsen på 2025-udgaven af rangeringen Top 28 Supply Chain Executives Europe. Her er det et foto af Coca-Colas julelastbil fra Cardiff, Wales. Foto: 123rf.com.
José Antonio Echeverría, Supply Chain Officer hos Coca-Cola Europacific Partners (CCEP), har sikret sig førstepladsen på 2025-udgaven af rangeringen Top 28 Supply Chain Executives Europe. Det er en markant stigning fra en 7. plads på 2024-listen. Under hans ledelse har CCEP’s supply chain:
- ekspanderet til nye markeder,
- investeret i vækst og
- implementeret avancerede teknologier for at forbedre drift og kundeservice.
Læs også: Line Hildebrandt Smith kåret som Danmarks bedste supply chain leder 2025
Supply Chain Media lancerede rangeringen Top 28 Supply Chain Executives Europe i 2015 for at give et overblik over hvilke europæiske supply chain-ledere, der er mest succesfulde i deres arbejde - samt for at tjene som inspirationskilde. For at kvalificere sig til denne rangering skal lederne være baseret i Europa og have ansvar for globale supply chains i europæiske virksomheder eller for Europa i ikke-europæiske virksomheder med en årlig omsætning på mindst fem milliarder euro.
180 blev til 60 blev til 28
Til denne 11. udgave af ’Top 28’ har Supply Chain Media og IG&H Consulting udvalgt 60 personer fra en bruttoliste på 180 supply chain-ledere i Europa. Rangeringen er baseret på realiseret finansiel præstation med vægt på Return On Capital Employed (30 procent), personlig funktionel ansvar i forsyningskædeområde (30 procent), personlig synlighed (20 procent) og fagfælle-stemmer (20 procent). Se alle top 28 ledere i nedenstående oversigt.
Top28
- José Antonio Echeverría, Coca-Cola Europacific Partners (nummer 7 i 2024)
- Antoine Vanlaeys, L’Oréal (6)
- Graeme Carter, Coty (11)
- Willem Uijen, Unilever (-)
- Sven Markert, Siemens (3)
- David Boulanger, Arla Foods (2)
- Lelwyn D’Souza, EcoLab (-)
- Alan Dy, Novartis (25)
- Maria Pia de Caro, Pernod Ricard (8)
- Francesca Gamboni, Volvo Cars (-)
- Gisela Linge, AutoLiv (-)
- Vikram Agarwal, Danone (-)
- Björn Kirchner, Henkel (-)
- Silke Maurer, MTU Aero Engines (-)
- David Cutter, FrieslandCampina (19)
- Fred Brut, MSD (17)
- Jean-Loic Galle, Thales (-)
- Victor Shevtsov, Carlsberg (11)
- Andrew Finnegan, Novo Nordisk (9)
- Robert van der Whaal, Sandvik (12)
- Arne Flemming, Bosch (16)
- Willem Mutsaerts, Givaudan (-)
- Alexandre Baubert, Schindler Group (-)
- Jamal Chamariq, Estée Lauder (22)
- Thorsten Domke, Infineon (10)
- Paula Davila Martinez, Kenvue (-)
- Gregor Dudek, Electrolux (24)
- Roeland Baaijens, Hilti (26)
Lidt om årets vinder
José Antonio Echeverría leder den fulde forsyningskæde inklusive kundeservicedriften hos Coca-Cola Europacific Partners, der har 90 produktionssteder fordelt på 31 markeder. Siden han tiltrådte Coca-Cola-organisationen i 2005, har han besiddet flere seniorstillinger, herunder Vice President for Strategi og Transformationsprojekter for Iberia Business Unit samt Vice President for Strategi og Koordination for Supply Chain på tværs af CCEP.
Echeverría har leveret meget solide finansielle resultater de seneste år og har lanceret adskillige innovationer. Han er meget synlig for kollegaer, blandt andet gennem artikler på virksomhedens hjemmeside. Echeverría fokuserer aktivt på at forbedre inklusionen af personer med handicap blandt de 33.000 CCEP-kolleger og betragter dette som en essentiel del af virksomhedens strategi for mangfoldighed, lighed og inklusion (DEI). Han er forpligtet på at levere en overlegen kundeoplevelse samtidig med, at han udvider virksomhedens bæredygtige og mangfoldige portefølje af varemærker og emballageløsninger.
Læs også: Her er verdens 25 bedste forsyningskæder
Med Echeverría ved roret har CCEP’s supply chain udvidet sig til nye markeder som Australien - med en investering på 75 millioner dollars i en ny dåseproduktionslinje i Queensland - og Filippinerne – med en ny produktionsfabrik i Tarlac City. Dette understøttes af et betydeligt årligt investeringsprogram, der er i overensstemmelse med virksomhedens vækststrategi. I den forbindelse meddelte CCEP i 2025 en investering på 150 millioner euro i deres anlæg i Grigny, Frankrig med det formål at producere CCEP’s fulde sortiment af genanvendelige glasflasker lokalt. Disse investeringer har drevet implementeringen af avancerede teknologier som for eksempel robotteknologi og AI, der moderniserer driften og leverer en bedre service til 4 millioner kunder.
Tech, markedsekspansion og geopolitik
Undersøgelsen ’Top 28’ fremhæver, at både ekspansion og digitalisering helt generelt er blevet endnu vigtigere for succesfuld ledelse af forsyningskæden. Mens bæredygtighed og mangel på råmaterialer i 2022 blev set som de vigtigste megatrends, der påvirkede forretningen på lang sigt (78 procent), er denne procentdel faldet til kun 15 procent i 2025-undersøgelsen. I stedet topper
- digitalisering og teknologiske udviklinger nu listen (78 procent) efterfulgt af
- global markedsudvidelse (52 procent) og
- geopolitisk omstilling (41 procent).
Det er en balancekunst
Ifølge 59 procent af de adspurgte supply chain-ledere betragter deres direktioner også forretningstransformation og digitalisering som en topprioritet. Tæt efter følger operationel excellence og omkostningskontrol (56 procent) samt kundeexcellence og porteføljeoptimering (52 procent). For supply chain-ledere er det en ægte balancekunst at afveje disse ofte modstridende prioriteringer, hvor fokus på likviditet er afgørende for at opnå forretningsvækst. Dette indebærer ofte reduktion af personaleomkostninger og optimering af lagerbeholdninger, hvilket kan gå ud over kundeservicen. Selvom vindervirksomheden CCEP rapporterede et let fald i EBIT, har virksomheden for nylig vist forbedringer i omsætningshastigheden for lagre.
FMCG-ledere dominerer listen
De fire højst rangerede supply chain-ledere i år arbejder alle for virksomheder inden for hurtig omsættelige forbrugervarer (FMCG). På andenpladsen finder vi
- Antoine Vanlaeys fra L’Oréal, efterfulgt af
- Graeme Carter fra parfume- og kosmetikproducenten Coty.
- På fjerdepladsen er Willem Uijen, Chief Supply Chain & Operations Officer hos Unilever, der er det højeste nye navn på årets liste.
- Årets højdespringer, som springer fra en 26. plads til en 8. plads, er Alan Dy fra medicinalvirksomheden Novartis.
Hall of Fame
Et år efter at have været nummer 1 på Top 28-listen, indtræder vinderne i Supply Chain Movement Hall of Fame. Denne indeholder nu følgende supply chain-ledere:
- Marc Engel, Chief Supply Chain Officer hos Unilever indtil 2022 (Nr. 1 i 2017 og 2018)
- Carsten Rasmussen, Chief Operations Officer hos Lego Group (2019)
- Dirk Holbach, Corporate SVP og Chief Supply Chain Officer hos Henkel (2020)
- Tariq Farooq, SVP Global Supply Chain hos Sanofi indtil 2022 (2021)
- Sami Naffakh, Chief Supply Officer hos Reckitt indtil 2024 (2022)
- Ewan Andrew, Chief Supply Chain Officer hos Diageo (2023)
- Magne Setnes, Chief Supply Chain Officer hos Heineken (2024)
