Hovedpine omkring droner løst: Nu klarer de flere opgaver på kortere tid

Det er ikke ligetil at få flere droner til at løse én opgave sammen. Men, ved at have én styringsenhed koblet til flere droner på samme tid, kan man sørge for, at dronerne tilpasser sig hinanden under opgaven. Det har et team ved Alexandra Instituttet nu fundet ud af, hvordan man kan gøre i praksis. Det betyder, at man kan udnytte flere droners relativt korte batterilevetid på én gang.

”Nu vil én person kunne løse en opgave, som normalt krævede to eller flere personer og væsentligt længere tid", forklarer Morten Skov Jørgensen. Foto: Alexandra Instituttet..

22.10.2020

SCM.dk

Det er ikke ligetil at få flere droner til at løse én opgave sammen. Men, ved at have én styringsenhed koblet til flere droner på samme tid, kan man sørge for, at dronerne tilpasser sig hinanden under opgaven, så de ikke kommer for tæt på hinanden eller andre forhindringer i området.

Og det har et team ved Alexandra Instituttet nu fundet ud af, hvordan man kan gøre i praksis. Det vil sige, at man kan løse større opgaver med flere droner på kortere tid – også fordi at man således kan udnytte flere droners relativt korte batterilevetid på én gang. 

Problemet har ellers været, at styrer man dronerne manuelt, vil det være svært at bedømme deres position på afstand, og derfor vil der være en risiko for, at de støder ind i hinanden eller forhindringer i området, som træer, bygninger – eller mennesker. Nogle autonome droner, som er i anvendelse i dag, kan til dels bestemme afstanden til objekter i området, hvor de flyver.

Læs også: Automatiske droner skal holde øje med kritisk infrastruktur

Problemet er bare, at de autonome droner altid har været koblet op til én styringsenhed pr. drone. Det vil sige, at hvis to droner er sat til at tage billeder af et stort område, og de hver dækker halvdelen af områdets areal, så kan man ikke sikre, at de ikke kommer ind i en radius af 5 meter på hinanden. Det vil igen vil give risiko for, at de støder ind i hinanden, det kunne være ved et vindpust eller lignende.

”Nu vil én person kunne løse en opgave, som normalt krævede to eller flere personer og væsentligt længere tid. Det kunne eksempelvis være en opgave som at monitorere udviklingen i et byggeri på en byggeplads over tid. Vi fjerner nogle hovedpiner fra processen ved at lade computeren udregne, hvordan dronerne skal flyve for at løse opgaven optimalt, side om side - med langt færre risici”, forklarer Morten Skov Jørgensen, der har stået i spidsen for det team, der har gjort det muligt at flyve med flere autonome droner samtidig.

Tilføjet software åbner et væld af muligheder

Men også andre muligheder er nu i spil med droner. Eksempelvis er Alexandra Instituttet lykkedes med at installere en softwarekomponent i droner, så de kan genkende mennesker og flyve udenom dem i realtid - uden at gemme data. Det er både relevant i forhold til at forhindre, at dronen skulle falde ned og ramme mennesker, men også i forhold til at undgå at folk, der går under dronen, bliver fanget på billeder taget af dronen. Software-udvidelsen til dronen er løst ved hjælp Edge Computing (Edge ML), hvor man tilføjer komponenten udenpå dronen og derfor ikke skal bruge mange penge på at udvikle den med funktionen fra starten. På samme måde har Alexandra Instituttet lavet andre tilføjelser til droner, som kan bruges til at løse aktuelle udfordringer. 

Læs også: Undersøgelse: Tre faktorer er afgørende for droners udbredelse

Eksempelvis har teamet installeret en sensor på droner, så de kan måle mængden af gas, støv eller lignende i luften, så man blandt andet kan holde øje med, om man holder sig inden for grænsen af, hvor meget støv der må være i luften på en byggeplads. Ligeledes kan man ved hjælp af et installeret gyroskop få dronen til at sætte af og finde en forudbestemt, sikker position, hvis det underlag, den står på, skrider eller vipper over en værdi, man har defineret på forhånd. 

”Nogle har holdt sig tilbage fra at udnytte dronernes fulde potentiale på grund af den forholdsvis stramme lovgivning, der er på området i dag. Men der bliver åbnet for, at vi snart vil kunne udnytte de mange, nye muligheder, når den nye EU-bekendtgørelse om droner offentliggøres ved årsskiftet. Det betyder eksempelvis, at reglen om, at droner skal være i ens ’visual line of sight’, ændres. Fremover vil man for eksempel på en byggeplads, hvor man i dag har en person til løbende at tage dronebilleder af byggepladsen til monitorering, kunne programmere en drone til at gøre det automatisk en gang om ugen. Det vil spare ressourcer. Og sådan er der flere muligheder, der åbner sig nu. Derfor har man chancen for at blive frontrunner i sin branche, hvis man begynder at forberede sig med de nye teknologier allerede nu. Og det behøver ikke koste alverden”, forklarer Morten Skov.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn