22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer
22 virksomheder fra mode-, møbel- og designbranchen har i EU-programmet Data til Business vist, hvordan digitale produktpas og datadeling kan skabe sporbarhed, transparens og nye forretningsmuligheder.
“For os handler bæredygtighed om at omsætte indsigt til handling gennem praktiske løsninger og samarbejde. Dette projekt har vist, hvordan data kan understøtte sporbarhed og compliance og samtidig skabe værdi for vores kunder. Vores kunder efterspørger i stigende grad adgang til pålidelige produktdata, og pilotprojekter som dette styrker vores konkurrenceevne, samtidig med at de forbereder os på de kommende ESPR-krav”, siger Kristina Vigen, Chief Sustainability Officer hos Sports Group Denmark. Foto: 123rf.com
Hvordan kan data blive en reel forretningsressource? Det spørgsmål har 22 nordiske mode-, møbel- og designvirksomheder arbejdet med i EU Interreg-programmet Data til Business. Resultaterne er netop præsenteret på en international udstilling i Borås, hvor virksomhederne viste deres første prototyper på digitale produktpas og delte erfaringer med sporbarhed, transparens og cirkulær forretningsudvikling.
Et af de konkrete eksempler på udstillingen kom fra Sports Group Denmark og Trimco Group, der har samarbejdet om at afprøve digitale produktpas i praksis. I fællesskab har de udviklet en prototype, der viser, hvordan data kan bruges til at skabe sporbarhed, transparens og compliance på tværs af leverandørkæden – og samtidig give værdi til kunderne.
For Sports Group Denmark har projektet været en vigtig mulighed for at afprøve, hvordan data kan anvendes til at skabe konkret forretningsværdi og fremme bæredygtighed i praksis.
“For os handler bæredygtighed om at omsætte indsigt til handling gennem praktiske løsninger og samarbejde. Dette projekt har vist, hvordan data kan understøtte sporbarhed og compliance og samtidig skabe værdi for vores kunder. Vores kunder efterspørger i stigende grad adgang til pålidelige produktdata, og pilotprojekter som dette styrker vores konkurrenceevne, samtidig med at de forbereder os på de kommende ESPR-krav”, siger Kristina Vigen, Chief Sustainability Officer hos Sports Group Denmark.
Hun suppleres af Heidi Svane Pedersen, Head of Digital hos Lifestyle and Design Cluster og projektleder i Data til Business:
“Vores ambition er at styrke de nordiske mode-, møbel- og designbrancher ved at gøre data til en strategisk ressource. Casen med Sports Group Denmark og Trimco Group viser, hvordan samarbejde i værdikæden kan omsætte teori til praksis og samtidig ruste virksomhederne til både nye EU-krav og fremtidige forretningsmuligheder”.
Læs også: 5 genveje til succes som CSCO
Evalueringen af Data til Business taler sit tydelige sprog: Med en gennemsnitlig score på 8,7 ud af 10 anbefaler deltagerne programmet til andre virksomheder. Blandt de gevinster, deltagerne især fremhæver, er adgang til et nordisk netværk, nye værktøjer til at omsætte data til forretning – og konkrete idéer til innovation og udvikling.
”Vi ser tydeligt, hvordan data går fra at være en omkostning til at blive en strategisk ressource. Virksomhederne i 2025-holdet har vist modet til at eksperimentere og skabe prototyper, som peger direkte ind i fremtidens forretningsmodeller. Nu glæder vi os til at byde et nyt hold velkommen i 2026”, siger Heidi Svane Pedersen.
/ PiB
