5 genveje til succes som CSCO

Rollen som CSCO, supply chain direktør, COO eller hvilken mærkat, virksomheder nu vælger at sætte på ansvaret for ledelse af forsyningskæden, kan være uoverskuelig – og det kan være svært at identificere, hvordan man skaber succes i rollen. Analysehus peger på fem afgørende egenskaber for succes som CSCO.

At skabe værdi sammen med direktionen udgør ifølge Gartner 42 procent af CSCO’ens effektivitet, hvilket gør det til den mest kritiske egenskab. Det handler ikke kun om at justere interne processer i forsyningskædeorganisationen: Det er vigtigt at arbejde på tværs af afdelinger for at opnå virksomhedens mål og tydeligt demonstrere forsyningskædens bidrag. Foto: 123rf.com.

21.10.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Ledere i forsyningskæden (CSCO’er) anser generelt sig selv for effektive ledere, hvor tre fjerdedele giver sig selv en score på mindst 75 ud af 100, når de bliver spurgt, hvor effektive de er i deres stilling. Det viser en undersøgelse, Gartner har udgivet i august 2025.

På den anden side ser kun 1 procent af deres kolleger i direktionen (CxO’er) og adm. direktører (CEO’er) CSCO’en som indflydelsesrig, når det handler om at sikre ressourcer, opnå støtte til ideer og forme gruppens meninger.

Læs også: CSCO’er overvurderer egen effektivitet

Derudover tror mere end 40 procent af CSCO’erne, at de kunne blive fremtidige adm. direktører; men det synspunkt er kun 12 procent af direktionen er enige i.

3 benspænd for CSCO-succes

Hvad står i vejen for, at CSCO’erne får den respekt, de selv mener, de fortjener? De største udfordringer, som CSCO’erne selv identificerer, er ifølge Gartner:

  • Manglende evne til at skabe synlig værdi — eller mere specifikt, at CSCO’erne ikke formår at undgå, at forstyrrelser distraherer dem fra at fokusere på strategi, planlægning og de andre aktiviteter, der betyder mest for direktionen. Konsekvensen er, at CSCO’erne opfattes som den mindst samarbejdsvillige CxO og den, som CEO lytter mindst til.
  • At halte bagefter i forhold til teknologiske forandringer. Gartner-undersøgelsen finder det udtalt, at supply chain-funktionen er blandt dem, der ligger længst bagud i forhold til AI-kompetence (sammen med salg, indkøb, HR og juridisk).
  • Uklare forventninger til supply chain-funktionen. 36 procent flere CxO’er end CSCO’er mener, at funktionel eksekvering stadig bør være en topprioritet for CSCO’erne, hvilket understreger opfattelsen af, at CSCO’erne primært ses som operationelle.

5 nøgleegenskaber for effektive CSCO’er

Heldigvis er CSCO’erne og deres kolleger i direktionen enige om de fem nøgleegenskaber for effektive CSCO’er: at skabe værdi for direktionen, udnytte teknologi, bygge agilitet, muliggøre profitabel vækst og håndtere risici. Men hvordan kan du som CSCO udvikle disse egenskaber? Gartner udforsker i analysen ’Supply Chain Today, CEO Tomorrow’ strategier til at forbedre din CSCO-effektivitetsscore for at påvirke centrale forretningsresultater — og til sidst blive forfremmet til administrerende direktør.

  1. Effektive CSCO’er skaber værdi sammen med direktionen

At skabe værdi sammen med direktionen udgør 42 procent af CSCO’ens effektivitet, hvilket gør det til den mest kritiske egenskab. Det handler ikke kun om at justere interne processer i forsyningskædeorganisationen: Det er vigtigt at arbejde på tværs af afdelinger for at opnå virksomhedens mål og tydeligt demonstrere forsyningskædens bidrag.

Gartner anbefaler følgende taktikker:

  • Prioriter tid til de områder, direktionen værdsætter mest: I øjeblikket bruger CSCO’er tid på områder, der ikke anerkendes som effektivitetsfremmende, og direktionen forstår ikke fuldt ud, hvordan CSCO’erne prioriterer deres tid, eller hvilken værdi den prioritering skaber. For at prioritere tiden på områder med størst indvirkning må CSCO’erne først forstå direktionens forventninger. Dernæst skal CSCO’erne ændre måden, deres prioriteringer fastsættes på – ved at træde ud af den daglige drift og fokusere mere på langsigtede strategier.
  • Samarbejd for at skabe indvirkning, ikke kun indsats: Over halvdelen af CxO’erne siger, at de involverer CSCO’erne bredt i nøglebeslutninger, omkostningsoptimering, strategi og omsætning, men kun 37 procent inddrager CSCO’erne i diskussioner om ny teknologi, og endnu færre (36 procent) om emner knyttet til transformation og langsigtet værdi. Alligevel har CxO’erne en positiv opfattelse af CSCO’ernes evne til at tilpasse strategiske planer og proaktivt påpege risici for ledelsen. Nøglen for CSCO’erne er derfor at præsentere potentielle løsninger på disse risici og tydeliggøre, hvilken værdi forsyningskæden leverer for at håndtere dem.
  • Vis forsyningskædens kapaciteter og værdi: Næsten 4 ud af 10 CxO’ere angiver, at CSCO’erne ikke gør nok for at hjælpe ledelsen med at forstå, hvordan forsyningskæden understøtter organisationen. Dygtige CSCO’er modvirker dette ved at guide – ikke antage – direktionens opfattelse af værdiskabende kapaciteter. De definerer, hvordan forsyningskædestrategien er afstemt med og understøtter den overordnede forretningsstrategi; hvornår forsyningskædeimplikationer skal inddrages i strategiske planer; hvilke kapaciteter i forsyningskæden der muliggør organisatoriske resultater; og hvorfor investeringer i forsyningskæden vil føre til profitabel vækst.

For at blive opfattet som en digital leder må en CSCO tage ansvar for digital værdiskabelse i forsyningskæden og økosystemet

Gartner

2. Effektive CSCO’er udnytter teknologi 

At realisere værdi fra digitale investeringer bidrager med 21 procent til CSCO’ens effektivitet. Det er derfor ikke overraskende, at 82 procent af CSCO’erne planlægger at øge udgifterne til teknologi. Men i baggrunden rapporterer CFO’erne, at 67 procent af de nuværende investeringer ikke lever op til forventningerne. For at blive opfattet som en digital leder må en CSCO:

  • tage ansvar for digital værdiskabelse i forsyningskæden og økosystemet,
  • samarbejde direkte med CIO’en og andre,
  • fremvise succeser og være fortaler for succesfuld forandringsledelse. Dette samarbejde på tværs af direktionen skaber et ’svinghjul’, der ikke kun gør det muligt for forsyningskædeorganisationen at eksperimentere med teknologi, lære og tage risici, men også øger CSCO’ens samlede effektivitet.

3. Effektive CSCO’er skaber agilitet 

At øge agile kapaciteter bidrager med 18 procent til CSCO’ens effektivitet. Agilitet opnås, når forsyningskæder kan opretholde kontinuerlig drift ved at modstå og komme sig hurtigt over forstyrrelser med minimal forretningsmæssig påvirkning. Men det kan de ikke, hvis virksomheden er låst fast i manuelle processer og stive strukturer. Effektive CSCO’erne erkender, at agilitet opnås gennem synkronisering af prioriteringer, afvejninger og evnen til at udføre dem med hastighed og effektivitet. CSCO’erne bør:

  • involvere direktionen i vurderingsprocessen for at sikre en helhedsorienteret forståelse af virksomhedens behov,
  • vurdere forsyningskædens nuværende tilstand med hensyn til hastighed, pålidelighed, kvalitet og omkostningseffektivitet,
  • designe processer for enkelhed og interoperabilitet samt give beslutningsvejledning for at muliggøre hurtig udførelse.

Men da direktionen primært opfatter forsyningskædens værdi som omkostningsstyring og ikke omsætningsgenerering, er det vigtigt, at CSCO’erne involverer CxO’erne dybere og mere specifikt i omsætningsvækst

Gartner

4. Effektive CSCO’er muliggør profitabel vækst 

Forsyningskædebaseret vækst udgør 18 procent af CSCO’ens effektivitet. Både CSCO’er og CxO’er ser finansielle mål som en af de tre vigtigste prioriteringer for CSCO’ernes tid. Men da direktionen primært opfatter forsyningskædens værdi som omkostningsstyring og ikke omsætningsgenerering, er det vigtigt, at CSCO’erne involverer CxO’erne dybere og mere specifikt i omsætningsvækst. Bryd med udelukkende at måle forsyningskædespecifikke nøgletal som levering og lagerbeholdning, og inkluder i stedet nøgletal relateret til kundeoplevelse og fastholdelse. Prioriter tid brugt på innovation, så transformationer både forestilles og implementeres succesfuldt. Transformation handler ikke kun om at følge med; det handler om at gøre forsyningskæden mere konkurrencedygtig og relevant.

5. Effektive CSCO’er håndterer risici 

Risikostyring udgør 4 procent af CSCO’ens effektivitet. Da volatilitet har direkte indvirkning på profitabel vækst, kræver CEO’erne et mere integreret overblik over de risici, de står over for. Derfor forventer CxO’erne, at CSCO’erne bruger mere tid på at vurdere og afhjælpe risici, end de faktisk gør. Effektive CSCO’er styrker forsyningskædens risikostyring for at sikre effektiv håndtering af risici og præcis rapportering, herunder brug af et risikoregister, der fokuserer på at beskytte strategiske virksomhedsmål og -formål.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup