”Hvis vi skal arbejde for jer, skal I værne om fremtiden”

Den Grønne Ungdomsbevægelse udgiver i dag en bog med gode råd til virksomheder, der gerne vil være med i og passe på fremtiden.

Foto: Den Grønne Ungdomsbevægelse

30.05.2024

SCM.dk

”Som repræsentanter fra en generation, der er født på kanten af det nye årtusinde, og som kommer til at leve gennem de nuværende økologiske og sociale kriser mange årtier frem, vil vi gerne sige det helt klart: De steder, vi kommer til at lægge vores fremtidige arbejdskraft, bliver ikke hos dem, der langsomt bruger verden op, men hos dem, der genopbygger den. Derfor har vi skrevet en håndbog dedikeret til fremtidens virksomheder.”

Sådan indleder de syv unge forfattere bag bogen en kronik på Mandag Morgens hjemmeside. 

De fortsætter med at fremhæve, at de af alle ved, at det er svært at forestille sig alternativer, men at de gerne vil hjælpe med at forestille sig et svar på et spørgsmål, de ellers ikke kan finde svar på: Hvor skal jagten på økonomisk optimering, vækst og konstant stigende profitter føre os hen?  

Derfor har de – en gruppe unge klimaaktivister, som de kalder sig – sammen skrevet bogen ‘Til Fremtidens Virksomheder - en håndbog’, som fra 30. maj kan købes i f.eks. Politikens Boghal.  Håndbogen tilbyder syv principper for fremtidens virksomheder. 

De understreger, at de syv principper hænger sammen. ”For man kan ifølge dem kke cherrypicke, hvis man vil værne om fremtiden”. 

”Vi taler direkte til jer, der allerede i dag vil skabe de virksomheder, der kan bære fremtiden. For erhvervslivet er afgørende for vores samfund, og det vil aldrig lykkes at omstille os grønt og retfærdigt, uden at I er med,” skriver forfatterne i Mandag Morgen. 

- EHS

De syv principper

  1. Fremtidens virksomheder har ikke længere profit som et mål i sig selv.
    I stedet har virksomheder fuldt fokus på at lykkes med det, de egentligt er sat i verden for, nemlig at gavne samfund og natur ved at skabe direkte social og økologisk nytte. Virksomheder tager ansvar for, hvad deres profit kommer fra og går til. Og igennem bindende strukturer og aftaler sikrer virksomheder, at eventuelt økonomisk overskud går direkte til at støtte deres formål frem for at ende i private lommer.
     
  2. I fremtidens virksomheder er medarbejdertrivslen ligestillet med virksomhedens bredere natur- og samfundsansvar
    Det er nu en hovedopgave at sikre gode arbejdsliv for alle ansatte i virksomheden, ikke som et middel til at øge output eller produktivitet, men som et mål i sig selv. Det indebærer blandt andet, at alle arbejder væsentligt mindre, så vi ikke overskrider hverken grænserne for planeten, vores kroppe eller vores psykiske kapacitet.
     
  3.  Fremtidens virksomheder træffer beslutninger demokratisk.
    Det gælder både i det store og det små, når virksomheder handler, udvikler sig og sætter nye mål. I beslutningsprocesserne inddrages selvfølgelig medarbejdere, men også dem, der på andre måder påvirkes af beslutningerne, f.eks. repræsentanter fra naturen, civilsamfundet og fremtidige generationer.
     
  4. Fremtidens virksomheder opfylder behov frem for at opfinde dem.
    I stedet for at skabe nye behov for en større smartphone, den seneste kollektion eller det nyeste interiør bruger virksomheder deres kreativitet og dygtighed til at opfylde vigtige menneskelige behov inden for de planetære grænser. Det gør de ved at producere mindre, med et lavt ressource- og materialeforbrug. og ved at sikre, at produkter er holdbare og kan repareres.
     
  5. Fremtidens virksomheder gør alt, hvad de kan, for at være socialt og økologisk regenerative.
    Virksomheder skader ikke økosystemer og natur, men søger at genopbygge det, der tidligere er blevet ødelagt af klima- og miljøskadelig produktion, og forbedrer sociale og økonomiske forhold for lokalbefolkninger og mennesker gennem hele værdikæden.
     
  6. Fremtidens virksomheder tager samfundsansvar.
    De bidrager med hver deres unikke ekspertise til den demokratiske samtale om, hvordan vi skaber gode liv inden for de planetære grænser. På den politiske scene lobbyer de for hurtig, strukturel og socialt retfærdig klimahandling. Og så er de bevidste om den skadelige påvirkning fra reklamer og bruger dem kun til nød for at fremme kendskabet til bæredygtige produkter uden at bidrage til overforbrug og mistrivsel.
     
  7. Fremtidens virksomheder dimensionerer deres størrelse efter deres formål i stedet for at søge vækst og ekspansion for enhver pris.
    De tilpasser deres størrelse direkte efter, hvor mange af deres varer eller tjenester der er nødvendige for bedst muligt at opfylde deres sociale og økologiske formål og samtidig sikre medarbejdertrivsel.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense