Hvordan behandler Amazon egentlig sine ansatte under coronakrisen?

De mange medarbejdere ’på gulvet’ hos onlinegiganten Amazon bliver i disse uger hyldet som helte, der holder distributionen i gang, specielt i USA. Men samtidig er selskabet under beskydning for ikke at passe ordentlig på dem. 60 Minutes har undersøgt sagen.

Ansatte på Amazons amerikanske fulfillmentcentre er blevet udråbt som helte, men samtidig ikke beskyttet godt nok ifølge anklager, som selskabet dog afviser..

13.05.2020

SCM.dk

Amazon er den næststørste private arbejdsgiver i USA, kun overgået af Walmart, styret af verdens rigeste mand, Jeff Bezos. Under coronakrisen er selskabets mange ansatte på distributionscentre og landeveje blevet udråbt som helte, der holder distributionen i gang og forsyner folk med vigtige varer.

Læs også: H&M stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen

Det hæderkronede amerikanske nyhedsmagasin 60 Minutes har undersøgt, hvordan status egentlig er på Amazons fulfillmentcentre. Ansvaret for dem og de ansatte – og dermed også beskyttelsen af dem – ligger i høj grad hos koncernens driftschef (head of operations), Dave Clark.

”Jeg kunne ikke være mere uenig i præmissen om, at vi har været for langsomme om at reagere på denne her situation”, siger han til 60 Minutes’ Lesley Stahl som reaktion på fremstillingen af Amazon som fodslæbende i forhold til at få installeret beskyttelsesforanstaltninger i sine bygninger.

”Jeg tænker faktisk det modsatte. Jeg synes vi har være tidligere på banen end de fleste arbejdsgivere, specielt store arbejdsgivere i USA”, siger han videre.

Ingen fyret for at protestere
Overfor 60 Minutes forklarer Dave Clark videre, at man på baggrund af de over 150 forskellige tiltag, man har fået på plads – temperaturmålinger, ansigtsmasker, smittetests, hygiejne- og afstandsregler etc. – føler sig sikker på, at smitterisikoen blandt de ansatte og videre til kunderne er minimal.

Alligevel dukker der ifølge 60 Minutes stadig covid19-tilfælde op blandt medarbejderne, men Dave Clark peger på, at de har pådraget sig smitten i samfundet uden for og afviser i øvrigt at præcisere, hvor mange tilfælde, Amazon har registreret, fordi det ifølge driftschefen ”ikke er et særlig anvendeligt tal.”

60 Minutes har også talt med den nu tidligere ansatte Chris Smalls, der er blandt de Amazon-folk, som angiveligt er blevet fyret efter at have protesteret over forholdene. Den vinkel afviser Dave Clark dog, og understreger at Smalls og andre er blevet opsagt for at have overtrådt retningslinjer i forbindelse med håndteringen af smitten.

Læs også: Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil

”Jeg har været her 21 år og jeg har aldrig set nogen bliver fyret for at klage eller lufte en bekymring”, lyder det fra Clark, der afslutningsvis svarer nej til sig eget spørgsmål om, hvorvidt han føler, at Amazon udsætter nogen for unødvendige risici.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby