IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.

Fremtidens skibsfart skal være noget grønnere. I 2050 skal sektorens globale CO2-udslip være halveret..

19.04.2018

SCM.dk

Konkret er målet at skære 50 procent af udslippet frem mod 2050, sammenlignet med niveauet i 2008, og det møder opbakning fra dansk hold.

”Det er afgørende for klimaet og for skibsfarten, at IMO reelt bidrager til at løse den samlede globale udfordring, som blev anerkendt med Parisaftalen. Med et mål om mindst at halvere udledningen af drivhusgasser fra skibe i 2050 indeholder strategien et konkret og vigtigt ambitionsniveau,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.

På den lange bane er planen, at de forurenende gasser skal udfases fuldstændigt. Og holder ambitionerne vil det være slut med emissioner fra skibe i løbet af dette århundrede.

Kernen i strategien fra IMO

  • En vision om at skibsfarten er forpligtet til at reducere drivhusgasemissioner og arbejder for at udfase dem hurtigst muligt i dette århundrede.
  • Et kortsigtet mål, der fokuserer på energieffektiviteten af nye og eksisterendes skibe. På kort sigt skal sektoren reducere emissioner med 40 procent per tons transporteret gods i 2030 sammenlignet med 2008-niveau.
  • Et langsigtet mål om, at sektoren, som minimum, skal halvere sine emissioner i 2050 sammenlignet med 2008-niveau.
  • En liste over mulige reduktionstiltag, som vil have en indvirkning på skibsfartens emissioner på henholdsvis kort, mellemlangt og lang sigt.

Kilde: Erhvervsministeriet

Flere ønsker om mere ambitiøst mål
”Som en søfartsnation har Danmark deltaget aktivt i forhandlingerne for en endelig klimastrategi, der kan realisere det mål for grøn omstilling, IMO besluttede tilbage i 2016. Danmark havde som et af de ambitiøse lande i forhandlingerne gerne set et endnu mere ambitiøst mål for strategien, men jeg mener, at man i IMO med denne aftale sender et klart signal til omverdenen om sektorens vilje til at bidrage til den globale klimaindsats”, siger Brian Mikkelsen.

Erhvervsministeren er ikke ene om at pege på ønsket om en mere vidtgående aftale. Flere organisationer har således peget på behovet for en noget hårdere kurs i retning mod en emissionsfri skibsfart.

”Det er utrolig vigtigt at vi har fået en aftale, men det er klart at den er alt for uambitiøs i forhold til hvad der er brug for”, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul, i en pressemeddelelse.

Ifølge Rådet bør CO2-udledningen fra skibe nedbringes til nul i 2050, mens EU har ønsket en reduktion mellem 70-100 procent, hvilket man mener nødvendigt for at holde den globale opvarmning under de 1,5 grader, som Parisaftalen fremhæver som optimalt.

Ikke teknisk det bedste
Heller ikke hos interesseorganisationen Danske Maritime er man specielt imponerede over den nye aftale, om end man anerkender de minimumskrav, den i det mindste fastsætter.

”Den maritime industri har en udvikling, hvor vi hele tiden sparer brændstof og hele tiden sparer udledning; det gælder også CO2-udledningen, der hele tiden begrænses mere og mere. Den her aftale forudsætter ikke synderlig større anstrengelse udover, hvad man alligevel kan regne med. Men det er en aftale”, siger underdirektør i Danske Maritime, Michael Prehn, til Ingeniøren.

”Det er ikke det dårligst tænkelige resultat. Vi kunne have stået her uden nogen aftale, men det er på ingen måde det bedste resultat. Det er ikke engang det teknisk opnåelige resultat. Jeg tror sagtens, man kunne have lavet en ambitiøs aftale, der ikke havde skadet nogen, mens man gjorde det mindre risikofyldt at investere i teknologien”, tilføjer han overfor ing.dk.

Læs også: EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip

Selvom den nye aftale er et gennembrud på flere års forhandlinger i IMO’s miljøkomité, Marine Environment Protection Committee (MEPC), så er der stadig et stykke vej endnu. Til efteråret vil IMO udarbejde en konkret handlingsplan, som skal konkretisere, hvordan reduktionerne skal nås i praksis. Den endelige strategi indeholdende de konkrete tiltag vedtages efter planen i 2023.

-EST og -AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

12.11.2025SCM.dk

21 nye forskningsprojekter skal bidrage til en mere bæredygtig fremtid

11.11.2025SCM.dk

Nu sker det: Industriens brug af elektrificering oplever gennembrud

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Genbrug på autopilot – nemt og smart

10.11.2025SCM.dk

Dansk Industri samler kræfterne for et stærkere beredskab

10.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden kræver solidt greb om scope 3

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn