ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar

Der mangler en samlet køreplan for, hvordan den grønne omstilling skal foregå i transportsektoren. Det mener branchens interesseorganisation. Som det ser ud nu, så pålægges vognmænd flere og flere afgifter på deres diesellastbiler uden et reelt alternativ at kunne skifte over til, forklarer ITD.

Snakke om grøn omstilling af transport i EU får i tilstrækkelig grad tunge køretøjer med, mener ITD. Arkivfoto..

17.03.2021

SCM.dk

”Vi har i den grad brug for en klar køreplan i vores branche. Politikerne må ikke glemme os, når de taler grøn omstilling inden for transportsektoren både herhjemme og i Bruxelles. De skal melde klart ud om, hvilke teknologier, de ønsker, vi skal satse på i fremtiden, etablere puljer til omstilling og gå i seriøs dialog med vores branche om denne store udfordring”, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, i en pressemeddelelse.

Frustrationen fra branchen kommer ovenpå nye snakke om udfasning af benzin- og dieselbiler i EU. For initiativet, der primært er taget af Danmark og Holland sammen med syv andre EU-lande, har ingen plan for de tunge køretøjer.

Læs også: ITD: Lovforslag om vanvidsbilisme bryder med retsprincipper

”Desværre kan vi se, at det eneste, man stiller os i sigte, er flere afgifter, fordi politikerne tror, de alene ad den vej kan opnå en grøn omstilling. Men det kan ikke stå alene. Vi har nemlig ingen reelle alternativer til den dieseldrevne motor på en lang række typer af kørsler på nuværende tidspunkt. Alternativerne er få og op til tre gange dyrere i anskaffelsespris og drift og derfor reelt ikke nogen option for langt de fleste vognmænd”, siger Carina Christensen.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) og hans kolleger kæmper blandt andet for, at det såkaldte typegodkendelsesdirektiv ændres. I dag er reglerne således, at når en bilmodel er godkendt i et EU-land, kan den sælges i hele EU. De enkelte EU-lande kan derfor ikke forbyde kørsel med benzin- og dieseldrevne biler, hvilket de ni lande ønsker skal være muligt. Samtidig ønsker de, at bilproducenterne i højere grad skal omstille deres produktion til nul-emissionskøretøjer.

Læs også: ITD ser to positive elementer i klimaaftale

”Vognmændene er dybt afhængige af, at de grønne teknologier er til stede. Der sker gradvist teknologiforbedringer, og man har allerede indført krav til lastbilproducenterne for at få produceret flere nul-emissionskøretøjer. Vi må bare nøgternt konstatere, at teknologiudviklingen ikke sker i samme tempo som politikernes villighed til at pålægge vognmændene nye afgifter. Så alt imens vores vognmænd efterspørger konkurrencedygtige alternativer til fossildrevne køretøjer, pålægges de nye afgifter og får at vide, at de sviner. Det hænger ikke sammen”, siger Carina Christensen.

Senest er der truffet beslutning om en kørselsafgift for tunge køretøjer fra 2025, som højst sandsynligt vil blive suppleret med en generel CO2-afgift på tværs af alle sektorer.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle