ITD: Rekordstor mangel på lastbilchauffører kræver politisk handling

Manglen på chauffører er historisk høj, og alene i Danmark mangler der omkring 10.000 lastbilchauffører, vurderer ITD, som samtidig kalder på politisk handling ovenpå den alvorlige situation.

Vognmandsbranchen er blandt de erhverv, der er hårdest ramt mangel på arbejdskraft. Foto: ITD.

01.03.2022

SCM.dk

I sidste uge samlede transportminister Trine Bramsen (S) politikere, myndigheder og repræsentanter fra transportbranchen til en høring om den alvorlige mangel på chauffører i Danmark. Alene i Danmark vurderer ITD, at der mangler 10.000 chauffører, mens der på europæisk plan anslås at mangle mindst 500.000 lastbilchauffører.

Hos vejgodstransportens brancheorganisation er man derfor glad for, at Trine Bramsen har holdt fast i høringen, som blev besluttet efter et samråd med den tidligere transportminister Benny Engelbrecht i 2021 om netop problemet med manglende i arbejdskraft i vognmandsbranchen.

”Vi er glade for, at Trine Bramsen har valgt at afholde høringen om chaufførmanglen få uger efter sin tiltrædelse. For det er det mest presserende problem lige nu i branchen. Hver anden virksomhed har problemer med at skaffe chauffører, og lastbiler holder bogstavelig talt stille på ude på gårdspladserne”, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Og det haster med politisk handling, for vognmandsbranchen er blandt de erhverv, der er hårdest ramt mangel på arbejdskraft. Og det er et problem, som kan branchen ikke løse alene.

”Vores medlemsvirksomheder ved godt, at de skal gøre en ekstra indsats for at holde på chaufførerne og rekruttere nye. Men det er en uholdbar situation for over halvdelen af chaufførerne i dag er over 50, og mange er på vej på pension. Samtidig er der kæmpe efterspørgsel på transport, hvilket betyder at vognmandserhvervet er hårdere ramt end andre brancher, der også har svært ved at skaffe arbejdskraft”, uddyber Henriette Kjær.

Derfor vil ITD opfordre transportminister Trine Bramsen til at udarbejde en konkret plan for, hvad man politisk vil gøre for at få flere ind i faget, og her peger Henriette Kjær på behovet for at få flere kvinder til at interessere sig for chaufførfaget.  

Læs også: ITD: Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem

”Der er et kæmpe potentiale for at få flere kvinder ind i branchen. I dag har vi kun 2 procent kvindelige chauffører, og det er ikke godt nok. Hos ITD har vi taget initiativ til at nedsætte et kvindepanel, der er kommet med anbefalinger til, hvad der kan gøres for at få flere kvinde til at søge ind i faget. Og noget af det, vi har fået øje på, er, at der er et kæmpe frafald af kvinderne på transportelevuddannelse og på de AMU-uddannelser, der uddanner chauffører. Det skal vi have taget fat på i samarbejde med transportministeren”, siger Henriette Kjær.

Og som minister for både transport og ligestilling vil det ifølge ITD for eksempel være oplagt at tage fat i den skæve kønsfordeling i branchen.

”Vi har en lang række forslag til, hvad man konkret kan gøre for at få flere chauffører og fastholde de eksisterende chauffører. Vi har netop holdt en netværksdag med 100 kvinder fra transport- og logistikbranchen. Og der bør være mere politisk fokus på at fjerne de barrierer, der afholder kvinder for at komme ind i branchen”, siger Henriette Kjær, som ser frem til det videre samarbejde med Transportminister Trine Bramsen om udfordringerne.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding