ITD: Transportarbejde er en kritisk funktion

Siden sidste uge har kun indbyggere med kritisk funktion måtte forlade kommunen i syv nordjyske kommuner. Transportmedarbejdere og chauffører medregnes ikke heriblandt. Men det er en fejl, mener ITD. Hvis ikke de bliver undtaget restriktionerne, kan det få konsekvenser for forsyningssikkerheden.

”Der er behov for helt klare retningslinjer for branchen," udtaler Henriette Kjær. Arkivfoto. .

11.11.2020

SCM.dk

”Man har på EU-plan aftalt, at godstransport skal betragtes som kritisk infrastruktur over alt i Europa. Transport af varer er i sagens natur afhængig af, at aktørerne kan bevæge sig på tværs af kommunegrænser og regioner, og derfor er det bekymrende, at regeringen nu har lavet et nybrud og pålægger restriktioner for chauffører og transportarbejdere, der er bosiddende et specifikt område. Det kan sætte hele den logistiske forsyningskæde i fare ikke bare i Nordjylland, men overalt”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Meldingen kommer i forlængelse af de restriktioner, der er meldt ud for godstransport i forbindelse med nedlukningen af syv nordjyske kommuner. Af restriktionerne fremgår det blandt andet, at chauffører og transportarbejdere bosiddende i kommunerne ikke er at betragte som en kritisk funktion, men det er en fejl.

Nødvendig arbejdskraft - udnøvendige restriktioner

”Der er behov for helt klare retningslinjer for branchen. De regler, der nu er udsendt fra myndighederne, er uklare og skaber forvirring. Vi ønsker, at de corona-anbefalinger, der var gældende under første bølge af corona-pandemien, igen bliver gældende. Dog med den tilføjelse at det skal være obligatorisk at bære mundbind for chaufførerne. Transporterhvervet er at betragte som en samfundskritisk funktion, hvilket retningslinjerne skal afspejle”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Hun peger på, at mange chauffører og transportarbejdere bestrider specialiserede funktioner, som der i forvejen er mangel på, og som derfor ikke lige kan erstattes.

Hun understreger samtidig, at branchen igennem længere tid med succes har efterlevet skærpede foranstaltninger med bl.a. mundbind og minimeret kontakt mellem chauffører og på- og aflæsningssteder. Disse foranstaltninger skal selvfølgelig fortsat bestå, mens bevægelsesfriheden sikres, mener ITD.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

The 7 Essential Elements of Supply Chain Planning

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

AI Demand Forecasting: How It Works and Why It’s Replacing Traditional Methods

09.06.2025SCM.dk

God planlægning kan fjerne overflødigt lager for 23 milliarder euro

09.06.2025sophub aps

Sponseret

Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer

06.06.2025Inact ApS

Sponseret

Supply chain modenhed er mere end teknologi

04.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny ERP-løsning skal nå vækstmål på 35%

03.06.2025SCM.dk

De fleste virksomheder måler forecast-kvalitet på en dårlig måde

16.05.2025SCM.dk

Best-of-breed software giver mere opdaterede forecast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle