Jabras forecasting giver højere præcision og mere intelligens

Outsourcing af dele af forecasting processen giver Jabra højere præcision og mere intelligens. Jabra har indgået tæt samarbejde med ekstern specialist, som hele tiden udfordrer og optimerer tallene. Det kommer kunderne til gode i form af højere leveringssikkerhed.

Jabra har outsourcet al produktion til primært kinesiske leverandører og distribuerer varer fra distributionscentre rundt om i verden. Her er det det europæiske DC i Polen. Foto: Jabra..

02.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jabra havde i 2017 en omsætning på cirka 4 milliarder kroner. Det tal var i 2021 vokset til 10 milliarder kroner. Årsagen til den voldsomme vækst er blandt andet pandemien og den kraftigt voksende tendens til hjemmearbejde og online møder, som kræver de hovedsæt, som Jabra blandt mange andre producerer.

”Vi startede samarbejdet med Sophub, som tidligere var en del af Syncronic, tilbage i 2016, og det har løbende udviklet sig. Ønsket i 2016 var at gøre forecastet mere nøjagtigt, at bygge mere intelligens ind i forecastet og at gøre forecasting processen mere personuafhængig”, fortæller Tonny Pedersen, der er Global Demand Planner hos Jabra.

Det personuafhængige er ifølge Tonny Pedersen vigtigt for Jabra, fordi det skaber mere stabilitet over tid, og fordi kvalificerede medarbejder med viden inden for statistik og supply chain planning er en mangelvare på arbejdsmarkedet.

Nøjagtigheden i forecastet er vigtigt for Jabra, fordi det giver et mere kvalificeret arbejdsgrundlag for Jabras forsyningskæde og leverandører for at levere varer i rette mængde til rette tid på rette sted og samtidig holde snor i lagerbindinger og forsyningskædeomkostninger.

Podcast om outsourcing af forecasting

Lyt til podcast om outsourcing af forecast-processen: ”SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen”.

Seks segmenter og adfærdsmønstre
’Mere intelligens i forecastet’ er vigtigt for Jabra, fordi Jabras marked er delt ud på de tre regioner Nordamerika, Europa og Asien samt på både B2B- og B2C-segmenter. Det giver i virkeligheden seks forskellige markeder, som har meget forskellige karaktertræk og adfærdsmønstre.

”Sophub hjælper os med hele tiden – og her taler vi hver eneste måned – at finjustere forecast og demand plan, så det løbende passer med de forskellige kundesegmenter. Vi bygger hele tiden mere og mere viden ind i processen, som er baseret på både historik, statistik og markedsintelligens”, fortæller Tonny Pedersen:

”Sophub bringer meget generel viden ind fra andre kunder, og vi tilbyder derfor kvalificeret sparring til sælgerne, hvor vi udfordrer dem på de tal, de leverer. Det gælder ikke mindst for kampagner i butikkerne. Her er der virkelig tale om høj volatilitet og kort produktlivscyklus. Samarbejdet med Sophub har vist os, at det faktisk er muligt at gøre kampagner mere forudsigelige. Der er gennemprøvede metoder til at forudsige kundernes priselasticitet og samspilseffekter mellem forskellige varegrupper, som man kan tage i brug. Metoderne gør løbende vores kampagner mere forudsigelige til gavn for bundlinjen”.

Læs også: Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed

Sikkerhed, præcision og læring
Tonny Pedersen fortæller, at Jabra er meget opdelt i demand og supply. Demand er placeret i finansafdelingen og er altså uden for supply chain afdelingen netop for ikke at blive farvet af supply. Al Jabras produktion er outsourcet til leverandører.

”Vores opgave i demand planning er at frembringe det bedste bud på efterspørgslen. Vi arbejder med en 18 måneders horisont, og det er så leverandørernes opgave at sikre, at de kan levere til det 18 måneders forecast, som rullers ud hver måned. Når vi beder leverandørerne om at forpligte sig til de 18 måneder, så er vi også ansvarlige for det. Hvis vi ikke er skarpe, risikerer vi at brænde inde med en lang hale af materialer, som vi har svært ved at sælge. Så vi arbejder benhårdt på hele tiden at blive endnu skarpere, og her er Sophub en stor hjælp”, fortæller Tonny Pedersen.

Han fremhæver, at samarbejdet med Sophub tilfører Jabra højere forecast præcision, højere leveringssikkerhed og løbende læring i tallene og metoderne.

Realisme ind i tallene
Han uddyber, at den helt store gevinst ved samarbejdet er, at det giver Jabras sælgere en ’second opinion’ og en realisme ind i forecast tallene.

”Vi bruger statistikken som baseline. Og så beder vi sælgerne om at justere de steder, hvor de ser noget. Vi mixer altså statistik med erfaring. Det kan for eksempel være i forbindelse med kampagner. Vores baseline baseret på historik er i dag fornuftig. Tidligere lå baseline konsekvent for højt, sådan er det ikke længere. Vi sender så vores data til Sophub, der udfører det statistiske forecast som efterfølgende bliver lagt ind i vores system som en baseline. Statistikken hjælper os med at identificere, hvor vi tager risici. Som det er nu med de mange store forstyrrelser, der er i forsyningskæderne, så bliver vi nødt til nogle gange at tage risici. Her hjælper statistikken os med at holde fødderne på jorden”, fortæller han.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg