Jabras forecasting giver højere præcision og mere intelligens

Outsourcing af dele af forecasting processen giver Jabra højere præcision og mere intelligens. Jabra har indgået tæt samarbejde med ekstern specialist, som hele tiden udfordrer og optimerer tallene. Det kommer kunderne til gode i form af højere leveringssikkerhed.

Jabra har outsourcet al produktion til primært kinesiske leverandører og distribuerer varer fra distributionscentre rundt om i verden. Her er det det europæiske DC i Polen. Foto: Jabra..

02.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jabra havde i 2017 en omsætning på cirka 4 milliarder kroner. Det tal var i 2021 vokset til 10 milliarder kroner. Årsagen til den voldsomme vækst er blandt andet pandemien og den kraftigt voksende tendens til hjemmearbejde og online møder, som kræver de hovedsæt, som Jabra blandt mange andre producerer.

”Vi startede samarbejdet med Sophub, som tidligere var en del af Syncronic, tilbage i 2016, og det har løbende udviklet sig. Ønsket i 2016 var at gøre forecastet mere nøjagtigt, at bygge mere intelligens ind i forecastet og at gøre forecasting processen mere personuafhængig”, fortæller Tonny Pedersen, der er Global Demand Planner hos Jabra.

Det personuafhængige er ifølge Tonny Pedersen vigtigt for Jabra, fordi det skaber mere stabilitet over tid, og fordi kvalificerede medarbejder med viden inden for statistik og supply chain planning er en mangelvare på arbejdsmarkedet.

Nøjagtigheden i forecastet er vigtigt for Jabra, fordi det giver et mere kvalificeret arbejdsgrundlag for Jabras forsyningskæde og leverandører for at levere varer i rette mængde til rette tid på rette sted og samtidig holde snor i lagerbindinger og forsyningskædeomkostninger.

Podcast om outsourcing af forecasting

Lyt til podcast om outsourcing af forecast-processen: ”SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen”.

Seks segmenter og adfærdsmønstre
’Mere intelligens i forecastet’ er vigtigt for Jabra, fordi Jabras marked er delt ud på de tre regioner Nordamerika, Europa og Asien samt på både B2B- og B2C-segmenter. Det giver i virkeligheden seks forskellige markeder, som har meget forskellige karaktertræk og adfærdsmønstre.

”Sophub hjælper os med hele tiden – og her taler vi hver eneste måned – at finjustere forecast og demand plan, så det løbende passer med de forskellige kundesegmenter. Vi bygger hele tiden mere og mere viden ind i processen, som er baseret på både historik, statistik og markedsintelligens”, fortæller Tonny Pedersen:

”Sophub bringer meget generel viden ind fra andre kunder, og vi tilbyder derfor kvalificeret sparring til sælgerne, hvor vi udfordrer dem på de tal, de leverer. Det gælder ikke mindst for kampagner i butikkerne. Her er der virkelig tale om høj volatilitet og kort produktlivscyklus. Samarbejdet med Sophub har vist os, at det faktisk er muligt at gøre kampagner mere forudsigelige. Der er gennemprøvede metoder til at forudsige kundernes priselasticitet og samspilseffekter mellem forskellige varegrupper, som man kan tage i brug. Metoderne gør løbende vores kampagner mere forudsigelige til gavn for bundlinjen”.

Læs også: Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed

Sikkerhed, præcision og læring
Tonny Pedersen fortæller, at Jabra er meget opdelt i demand og supply. Demand er placeret i finansafdelingen og er altså uden for supply chain afdelingen netop for ikke at blive farvet af supply. Al Jabras produktion er outsourcet til leverandører.

”Vores opgave i demand planning er at frembringe det bedste bud på efterspørgslen. Vi arbejder med en 18 måneders horisont, og det er så leverandørernes opgave at sikre, at de kan levere til det 18 måneders forecast, som rullers ud hver måned. Når vi beder leverandørerne om at forpligte sig til de 18 måneder, så er vi også ansvarlige for det. Hvis vi ikke er skarpe, risikerer vi at brænde inde med en lang hale af materialer, som vi har svært ved at sælge. Så vi arbejder benhårdt på hele tiden at blive endnu skarpere, og her er Sophub en stor hjælp”, fortæller Tonny Pedersen.

Han fremhæver, at samarbejdet med Sophub tilfører Jabra højere forecast præcision, højere leveringssikkerhed og løbende læring i tallene og metoderne.

Realisme ind i tallene
Han uddyber, at den helt store gevinst ved samarbejdet er, at det giver Jabras sælgere en ’second opinion’ og en realisme ind i forecast tallene.

”Vi bruger statistikken som baseline. Og så beder vi sælgerne om at justere de steder, hvor de ser noget. Vi mixer altså statistik med erfaring. Det kan for eksempel være i forbindelse med kampagner. Vores baseline baseret på historik er i dag fornuftig. Tidligere lå baseline konsekvent for højt, sådan er det ikke længere. Vi sender så vores data til Sophub, der udfører det statistiske forecast som efterfølgende bliver lagt ind i vores system som en baseline. Statistikken hjælper os med at identificere, hvor vi tager risici. Som det er nu med de mange store forstyrrelser, der er i forsyningskæderne, så bliver vi nødt til nogle gange at tage risici. Her hjælper statistikken os med at holde fødderne på jorden”, fortæller han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Relateret indhold

31.10.2024SCM.dk

Oxfam: De rigeste skal betale ekstra for deres massive udledninger

31.10.2024SCM.dk

Nyt partnerskab vil udvikle fremtidsscenarier for transportbranchen

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

06.11.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Roskilde Park Ved Ringen 2, 4000, Roskilde