KLUMME: Optimering af service supply chain

Optimering af en kompleks serviceforretning er for et stadigt stigende antal virksomheder en væsentlig nøgle til den samlede bundlinje for virksomheden. Men hvorfor er det så svært? Og hvilke kriterier er væsentlige at have styr på for at lykkes med denne optimering?

12.05.2008

SCM.dk

En samlet supply chain i en serviceforretning kan være mindst ligeså kompleks som en supply chain i en producerende virksomhed. Ofte forholder det sig også således, at begge supply chains kan være del af samme virksomhed. Eksempelvis hvis der produceres større anlæg med en efterfølgende periode med garanti og en løbende serviceforpligtelse.

Det første væsentlige spørgsmål at stille sig selv er, hvilke parametre som skal værende styrende for optimeringen. Det kan være ressourcer, oppetid, samlede serviceomkostninger eller noget helt fjerde. Men det er afgørende at kunne besvare spørgsmålet for at kunne påbegynde en optimeringsproces. I sagens natur er virkeligheden ofte en sær størrelse, idet optimeringsnøglen kan variere over tid. I visse perioder kan det være relevant at fokusere på forbrugt tid og i andre perioder på forbrugte kroner. Det gør dog ikke noget, så længe virksomheden hele tiden er klar over, hvilken nøgle der optimeres efter på ethvert tidspunkt.

Èn fælles integreret plan
En af de helt store udfordringer i optimering af den komplekse serviceoperation er etableringen af én fælles integreret plan for udførelse af opgaver under hensyntagen til ovenstående beslutning om den centrale optimeringsnøgle. Udfordringens kerne er, at ønsket om udførelse af en serviceopgave kan komme fra mange forskellige steder. Med andre ord kan årsagen til et servicekald opstå en række forskellige steder varierende fra en akut situation, hvor et system er gået helt ned, til rene rutineopgaver, hvor udvalgte komponenter skal udskiftes som led i en fastlagt vedligeholdelsesplan. Imellem disse to yderpunkter findes der et utal af andre mulige årsager til et servicekald.

At serviceopgaven kan opstå fra en række kilder betyder også, at der som regel er tale om en række forskellige it-systemer, hvilket afstedkommer en kompleks opgave med at integrere data, såfremt den fælles masterplan ønskes. Den komplekse integrationsopgave er vel nok den væsentligste årsag til, at alt for mange serviceoperationer i sidste ende bliver drevet med simple tavler eller alt for komplekse regneark, simpelthen fordi it-opgaven med at integrere og strømline data bliver for uoverskuelig og kompleks.

En anden udfordring ved skabelse af den optimale integrerede plan er sikring af, at opgaverne bliver udført i den optimale rækkefølge under hensyntagen til de i ovenstående afsnit fastlagte optimeringskriterier. Skrækeksemplet på den ikke optimerede plan er, når en tekniker om mandagen bliver sendt af sted for rutinemæssigt at udskifte nogle reservedele. Og så bliver sendt til samme anlæg om onsdagen for at udskifte nogle andre komponenter, som uden problemer kunne være skiftet, da han var der om mandagen. Det lyder banalt, men desværre er det sandt i alt for mange serviceorganisationer. Igen er årsagen det manglende overblik. I dette tilfælde mere specifikt manglen på overblik over sammenhængen imellem de enkelte opgaver. Et overblik som langt fra altid er enkelt at skabe, når der findes hundred- eller tusindvis af opgaver, som venter på at blive udført. Her er det så, at vi skal lade teknologien tage over og lade potente regnemaskiner skabe det overblik, som er nødvendigt for at drive den optimale operation.

Omkostninger ved ikke at have et tilstrækkeligt overblik i form af en masterplan er i sagens natur, at der spildes en masse kroner og ressourcer på at besøge anlæg i tide og utide i en ikke koordineret og planlagt form. Som det fremgår af nedenstående figur, er omkostningen ved at sende en servicetekniker i gennemsnit 209 USD. Så potentialet ved at optimere disse medarbejderes tid er så absolut tilstede. (Se figur 1).

Prognoser som advarer
Forleden hørte jeg et slående eksempel fra en konsulent, som aktuelt arbejder med at optimere planlægning af vedligeholdelse af boreplatforme. I forbindelse med dette optimeringsprojekt havde han studset over en plan, hvoraf det fremgik, at en brændstofbeholder skulle males. Det er der som sådan ikke noget odiøst i, medmindre det af samme plan fremgik, at beholderen mindre end to uger efter, at den var blevet malet, skulle rives ned og fjernes fra boreplatformen. Et strålende eksempel på spild.

Styring af reservedele er en anden væsentlig udfordring i jagten på en optimeret service supply chain. Ligesom i traditionelle supply chains gælder det også her om at have de rigtige varer på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, samtidig med at der er færrest mulige varer i den samlede supply chain. Opgaven begynder at blive kompleks, når der tages højde for alle de mulige lagre, hvorpå en vare kan befinde sig, herunder de biler som serviceteknikere benytter. Og hvem skal beslutte, hvilke varer som skal ligge i den enkelte bil?

For at kunne lave en reel optimering af reservedelene i en kompleks serviceoperation er det nødvendigt at kunne udtale sig kvalificeret om, hvilke reservedele som skal benyttes hvor og hvornår. Og for at kunne svare på dette er det i sagens natur nødvendigt at kunne svare på, hvilke komponenter som med overvejende sandsynlighed vil fejle i hvilke anlæg på hvilke tidspunkter. I den sammenhæng viser al erfaring, at langt bedre end pilekviste og mavefornemmelser er dyb analytisk indsigt i data, deres sammenhænge og historiske udvikling. Når prognosedisciplinen er forfinet til superliganiveau, kan der sågar arbejdes med early warning-systemer, som dækker over en begyndende udvikling eller trend i data, som med et tilfredsstillende signifikansniveau indikerer, at en given komponent er på vej til at fejle. Sådanne systemer muliggør den proaktive indsats, som i en integreret plan afstedkommer, at teknikeren skifter den komponent, som lyser rødt i early warning-systemet 2 uger, før den fejler, og således forhindrer, at hele anlægget i værste fald står stille i en periode.

Optimeringsmulighederne er mange og potentialet som regel massivt. Samlet set ligger nøglen til det gode resultat stadig i den nøgterne vurdering af, hvilke midler og ressourcer som skal anvendes i optimeringen, således at indsats står mål med udbytte.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online