Kraner på vej til en af de største bjærgningsoperationer i USA nogensinde
Den første af foreløbig tre store kraner er ankommet til den kollapsede Francis Scott Key bro i Baltimore, hvor den første opgave for bjærgningsfolkene bliver at få fjernet det 3-4000 tons tunge brofag, der trykker det 300 meter lange containerskib mod bunden.
Alt hvad der kan krybe og gå af eksperter er samlet i Baltimore for at lægge en plan for bjærgningsarbejdet og oprydningen efter containerskibet Dali´s påsejling, der fik den 47-årige bro til at kollapse i løbet af få sekunder.
Arbejdet der venter betegnes som en af de største bjærgningsoperationer i USA´s historie.
I samarbejde med en nydannet Enhedskommando, der er etableret af den amerikanske kystvagt, arbejder føderale, statslige og lokale enheder sammen med private virksomheder på at formulere redningsplanen.
Kontreadmiral Shannon Gilreath fortalte ved en briefing fredag, at et hold af ingeniører fra Army Corps of Engineers sammen med flåden og US Coast Guard og private virksomheder er i gang med at vurdere situationen og udarbejde en plan for bjærgningsarbejdet.
Et af de første mål er at bestemme, hvordan broen skal skæres op i håndterbare stykker, som kan løftes væk og fjernes på pramme.
"Før vi rent faktisk kan gå i gang med at løfte, er vi nødt til at finde ud af, hvordan vi skærer broen i rigtige stykker," sagde admiral Gilreath.
Marylands guvernør Wes Moore fremhævede, at en af de største udfordringer er den del af broen, der ligger tungt over containerskibet. Det vejer mellem 3.000 og 4.000 tons og skal først skæres i mindre stykker, inden det kan løftes væk.
Det første delmål er at få ryddet op, så trafikken ud og ind af den vigtige Baltimore havn kan genoptages. Derfor er uddybningsfartøjer klar til at rydde kanalen for rester af broen, der spærrer for trafikken.
-emte