Kunderne risikerer omdømmetab, hvis transportøren fejler

Kundernes krav til transportvirksomheder i form af fx krav om dokumentation er år for år blevet skærpet. Selv mindre fejl kan blive dyre. I sidste instans beror kravene imidlertid også på kundernes ønske om at værne om deres eget renommé. Af samme grund kører Dantra nu med neutralt udseende biler, hvis uheldet alligevel skulle være ude.

Adm. direktør, Kenneth Jensen erkender, at de stadig skærpede krav udgør en øget administrativ omkostning for virksomheden. .

23.08.2011

SCM.dk

Kundernes krav til transportvirksomheder er gennem de senere år blevet skærpet markant, og intet tyder på, at forventningerne til sikkerhed, forsvarlig miljøhåndtering og kvalitetsstyring bliver færre i fremtiden. Tværtimod. Det mener adm. direktør Kenneth Jensen fra transportvirksomheden Dantra, som har specialiseret sig i kørsel med tankbiler. Fra domicilet i den lille by Hjøllund mellem Vejle og Viborg koordineres den daglige opgavefordeling mellem ca. 100 køretøjer, som årligt pløjer sig gennem 20 millioner kilometer på europæiske landeveje.
”Tidligere gjaldt det primært om at sende en bil fra punkt A til punkt B. I dag starter en transport med, at vi skal udfylde en mængde sikkerhedsdeklareringer allerede inden kørslen påbegyndes. Og når kørslen er gennemført, skal vi sikre os dokumentation for, at kvalitets- og sikkerhedskravene er opfyldt”, forklarer Kenneth Jensen.
Som et konkret eksempel nævner han, at Dantra for nylig har måttet opfylde nogle overordentlig skrappe sikkerhedskrav, som betingelse for at få en fem-årig distributionskontrakt med Statoil.
”Ikke mindst de større kunder stiller i dag en lang række detaljerede spørgsmål til, hvordan vi i praksis opfylder kravene til sikkerhed og kvalitet, herunder vores egen datadokumentation. Blandt andre kundekrav kan nævnes dokumentation for, om chaufførerne er iført brandhæmmende og syrefaste dragter. Derudover skal vi skal kunne dokumentere vores kørselsmønster og bilernes hastighed”.

Syv ansat til at sikre kvaliteten

Direktøren erkender, at de stadig skærpede krav også medfører en øget administrativ byrde. Ikke mindre end syv af virksomhedens medarbejdere bruger således en stor del af deres tid på forskellige former for kvalitetssikring. Til sammenligning kunne lignende opgaver for 10 år siden udføres af en halvdagsmedarbejder.
”Lidt forenklet sagt kan man udtrykke det på den måde, at vi skal dokumentere, at vi nu også gør det, som vi siger, at vi gør - og det er først og fremmest dette arbejde, som kræver tid og ressourcer”, siger Kenneth Jensen. ”Samtidig skal vi være ajour vedrørende aktuelle regler og lovkrav. Eksempelvis er der for kort tid siden kommet nye regler vedrørende kørsel med farligt gods, hvilket medførte, at vi måtte sende 11 funktionærer på kursus, så de kunne få det nødvendige kendskab til disse”.

Fejl kan koste en halv million

Trods det stadig stigende antal kontrol- og dokumentationsopgaver, mener Dantras adm. direktør dog ikke, at hverken myndighedernes eller kundernes krav er gået over gevind.
”Det kan da altid diskuteres, om nogle krav er lidt for strenge. Men vi transporterer bl.a. olie, benzin, syre, kemiske produkter og andet teknisk gods. Hertil kommer kørsel med levnedsmidler og foderstoffer. Det kan således have meget alvorlige konsekvenser, hvis der sker et uheld eller en fejlleverance. Hvis en chauffør ved en fejl f.eks. kommer til at blande olie og benzin, kan udgifterne nemt løbe op i omegnen af en halv million kroner.
Hvis en transportvirksomhed laver f.eks. 10 sådanne fejl om året, kan omkostningerne blive særdeles høje. Personligt mener jeg derfor, at kravene til vores branche næsten ikke kan blive for høje. Kvalitet beror jo aldrig på en tilfældighed, men er derimod resultatet af en daglig målrettet indsats”.

Fra alkohollåse til mobilt IT-udstyr

Udover de syv medarbejdere, som beskæftiger sig med kvalitetssikring, har Dantra et kørselsteam på 11 mand, der foretager logistiske planlægningsopgaver og udarbejder statistikker til kunderne. For 10 år siden blev de samme opgaver udført af fire-fem medarbejdere. Gennem de seneste år har virksomheden investeret et anseeligt millionbeløb i kvalitetssikring af samtlige led i værdikæden, herunder alkohollåse og afstandsmålere samt IT-udstyr til såvel chauffører som kørselsplanlæggere.
Dantra har ligeledes ansat fire såkaldt masterdrivere, bestående af erfarne chauffører, som udelukkende har til opgave at oplære nye kolleger. Udover tre ugers intensiv oplæring i korrekt kørsel med de flere tons tunge biler overvåger masterdriverne bl.a., at de nye kollegaer foretager korrekt af- og pålæsning hos kunderne. Ydermere sidder masterdriverne én til to gange om året i førerhuset sammen med hver eneste af virksomhedens chauffører, så de sammen kan gennemgå og teste såvel eksisterende som nye sikkerhedsprocedurer. Endelig sikrer de sig, at chaufføren kører brændstoføkonomisk forsvarligt, lige som de foretager alkoholtest.
Brugen af masterdrivere har ifølge Kenneth Jensen reduceret skadesfrekvensen mærkbart samt skabt øget bevidsthed blandt alle medarbejdere, når det gælder om at overholde de forholdsregler, som skal sikre en forsvarlig og miljørigtig transport.
”Hvis én af vores chauffører laver en større fejlleverance eller kommer til at spilde olie, kan han risikere at få en skriftlig advarsel. Vi har også flere eksempler på chauffører, som er blevet opsagt, fordi de ikke har udført deres arbejde godt nok. Der er med andre ord konsekvens bag vores forretningsgang”.

Kører med neutrale biler

Kenneth Jensen er ikke i tvivl om, at danske transportvirksomheder i stigende grad får behov for at ansætte elitechauffører, som kan oplære, vejlede og kontrollere deres kolleger. Årsagen er naturligvis først og fremmest ønsket om at undgå dyre uheld eller fatale ulykker. Men også på dette punkt stiller kunderne i dag benhårde krav. Samtidig vil transportvirksomhederne gerne lære af hinandens erfaringer vedrørende masterdrivere. Således har Falck netop startet et forsøg i Region Syd, og de har haft folk på besøg hos Dantra for at høre om de erfaringer, man har høstet vedrørende brug af masterdrivere. Derudover ville de også høre mere om, hvordan Dantra har opbygget sit kvalitetssikringssystem.
I sidste instans handler det ikke kun om, at kunderne risikerer at få skadet deres varer, men også deres omdømme, hvis noget går galt med den transport, som Dantra har ansvaret for.
”Som en konsekvens heraf har vi besluttet at køre med neutralt farvede biler, så eventuelle uheld ikke går ud over kundens renommé. Dette er i øvrigt også en konsekvens af kundernes skærpede krav. Af vores nye kontrakt med Statoil fremgår det således, at vi udelukkende skal bruge neutralt udseende biler, når vi kører med deres produkter”, siger Kenneth Jensen.

Nogle tager let på sikkerheden

Han er ikke i tvivl om, at én af de største fremtidige udfordringer for transportbranchen bliver at bevise i praksis, at der ikke kun er forskel på prisen, men også på kvaliteten af de udførte opgaver.
”Aktørerne i vores branche er en blandet flok, og vi er ikke mindst er oppe imod f.eks. østeuropæiske vognmandsfirmaer, som for nogles vedkommende tager let på sikkerhed og kvalitet I øvrigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at kundernes krav vil stige yderligere i fremtiden. Vi ved, at der kommer endnu mere transport på de europæiske landeveje og risikoen for fejl - og dermed omkostningerne til at udbedre fejl - vil af samme grund kun stige”.
”Transportbranchen har det jo ikke alt for nemt for øjeblikket. Tror du derfor, at nogle af de mindre transportfirmaer er i fare for at lukke, alene fordi de ikke har de nødvendige ressourcer og kompetencer til at imødekomme kundernes krav?”
”Ja, den mulighed mener jeg ikke, at man kan udelukke. Konkurrencen er i forvejen hård, og desto større krav kunderne stiller, desto vanskeligere bliver det generelt at drive transportvirksomhed, hvis man ikke magter at tilpasse sig vilkårene”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle