Kunderne risikerer omdømmetab, hvis transportøren fejler

Kundernes krav til transportvirksomheder i form af fx krav om dokumentation er år for år blevet skærpet. Selv mindre fejl kan blive dyre. I sidste instans beror kravene imidlertid også på kundernes ønske om at værne om deres eget renommé. Af samme grund kører Dantra nu med neutralt udseende biler, hvis uheldet alligevel skulle være ude.

Adm. direktør, Kenneth Jensen erkender, at de stadig skærpede krav udgør en øget administrativ omkostning for virksomheden. .

23.08.2011

SCM.dk

Kundernes krav til transportvirksomheder er gennem de senere år blevet skærpet markant, og intet tyder på, at forventningerne til sikkerhed, forsvarlig miljøhåndtering og kvalitetsstyring bliver færre i fremtiden. Tværtimod. Det mener adm. direktør Kenneth Jensen fra transportvirksomheden Dantra, som har specialiseret sig i kørsel med tankbiler. Fra domicilet i den lille by Hjøllund mellem Vejle og Viborg koordineres den daglige opgavefordeling mellem ca. 100 køretøjer, som årligt pløjer sig gennem 20 millioner kilometer på europæiske landeveje.
”Tidligere gjaldt det primært om at sende en bil fra punkt A til punkt B. I dag starter en transport med, at vi skal udfylde en mængde sikkerhedsdeklareringer allerede inden kørslen påbegyndes. Og når kørslen er gennemført, skal vi sikre os dokumentation for, at kvalitets- og sikkerhedskravene er opfyldt”, forklarer Kenneth Jensen.
Som et konkret eksempel nævner han, at Dantra for nylig har måttet opfylde nogle overordentlig skrappe sikkerhedskrav, som betingelse for at få en fem-årig distributionskontrakt med Statoil.
”Ikke mindst de større kunder stiller i dag en lang række detaljerede spørgsmål til, hvordan vi i praksis opfylder kravene til sikkerhed og kvalitet, herunder vores egen datadokumentation. Blandt andre kundekrav kan nævnes dokumentation for, om chaufførerne er iført brandhæmmende og syrefaste dragter. Derudover skal vi skal kunne dokumentere vores kørselsmønster og bilernes hastighed”.

Syv ansat til at sikre kvaliteten

Direktøren erkender, at de stadig skærpede krav også medfører en øget administrativ byrde. Ikke mindre end syv af virksomhedens medarbejdere bruger således en stor del af deres tid på forskellige former for kvalitetssikring. Til sammenligning kunne lignende opgaver for 10 år siden udføres af en halvdagsmedarbejder.
”Lidt forenklet sagt kan man udtrykke det på den måde, at vi skal dokumentere, at vi nu også gør det, som vi siger, at vi gør - og det er først og fremmest dette arbejde, som kræver tid og ressourcer”, siger Kenneth Jensen. ”Samtidig skal vi være ajour vedrørende aktuelle regler og lovkrav. Eksempelvis er der for kort tid siden kommet nye regler vedrørende kørsel med farligt gods, hvilket medførte, at vi måtte sende 11 funktionærer på kursus, så de kunne få det nødvendige kendskab til disse”.

Fejl kan koste en halv million

Trods det stadig stigende antal kontrol- og dokumentationsopgaver, mener Dantras adm. direktør dog ikke, at hverken myndighedernes eller kundernes krav er gået over gevind.
”Det kan da altid diskuteres, om nogle krav er lidt for strenge. Men vi transporterer bl.a. olie, benzin, syre, kemiske produkter og andet teknisk gods. Hertil kommer kørsel med levnedsmidler og foderstoffer. Det kan således have meget alvorlige konsekvenser, hvis der sker et uheld eller en fejlleverance. Hvis en chauffør ved en fejl f.eks. kommer til at blande olie og benzin, kan udgifterne nemt løbe op i omegnen af en halv million kroner.
Hvis en transportvirksomhed laver f.eks. 10 sådanne fejl om året, kan omkostningerne blive særdeles høje. Personligt mener jeg derfor, at kravene til vores branche næsten ikke kan blive for høje. Kvalitet beror jo aldrig på en tilfældighed, men er derimod resultatet af en daglig målrettet indsats”.

Fra alkohollåse til mobilt IT-udstyr

Udover de syv medarbejdere, som beskæftiger sig med kvalitetssikring, har Dantra et kørselsteam på 11 mand, der foretager logistiske planlægningsopgaver og udarbejder statistikker til kunderne. For 10 år siden blev de samme opgaver udført af fire-fem medarbejdere. Gennem de seneste år har virksomheden investeret et anseeligt millionbeløb i kvalitetssikring af samtlige led i værdikæden, herunder alkohollåse og afstandsmålere samt IT-udstyr til såvel chauffører som kørselsplanlæggere.
Dantra har ligeledes ansat fire såkaldt masterdrivere, bestående af erfarne chauffører, som udelukkende har til opgave at oplære nye kolleger. Udover tre ugers intensiv oplæring i korrekt kørsel med de flere tons tunge biler overvåger masterdriverne bl.a., at de nye kollegaer foretager korrekt af- og pålæsning hos kunderne. Ydermere sidder masterdriverne én til to gange om året i førerhuset sammen med hver eneste af virksomhedens chauffører, så de sammen kan gennemgå og teste såvel eksisterende som nye sikkerhedsprocedurer. Endelig sikrer de sig, at chaufføren kører brændstoføkonomisk forsvarligt, lige som de foretager alkoholtest.
Brugen af masterdrivere har ifølge Kenneth Jensen reduceret skadesfrekvensen mærkbart samt skabt øget bevidsthed blandt alle medarbejdere, når det gælder om at overholde de forholdsregler, som skal sikre en forsvarlig og miljørigtig transport.
”Hvis én af vores chauffører laver en større fejlleverance eller kommer til at spilde olie, kan han risikere at få en skriftlig advarsel. Vi har også flere eksempler på chauffører, som er blevet opsagt, fordi de ikke har udført deres arbejde godt nok. Der er med andre ord konsekvens bag vores forretningsgang”.

Kører med neutrale biler

Kenneth Jensen er ikke i tvivl om, at danske transportvirksomheder i stigende grad får behov for at ansætte elitechauffører, som kan oplære, vejlede og kontrollere deres kolleger. Årsagen er naturligvis først og fremmest ønsket om at undgå dyre uheld eller fatale ulykker. Men også på dette punkt stiller kunderne i dag benhårde krav. Samtidig vil transportvirksomhederne gerne lære af hinandens erfaringer vedrørende masterdrivere. Således har Falck netop startet et forsøg i Region Syd, og de har haft folk på besøg hos Dantra for at høre om de erfaringer, man har høstet vedrørende brug af masterdrivere. Derudover ville de også høre mere om, hvordan Dantra har opbygget sit kvalitetssikringssystem.
I sidste instans handler det ikke kun om, at kunderne risikerer at få skadet deres varer, men også deres omdømme, hvis noget går galt med den transport, som Dantra har ansvaret for.
”Som en konsekvens heraf har vi besluttet at køre med neutralt farvede biler, så eventuelle uheld ikke går ud over kundens renommé. Dette er i øvrigt også en konsekvens af kundernes skærpede krav. Af vores nye kontrakt med Statoil fremgår det således, at vi udelukkende skal bruge neutralt udseende biler, når vi kører med deres produkter”, siger Kenneth Jensen.

Nogle tager let på sikkerheden

Han er ikke i tvivl om, at én af de største fremtidige udfordringer for transportbranchen bliver at bevise i praksis, at der ikke kun er forskel på prisen, men også på kvaliteten af de udførte opgaver.
”Aktørerne i vores branche er en blandet flok, og vi er ikke mindst er oppe imod f.eks. østeuropæiske vognmandsfirmaer, som for nogles vedkommende tager let på sikkerhed og kvalitet I øvrigt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at kundernes krav vil stige yderligere i fremtiden. Vi ved, at der kommer endnu mere transport på de europæiske landeveje og risikoen for fejl - og dermed omkostningerne til at udbedre fejl - vil af samme grund kun stige”.
”Transportbranchen har det jo ikke alt for nemt for øjeblikket. Tror du derfor, at nogle af de mindre transportfirmaer er i fare for at lukke, alene fordi de ikke har de nødvendige ressourcer og kompetencer til at imødekomme kundernes krav?”
”Ja, den mulighed mener jeg ikke, at man kan udelukke. Konkurrencen er i forvejen hård, og desto større krav kunderne stiller, desto vanskeligere bliver det generelt at drive transportvirksomhed, hvis man ikke magter at tilpasse sig vilkårene”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

21.05.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Automatisering i den kolde forsyningskæde

21.05.2025SCM.dk

Skræddersyet lagerløsning giver Brødrene Dahl mere plads og fleksibilitet

20.05.2025SCM.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

19.05.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

N.C. Nielsen lancerer verdens mest effektive el-truck

16.05.2025SCM.dk

DHL ruller 1000 nye robotter ud i globalt samarbejde

14.05.2025KNAPP A/S

Sponseret

Walmarts næste generations distributionscentre

13.05.2025Swisslog

Sponseret

Finland's first AutoStore solution celebrates five years of clockwork efficiency

13.05.2025Jungheinrich Danmark A/S

Sponseret

Hvilken palleløfter passer bedst til dig?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

26.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

28.05.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Auditor - certificeret af PECB

Lær at mestre auditteknikker og få kompetencer til at lede en audit af et ledelsessystem for informationssikkerhed (ISMS) og et auditteam.

Dato

01.06.2025

Sted

Online