Kunsten at navigere i told-befængt farvand
De seneste bølger af toldsatser og handelsrestriktioner har skabt en ny virkelighed, hvor virksomheder og danske forsyningskædeledere må navigere i et komplekst og hurtigt skiftende landskab. Ifølge to nylige artikler fra McKinsey & Company er der dog strategier, som kan hjælpe virksomheder med ikke blot at overleve, men også at trives i denne nye æra.
Den nye globale toldusikkerhed har skabt et presserende behov for virksomheder til at analysere deres konkurrenceposition og forstå, hvordan disse ændringer påvirker deres forretningsmodeller og forsyningskæder. Foto: 123rf.com.
Den 2. april 2025 brød toldkaosset ud i lys lue og skabte bølgegang i de finansielle markeder og ikke mindst de internationale forsyningskæder verden over. Det har naturligvis ført til bekymring for den globale økonomi, da de kombinerede toldsatser hurtigt har hævet USA's vægtede gennemsnitlige toldsats til det højeste niveau i de sidste 100 år. Andre lande har reageret forskelligt, hvor Kina for eksempel har indført 125 procent toldsatser på amerikanske importvarer, mens mere end 75 lande har tilbudt at forhandle. Denne usikkerhed har skabt et presserende behov for virksomheder til at analysere deres konkurrenceposition og forstå, hvordan disse ændringer påvirker deres forretningsmodeller og forsyningskæder.
Læs også: Toldændringer skaber fundamentale ændringer i globale handelsstrømme
Analyser din relative konkurrenceposition
For at navigere i dette nye told-befængte farvand anbefaler McKinsey, at virksomhedsledere analyserer deres relative konkurrenceposition. Det indebærer at vurdere, hvordan de nye toldsatser påvirker deres konkurrenceevne og vækstudsigter. Virksomheder bør overveje følgende:
- Konkurrencefordel: Toldens indvirkning varierer bredt efter land og sektor. Virksomheder bør analysere, hvordan toldsatserne påvirker deres omkostningsstruktur i forhold til konkurrenter og substitutprodukter. Dette vil hjælpe med at afgøre, om en virksomhed kan opretholde sine marginer eller endda accelerere salget.
- Efterspørgsel: Ændringer i toldsatser vil sandsynligvis påvirke forretnings-, forbrugs- og statsudgifter samt handelsstrømme. Virksomheder bør evaluere, hvordan makroøkonomiske forhold kan påvirke efterspørgslen efter deres produkter og vurdere elasticiteten af denne efterspørgsel, hvis toldændringer nødvendiggør prisstigninger.
Bliv klogere
Definer din strategiske holdning og handlinger
Når virksomhedsledere har analyseret deres konkurrenceposition, bør de definere deres strategiske holdning og de handlinger, de vil tage. McKinsey identificerer fire strategiske holdninger, som virksomheder kan antage:
- Driv kommerciel acceleration og invester i vækst: Virksomheder med en konkurrencefordel bør overveje at optimere prissætning, udvide deres salgsstyrke eller kanaltilstedeværelse og øge produktionen i eksisterende faciliteter.
- Erhverv markedsandele og beskyt margener: Virksomheder, der er bedre stillet end deres konkurrenter, men oplever reduceret kundeefterspørgsel, bør fokusere på handlinger, der udnytter interne kapaciteter og undgår større kapitalinvesteringer, indtil efterspørgslen stabiliserer sig.
- Investér for at nulstille omkostningsstrukturen: Virksomheder i en forværret konkurrenceposition, men med stabil stigende kundeefterspørgsel, bør overveje omkostningsreduktioner for at forbedre marginerne, mens de fortsat drager fordel af sund efterspørgsel.
- Rationaliser og refokusér: Virksomheder i den mest sårbare position bør reducere deres eksponering ved at accelerere omkostningsbegrænsning, udsætte kapitalinvesteringer i udsatte områder og udforske omstrukturering.
Opret et geopolitisk nervecenter
For at håndtere den nuværende usikkerhed effektivt, anbefaler McKinsey, at virksomheder opretter et geopolitisk nervecenter. Dette center bør bestå af tværfunktionelle initiativer, der dækker forskellige tidsrammer og sikrer, at organisationen kan håndtere både presserende spørgsmål og langsigtede udfordringer.
Læs også: Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro
- Toldoperationer: Minimer forsinkelser ved grænseovergange, reducer eksponering for undgåelige toldsatser og forhindr likviditet i at blive låst i toldforudbetalinger.
- Lager- og leverandøroperationer: Sikre nøjagtigheden af leverandørpapirer og styrk overvågningen af grænseovergangsindberetninger.
- Interessentengagement: Informér regeringer og andre interessenter om driftsmiljøet og de virkninger, toldsatser har på industrier og enkeltvirksomheder.
- Produktteknik og klassificeringsstyring: Optimér produktspecifikationer for at kvalificere sig til toldkategorier med lavere sats - og sikre at dele og SKU'er er korrekt klassificeret.
- Kommerciel optimering: Styr prisfastsættelse og -videreførsler, optimér produktporteføljen og boost eftersalget, da forbrugerefterspørgslen efter store indkøb kan falde.
- Omkostningsreduktion og likviditetsbevarelse: Mange virksomheder indser behovet for større effektivitet i den nærmeste fremtid i lyset af potentielt lavere efterspørgsel på grund af prisstigninger, udsigten til en makroøkonomisk nedgang og omkostningsstigninger på deres indkøb på grund af leverandørernes videreførsler af toldsatser.
- Produktion og genproduktion: Definer en plan for at øge produktionen og produktcirkulariteten eller genproduktionen i kerneafsætningsmarkeder.
- Leverandørnetværk og forsyningskædeoptimering: Undersøg fremtidige leverandørnetværk og forsyningskædefodaftryk og etabler kriterier, under hvilke det kan give mening at skifte leverandører eller leverandørfodaftryk for at købe mere fra lande med lavere toldsatser.
- Forretningsporteføljeskift: Skift virksomhedens portefølje mod kerneforretninger med høj margin gennem afhændelser, kapitalomallokering samt fusioner og opkøb.
Forstå og naviger det nye farvand
I en tid med stigende toldsatser og handelsbarrierer er det afgørende for danske forsyningskædeleder at forstå og navigere i det nye farvand. Ved at analysere deres konkurrenceposition, definere deres strategiske holdning og oprette et geopolitisk nervecenter kan virksomheder ikke blot beskytte deres økonomi, men også accelerere væksten og trives i denne nye æra.