Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

Kun 15 procent af CSCO'er siger ifølge ny rapport, at de føler sig forberedt på virkningerne af geopolitiske skift og ændringer i handelspolitik. Selvom 26 procent af respondenterne betragter forudseenhed og tilpasning til fremtidige tendenser som en nøglestrategisk prioritet, bruger kun 12 procent i øjeblikket tid på dette område.

Med den amerikanske præsidents fornyede fokus på toldsatser og protektionistiske politikker, især rettet mod Kina, oplever CSCO'er betydelige forstyrrelser i handelsstrømme, øgede omkostninger og ikke mindst øget kompleksitet. Foto: 123rf.com.

06.06.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Alle taler om det, og alle forventer det. De store geopolitiske skift og handelskrige dominerer nyhedsbilledet, og der er bred konsensus om, at de vil påvirke alle dele af forsyningskæden.  Chief Supply Chain Officers (CSCO'er) er dog alligevel i høj grad uforberedte på indvirkningerne fra den geopolitiske uro. Det fremgår af en ny rapport fra managementkonsulentfirmaet Egon Zehnder.

Firmaets seneste CSCO-rapport undersøger forsyningskædeledere fra forskellige brancher og regioner, og rapporten konkluderer, at CSCO’ernes job:

  • bliver stadig mere komplekse,
  • indeholder en stigende mængde konkurrerende prioriteringer, der kræver deres opmærksomhed.

Læs også: Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Som følge heraf siger kun 15 procent af de adspurgte CSCO'er, at de føler sig forberedt på virkningerne af ændringer i handelspolitikken, såsom toldsatser.

Bemærkelsesværdigt nok markerer 2025 et skift mod at prioritere nationale interesser og at forhandle internationale aftaler på ny, hvilket skaber både muligheder og udfordringer for den ubesværede strøm af varer og tjenester på tværs af grænser

Egon Zehnder

Nationale interesser og international handel

"Bemærkelsesværdigt nok markerer 2025 et skift mod at prioritere nationale interesser og at forhandle internationale aftaler på ny, hvilket skaber både muligheder og udfordringer for den ubesværede strøm af varer og tjenester på tværs af grænser", skriver rapportens forfattere og supplerer:

"Med den amerikanske præsident Trumps fornyede fokus på toldsatser og protektionistiske politikker, især rettet mod Kina, oplever CSCO'er betydelige forstyrrelser i handelsstrømme og øgede forretningsomkostninger—og disse udviklinger tilføjer endnu et komplekst lag af udfordringer til rollen".

Læs også: Tema om handelsbarrierer & risikostyring

AI/maskinlæring, cybersikkerhed og cloud-tjenester

Andre fund inkluderer:

  • Omkostninger: 72 procent af CSCO'erne identificerer omkostningspres som deres største udfordring, efterfulgt af skiftende kundekrav (46 procent) og at drive operationel effektivitet (40 procent).
  • Motivation: Den primære motivation for 81 procent af CSCO'erne er at drive transformations- eller omstillingsinitiativer. Det bliver efterfulgt af håndtering af komplekse udfordringer (57 procent) og at opnå karrieremæssig eller personlig vækst (51 procent).
  • Tech: AI/maskinlæring, cybersikkerhed og cloud-tjenester er de vigtigste teknologier, der påvirker CSCO'ernes virksomheder.
  • Strategi: CSCO'er prioriterer at håndtere stakeholderforventninger (38 procent), herunder bestyrelses- og aktionærrelationer (31 procent) og at drive kulturelle forandringer (29 procent). Selvom 26 procent af respondenterne betragter forudseenhed og tilpasning til fremtidige tendenser som en nøglestrategisk prioritet, bruger kun 12 procent i øjeblikket tid på dette område.
  • Lederegenskaber og fremtidige behov: Essentielle lederegenskaber for CSCO'er omfatter opbygning og ledelse af højtydende teams (56 procent), formulering af en klar vision og strategi (50 procent) og levering af overlegen præstation (37 procent). For bedre at håndtere fremtidige udfordringer søger CSCO'er støtte til at forbedre deres evner til at forudse fremtidige tendenser (41 procent), håndtere digital transformation (37 procent) og rekruttere samt udvikle toptalenter (24 procent).

Om undersøgelsen

Egon Zehnder gennemførte undersøgelsen i samarbejde med Executive Education ved Londons Imperial College Business School og undersøgte 68 CSCO'er fra forskellige regioner og brancher. Find den fulde rapport her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle