Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro
Kun 15 procent af CSCO'er siger ifølge ny rapport, at de føler sig forberedt på virkningerne af geopolitiske skift og ændringer i handelspolitik. Selvom 26 procent af respondenterne betragter forudseenhed og tilpasning til fremtidige tendenser som en nøglestrategisk prioritet, bruger kun 12 procent i øjeblikket tid på dette område.
Med den amerikanske præsidents fornyede fokus på toldsatser og protektionistiske politikker, især rettet mod Kina, oplever CSCO'er betydelige forstyrrelser i handelsstrømme, øgede omkostninger og ikke mindst øget kompleksitet. Foto: 123rf.com.
Alle taler om det, og alle forventer det. De store geopolitiske skift og handelskrige dominerer nyhedsbilledet, og der er bred konsensus om, at de vil påvirke alle dele af forsyningskæden. Chief Supply Chain Officers (CSCO'er) er dog alligevel i høj grad uforberedte på indvirkningerne fra den geopolitiske uro. Det fremgår af en ny rapport fra managementkonsulentfirmaet Egon Zehnder.
Firmaets seneste CSCO-rapport undersøger forsyningskædeledere fra forskellige brancher og regioner, og rapporten konkluderer, at CSCO’ernes job:
- bliver stadig mere komplekse,
- indeholder en stigende mængde konkurrerende prioriteringer, der kræver deres opmærksomhed.
Læs også: Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere
Som følge heraf siger kun 15 procent af de adspurgte CSCO'er, at de føler sig forberedt på virkningerne af ændringer i handelspolitikken, såsom toldsatser.
Bemærkelsesværdigt nok markerer 2025 et skift mod at prioritere nationale interesser og at forhandle internationale aftaler på ny, hvilket skaber både muligheder og udfordringer for den ubesværede strøm af varer og tjenester på tværs af grænser
Egon Zehnder
Nationale interesser og international handel
"Bemærkelsesværdigt nok markerer 2025 et skift mod at prioritere nationale interesser og at forhandle internationale aftaler på ny, hvilket skaber både muligheder og udfordringer for den ubesværede strøm af varer og tjenester på tværs af grænser", skriver rapportens forfattere og supplerer:
"Med den amerikanske præsident Trumps fornyede fokus på toldsatser og protektionistiske politikker, især rettet mod Kina, oplever CSCO'er betydelige forstyrrelser i handelsstrømme og øgede forretningsomkostninger—og disse udviklinger tilføjer endnu et komplekst lag af udfordringer til rollen".
Læs også: Tema om handelsbarrierer & risikostyring
AI/maskinlæring, cybersikkerhed og cloud-tjenester
Andre fund inkluderer:
- Omkostninger: 72 procent af CSCO'erne identificerer omkostningspres som deres største udfordring, efterfulgt af skiftende kundekrav (46 procent) og at drive operationel effektivitet (40 procent).
- Motivation: Den primære motivation for 81 procent af CSCO'erne er at drive transformations- eller omstillingsinitiativer. Det bliver efterfulgt af håndtering af komplekse udfordringer (57 procent) og at opnå karrieremæssig eller personlig vækst (51 procent).
- Tech: AI/maskinlæring, cybersikkerhed og cloud-tjenester er de vigtigste teknologier, der påvirker CSCO'ernes virksomheder.
- Strategi: CSCO'er prioriterer at håndtere stakeholderforventninger (38 procent), herunder bestyrelses- og aktionærrelationer (31 procent) og at drive kulturelle forandringer (29 procent). Selvom 26 procent af respondenterne betragter forudseenhed og tilpasning til fremtidige tendenser som en nøglestrategisk prioritet, bruger kun 12 procent i øjeblikket tid på dette område.
- Lederegenskaber og fremtidige behov: Essentielle lederegenskaber for CSCO'er omfatter opbygning og ledelse af højtydende teams (56 procent), formulering af en klar vision og strategi (50 procent) og levering af overlegen præstation (37 procent). For bedre at håndtere fremtidige udfordringer søger CSCO'er støtte til at forbedre deres evner til at forudse fremtidige tendenser (41 procent), håndtere digital transformation (37 procent) og rekruttere samt udvikle toptalenter (24 procent).
Om undersøgelsen
Egon Zehnder gennemførte undersøgelsen i samarbejde med Executive Education ved Londons Imperial College Business School og undersøgte 68 CSCO'er fra forskellige regioner og brancher. Find den fulde rapport her.