Lavere Storebæltstakster kan medføre mere banegods på vejene

Ifølge regeringen skal det være billigere at køre over Storebæltsbroen - bare ikke for godstog. Og det gør det til et håbløst forslag, der kan sende flere hundrede ekstra lastbiler ud på de danske motorveje, mener vicepræsident i DB Cargo Scandinavia.

Hvis regeringens forslag om lavere Storebæltstakster skal øge mobiliteten for de danskere, der pendler mellem forskellige landsdele, er man også nødt til at sænke taksten for godstog, mener Jan Wildau, vicepræsident i DB Cargo Scandinavia..

28.08.2017

SCM.dk

”Jeg er utrolig glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget for både borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet”, udtalte Ole Birk Olesen.

Men selvom en nedsættelse af taksten er sød musik i regeringens ører, bliver forslaget modtaget med blandede følelser hos Jan Wildau, der er vicepræsident og leder af ’public affairs and relations’ i DB Cargo Scandinavia, som er den største af de fire virksomheder, der transporterer gods på de danske jernbaner. Takstnedsættelsen gælder nemlig ikke godstog.

”Vi synes, at det er rigtigt at sætte taksten for passage af Storebælt ned. Men hvis man ikke får jernbanen med, er det helt håbløst. Forslaget vil være en katastrofe – dels for os – men også for de mennesker, der bruger motorvejene og de lastbiler, som er nødt til at køre der”, siger han til Ingeniøren.

Takstnedsættelse over en treårig periode
Regeringens forslag om takstnedsættelse går ud på, at de nye priser indfases over en treårig periode, så den første nedsættelse sker pr. 1. januar 2018, og sænkningen forventes at være fuldt gennemført pr. 1. januar 2021.

Derudover vil effekten af takstnedsættelsen være en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så forbindelsen forventes at være gældfri i 2031.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Imidlertid har regeringen ingen planer om at pille ved prisen for at køre med godstog, og spørger man Jan Wildau, så vil det få stor betydning for, hvor meget gods, der i fremtiden vil blive sendt med tog:

”Når en virksomhed skal beslutte, om den vil sende gods med bane eller med lastbil, så handler det meget om kroner og øre. Hvis politikerne vælger at gøre det billigere at sende noget med lastbil, vil det derfor få en stor betydning for, hvor meget gods, der bliver sendt med tog”, siger han til Ingeniøren.dk.

Banegodsbranchen i økonomiske problemer
Jan Wildau påpeger også, at banegodsbranchen i forvejen er meget presset økonomisk af at skulle investere i nyt udstyr og uddannelse, fordi Banedanmark er i gang med at udskifte det danske signalsystem med et nyt ERTMS-system.

Ifølge ham skyldes det, at systemet kræver, at der installeres en del udstyr i lokomotiverne, som kan kommunikere med de nye signaler. Og hvis lastbiltransport ovenikøbet bliver billigere som følge af takstnedsættelsen på Storebælt, kan det flytte rigtig meget gods fra skinner og over på vejene:

”Vores brancheforening, Dansk Banegods, har fået lavet en beregning, der siger, at omkring 30-40 procent af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på banen, vil blive flyttet over på lastbiler i stedet, hvis de her to ting kommer til at ramme os samtidigt”, siger han til ing.dk.

Øgning i trængsel på vejene
Da regeringen i sidste uge annoncerede forslaget om Storebælt, var begrundelsen blandt andet, at takstnedsættelsen skal være med til at binde Danmark bedre sammen:

”Det gavner borgerne, og det gavner i høj grad også erhvervslivet. Takstnedsættelsen betyder øget mobilitet, da arbejdstagere lettere kan pendle mellem forskellige landsdele, og det betyder nye markedsrelationer og billigere fragt på tværs af landet”, udtalte erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Det er imidlertid en tankegang, som Jan Wildau har svært ved at forstå:

"Med den ene hånd vil man gerne udbygge motorvejsnettet for at mindske trængslen, men med den anden hånd skubber man endnu flere lastbiler ud på motorvejene. Det virker ikke gennemtænkt”, siger han.

Læs også: UPS udvider jernbaneforbindelsen mellem Kina og Europa

Om forslaget bliver gennemført skal afgøres i de politiske drøftelser, som transportministeren ifølge sin pressemeddelelse vil indbyde de øvrige partier til.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

03.10.2024SCM.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024SCM.dk

Ejendomsudvikler opkøber Danmarks største logistikcenter fra DSV Group

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvordan behovet for hastighed skabte en grønnere løsning

30.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Klar til lights out?

30.09.2024Langebæk A/S

Sponseret

Få indsigt i logistikkonsulenternes aktiviteter i Skandinavien

30.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Hvordan ser dit fremtidige lager ud?

27.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Gamechanger for fremtidens opmærkningsopgaver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Brother Nordic A/S
Messe
FoodTech 2024, Messecenter Herning

FoodTech er Nordens førende destination for fødevareteknologi, og vi er med, når de slår dørene op nogle inspirerende dage med innovative og teknologiske løsninger inden for branchen.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1 7400 Herning

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg