Lavere Storebæltstakster kan medføre mere banegods på vejene

Ifølge regeringen skal det være billigere at køre over Storebæltsbroen - bare ikke for godstog. Og det gør det til et håbløst forslag, der kan sende flere hundrede ekstra lastbiler ud på de danske motorveje, mener vicepræsident i DB Cargo Scandinavia.

Hvis regeringens forslag om lavere Storebæltstakster skal øge mobiliteten for de danskere, der pendler mellem forskellige landsdele, er man også nødt til at sænke taksten for godstog, mener Jan Wildau, vicepræsident i DB Cargo Scandinavia..

28.08.2017

SCM.dk

”Jeg er utrolig glad for, at vi får sat taksten for at køre over Storebælt ned. Det betyder virkelig noget for både borgere og virksomheder og for sammenhængen i landet”, udtalte Ole Birk Olesen.

Men selvom en nedsættelse af taksten er sød musik i regeringens ører, bliver forslaget modtaget med blandede følelser hos Jan Wildau, der er vicepræsident og leder af ’public affairs and relations’ i DB Cargo Scandinavia, som er den største af de fire virksomheder, der transporterer gods på de danske jernbaner. Takstnedsættelsen gælder nemlig ikke godstog.

”Vi synes, at det er rigtigt at sætte taksten for passage af Storebælt ned. Men hvis man ikke får jernbanen med, er det helt håbløst. Forslaget vil være en katastrofe – dels for os – men også for de mennesker, der bruger motorvejene og de lastbiler, som er nødt til at køre der”, siger han til Ingeniøren.

Takstnedsættelse over en treårig periode
Regeringens forslag om takstnedsættelse går ud på, at de nye priser indfases over en treårig periode, så den første nedsættelse sker pr. 1. januar 2018, og sænkningen forventes at være fuldt gennemført pr. 1. januar 2021.

Derudover vil effekten af takstnedsættelsen være en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så forbindelsen forventes at være gældfri i 2031.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Imidlertid har regeringen ingen planer om at pille ved prisen for at køre med godstog, og spørger man Jan Wildau, så vil det få stor betydning for, hvor meget gods, der i fremtiden vil blive sendt med tog:

”Når en virksomhed skal beslutte, om den vil sende gods med bane eller med lastbil, så handler det meget om kroner og øre. Hvis politikerne vælger at gøre det billigere at sende noget med lastbil, vil det derfor få en stor betydning for, hvor meget gods, der bliver sendt med tog”, siger han til Ingeniøren.dk.

Banegodsbranchen i økonomiske problemer
Jan Wildau påpeger også, at banegodsbranchen i forvejen er meget presset økonomisk af at skulle investere i nyt udstyr og uddannelse, fordi Banedanmark er i gang med at udskifte det danske signalsystem med et nyt ERTMS-system.

Ifølge ham skyldes det, at systemet kræver, at der installeres en del udstyr i lokomotiverne, som kan kommunikere med de nye signaler. Og hvis lastbiltransport ovenikøbet bliver billigere som følge af takstnedsættelsen på Storebælt, kan det flytte rigtig meget gods fra skinner og over på vejene:

”Vores brancheforening, Dansk Banegods, har fået lavet en beregning, der siger, at omkring 30-40 procent af det gods, der i dag transporteres gennem Danmark på banen, vil blive flyttet over på lastbiler i stedet, hvis de her to ting kommer til at ramme os samtidigt”, siger han til ing.dk.

Øgning i trængsel på vejene
Da regeringen i sidste uge annoncerede forslaget om Storebælt, var begrundelsen blandt andet, at takstnedsættelsen skal være med til at binde Danmark bedre sammen:

”Det gavner borgerne, og det gavner i høj grad også erhvervslivet. Takstnedsættelsen betyder øget mobilitet, da arbejdstagere lettere kan pendle mellem forskellige landsdele, og det betyder nye markedsrelationer og billigere fragt på tværs af landet”, udtalte erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Det er imidlertid en tankegang, som Jan Wildau har svært ved at forstå:

"Med den ene hånd vil man gerne udbygge motorvejsnettet for at mindske trængslen, men med den anden hånd skubber man endnu flere lastbiler ud på motorvejene. Det virker ikke gennemtænkt”, siger han.

Læs også: UPS udvider jernbaneforbindelsen mellem Kina og Europa

Om forslaget bliver gennemført skal afgøres i de politiske drøftelser, som transportministeren ifølge sin pressemeddelelse vil indbyde de øvrige partier til.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025SCM.dk

Beredskabsbutikker skal sikre forsyningskæden i Danmark

18.09.2025Inact ApS

Sponseret

Inact indgår samarbejde med P. Christensen for at styrke eftermarkedet

17.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Element Logic afholder webinar om OmniMod - den manglende brik i lagerautomation

17.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Automatiseret palletransport med Swarm Automation Go – Toyotas nemme, risikofrie AGV-løsning.

16.09.2025SCM.dk

Nyt lager styrker STARKs logistik i hele Danmark

16.09.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vi sætter ind i slutspurten på NAU’s interne logistik

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn