Lederens synlige adfærd er nøglen til forbedringskultur

Løbende forbedringer kræver kulturændring, og fundamentet for at ændre kulturen er lederens adfærd. Men hvad er det så, lederen helt konkret skal gøre? Læs her om fire ting lean-lederen skal mestre.

Finn Jørgensen (tv) og Alfred Josefsen..

07.02.2012

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Han har været med det meste af vejen for lean-udbredelsen i Danmark. Siden årtusindeskiftet har han været med i forreste bølge af implementeringer af lean i et hav af danske virksomheder, men han mener ikke, at effekten generelt set helt står mål med de oprindelige forventninger. ”Der har været et missing link i den måde, vi har implementeret lean på, som gør, at virksomhederne ikke for alvor har fået skabt en kultur, hvor løbende forbedringer er en del af DNA’et. Det missing link består i, at topledelsen skal stille meget konkrete krav til, hvad organisationens ledere helt konkret skal gøre”, fortæller Finn Jørgensen, der i dag driver konsulentvirksomheden Redacto Consulting.

Fra holdning til handling
Finn Jørgensen slår til lyd for en mere håndfast tilgang til at stille krav til ledere om en bestemt adfærd, specifikke handlinger og målbare resultater. Han kalder det at gå fra lean thinking til lean doing. Det står i kontrast til en traditionel skandinavisk ledelsesstil, hvor det i høj grad er op til den enkelte leder at finde ud, hvordan han eller hun vil løse opgaven. Finn Jørgensen mener, at det er tid til at være mere konkret både, hvad angår mål men også værktøjer til at nå målene. Han citerer Irmas adm. direktør Alfred Josefsen for i Berlingske Tidende den 7. august 2011 at sige: ”Vi har valgt at fokusere på adfærd og ikke holdninger. Adfærd er konkret og målbar, hvorimod de holdningsmæssige tilgange nemt løber ud i komplicerede og forvirrende sammenhænge. Hvad kommer der konkret ud af ledelsesprocessen? Det er nemmere at iagttage og vurdere”. Finn Jørgensen fremhæver, at Alfred Josefsen ikke specifikt taler om lean her, men at han kaster lys på en ny ledelsestendens til, at ledere fortsat skal have stor frihed til at udvikle sit ledertalent og ledelsesmetoder, men at der også vil være ting, der ikke er til diskussion.

Fire krav til ledernes adfærd
Finn Jørgensen fremhæver fire krav, som han anbefaler, at topledelsen stiller krav om, at alle ledere på alle niveauer under topledelsen gør – sammen med de øvrige ting en leder også skal gøre:
1. Målstyring
2. Løbende forbedringer
3. Højfrekvent outputmåling
4. Tæt kontakt mellem leder og medarbejder omkring plan, status og eventuelle problemer

Målstyring
Målstyring omfatter at klarlægge, hvem der er kunder og hvad, der skaber værdi for kunderne. Og det kan kun gøres ved at ringe til kunderne og spørge dem om det – alt for mange gætter sig til det. Kundeværdi skal omsættes til mål, ligesom topledelsens mål fra Policy Deployment skal tolkes og omsættes til konkrete mål. Målene skal samles i et målesystem, der skal vises på en synlig tavle, som er centrum for en regelmæssig proces sammen med alle berørte medarbejdere. På tavlemødet bliver succeser og manglende målopfyldelse drøftet. Manglende målopfyldelse skal give anledning til målrettet korrigerende indsats.

Løbende forbedringer
De problemer og opgaver, der opstår løbende, skal sammen med medarbejdernes og lederens forbedringsidéer vurderes og prioriteres på en tavle til formålet. Opgaverne skal kategoriseres i just-do-it-opgaver, opgaver der kan løses på 1-3 dage samt deciderede projekter. Just-do-it-opgaver er opgaver, der kan løses på mindre end en halv dag. Leder og medarbejdere skal løbende holde korte stående møder, hvor de drøfter status på forbedringsopgaverne. Lederen skal sikre, at gevinsterne tages hjem, når opgaverne er løst. Lederen skal også sikre, at opgaverne er så tilpas overskuelige og små, at der er ”trafik” henover tavlen, der skal hele tiden være forandringer på tavlen, så alle tydeligt kan se, at der er fremdrift.

Højfrekvent outputmåling
Hvert afsnit i produktionen eller på kontoret skal have en tavle eller reol, hvor timens, dagens eller ugens resulterende output og kvalitet tydeligt kan ses. Lederen skal sammen med medarbejderne påføre målet for eksempelvis skiftet og nedbryde det til et time-for-time eller dag-for-dag mål. Idéen med det ”højfrekvente” er, at man skal kunne nå at reagere ved problemer og beslutte, hvad man skal gøre for at nå skiftets eller ugens mål. De problemstillinger man måtte støde på i løbet af dagen skal opgøres ved arbejdsdagens slutning, løses umiddelbart eller overføres til forbedringstavlen.

Tæt kontakt mellem leder og medarbejder
Lederen skal følge en nøje planlagt takt, hvor medarbejderne kontaktes dagligt eller hver anden dag. Kontakten er en såkaldt sit-in, og her spørger lederen til, hvad planen er for dagen, om medarbejderen er på planen, og hvis vedkommende er bagude om årsagen og tilvejebringer den hjælp, som medarbejderen har brug for til at nå målet. Det sker for at sikre, at medarbejdernes individuelle problemer i forhold til nå dagens mål bliver adresseret og løst.
”Der er intet nyt i de nævnte lederopgaver, det nye er at topledelsen bør stille krav om, at det gøres, og støtte lederne så de kan komme igang – og naturligvis gøre det selv”, siger Finn Jørgensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree