Lederens synlige adfærd er nøglen til forbedringskultur

Løbende forbedringer kræver kulturændring, og fundamentet for at ændre kulturen er lederens adfærd. Men hvad er det så, lederen helt konkret skal gøre? Læs her om fire ting lean-lederen skal mestre.

Finn Jørgensen (tv) og Alfred Josefsen..

07.02.2012

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Han har været med det meste af vejen for lean-udbredelsen i Danmark. Siden årtusindeskiftet har han været med i forreste bølge af implementeringer af lean i et hav af danske virksomheder, men han mener ikke, at effekten generelt set helt står mål med de oprindelige forventninger. ”Der har været et missing link i den måde, vi har implementeret lean på, som gør, at virksomhederne ikke for alvor har fået skabt en kultur, hvor løbende forbedringer er en del af DNA’et. Det missing link består i, at topledelsen skal stille meget konkrete krav til, hvad organisationens ledere helt konkret skal gøre”, fortæller Finn Jørgensen, der i dag driver konsulentvirksomheden Redacto Consulting.

Fra holdning til handling
Finn Jørgensen slår til lyd for en mere håndfast tilgang til at stille krav til ledere om en bestemt adfærd, specifikke handlinger og målbare resultater. Han kalder det at gå fra lean thinking til lean doing. Det står i kontrast til en traditionel skandinavisk ledelsesstil, hvor det i høj grad er op til den enkelte leder at finde ud, hvordan han eller hun vil løse opgaven. Finn Jørgensen mener, at det er tid til at være mere konkret både, hvad angår mål men også værktøjer til at nå målene. Han citerer Irmas adm. direktør Alfred Josefsen for i Berlingske Tidende den 7. august 2011 at sige: ”Vi har valgt at fokusere på adfærd og ikke holdninger. Adfærd er konkret og målbar, hvorimod de holdningsmæssige tilgange nemt løber ud i komplicerede og forvirrende sammenhænge. Hvad kommer der konkret ud af ledelsesprocessen? Det er nemmere at iagttage og vurdere”. Finn Jørgensen fremhæver, at Alfred Josefsen ikke specifikt taler om lean her, men at han kaster lys på en ny ledelsestendens til, at ledere fortsat skal have stor frihed til at udvikle sit ledertalent og ledelsesmetoder, men at der også vil være ting, der ikke er til diskussion.

Fire krav til ledernes adfærd
Finn Jørgensen fremhæver fire krav, som han anbefaler, at topledelsen stiller krav om, at alle ledere på alle niveauer under topledelsen gør – sammen med de øvrige ting en leder også skal gøre:
1. Målstyring
2. Løbende forbedringer
3. Højfrekvent outputmåling
4. Tæt kontakt mellem leder og medarbejder omkring plan, status og eventuelle problemer

Målstyring
Målstyring omfatter at klarlægge, hvem der er kunder og hvad, der skaber værdi for kunderne. Og det kan kun gøres ved at ringe til kunderne og spørge dem om det – alt for mange gætter sig til det. Kundeværdi skal omsættes til mål, ligesom topledelsens mål fra Policy Deployment skal tolkes og omsættes til konkrete mål. Målene skal samles i et målesystem, der skal vises på en synlig tavle, som er centrum for en regelmæssig proces sammen med alle berørte medarbejdere. På tavlemødet bliver succeser og manglende målopfyldelse drøftet. Manglende målopfyldelse skal give anledning til målrettet korrigerende indsats.

Løbende forbedringer
De problemer og opgaver, der opstår løbende, skal sammen med medarbejdernes og lederens forbedringsidéer vurderes og prioriteres på en tavle til formålet. Opgaverne skal kategoriseres i just-do-it-opgaver, opgaver der kan løses på 1-3 dage samt deciderede projekter. Just-do-it-opgaver er opgaver, der kan løses på mindre end en halv dag. Leder og medarbejdere skal løbende holde korte stående møder, hvor de drøfter status på forbedringsopgaverne. Lederen skal sikre, at gevinsterne tages hjem, når opgaverne er løst. Lederen skal også sikre, at opgaverne er så tilpas overskuelige og små, at der er ”trafik” henover tavlen, der skal hele tiden være forandringer på tavlen, så alle tydeligt kan se, at der er fremdrift.

Højfrekvent outputmåling
Hvert afsnit i produktionen eller på kontoret skal have en tavle eller reol, hvor timens, dagens eller ugens resulterende output og kvalitet tydeligt kan ses. Lederen skal sammen med medarbejderne påføre målet for eksempelvis skiftet og nedbryde det til et time-for-time eller dag-for-dag mål. Idéen med det ”højfrekvente” er, at man skal kunne nå at reagere ved problemer og beslutte, hvad man skal gøre for at nå skiftets eller ugens mål. De problemstillinger man måtte støde på i løbet af dagen skal opgøres ved arbejdsdagens slutning, løses umiddelbart eller overføres til forbedringstavlen.

Tæt kontakt mellem leder og medarbejder
Lederen skal følge en nøje planlagt takt, hvor medarbejderne kontaktes dagligt eller hver anden dag. Kontakten er en såkaldt sit-in, og her spørger lederen til, hvad planen er for dagen, om medarbejderen er på planen, og hvis vedkommende er bagude om årsagen og tilvejebringer den hjælp, som medarbejderen har brug for til at nå målet. Det sker for at sikre, at medarbejdernes individuelle problemer i forhold til nå dagens mål bliver adresseret og løst.
”Der er intet nyt i de nævnte lederopgaver, det nye er at topledelsen bør stille krav om, at det gøres, og støtte lederne så de kan komme igang – og naturligvis gøre det selv”, siger Finn Jørgensen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn