Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

En vognmand betaler cirka 25 procent mere i årlige afgifter, hvis han i en lastvogn over 3,5 tons skifter fra diesel til biogas. Altså straffes vognmænd, når de skifter over til det CO2-neutrale brændstof. Det sænker den grønne omstilling, og en afgiftmæssig ligestilling af biogas og diesel kunne altså være et effektivt redskab til at mindske CO2-udledning fra tung transport.

”Biogas uden støtte er formentlig den økonomisk mest optimale vej til store CO2-reduktioner i den tunge transport." Arkivfoto..

15.10.2020

SCM.dk

Den danske regering og dens klimapartnerskaber estimerer, at Danmark får behov for cirka 50 petajoule biogas i 2030. Men en rapport foretaget af Syddansk Universitet for Energistyrelsen viser, at produktionen af biogas kan blive næsten dobbelt så stor. Man burde begynde at indtænke biogas som en brændselsmulighed i sektorer som tung transport for at udnytte det fulde biogaspotentiale, mener Biogas Danmark.

”10.000 biogaslastbiler og 75.000 biogasdrevne varebiler kan levere en samlet CO2-reduktion på en million tons i 2030. Vi har i Danmark et enormt potentiale for at producere bæredygtig biogas på basis af husdyrgødning, affald og restprodukter, og vores analyser viser, at vi kan producere rigeligt biogas tilbåde industrien, den danske energiforsyning og transportsektoren”, siger Henrik Høegh, der er formand for Biogas Danmark. En million tons svarer til cirka 25 procent af CO2-udledningen fra den tunge transport, oplyser organisationen. 

Afgifter spænder ben

Transportsektoren står i øjeblikket med den udfordring, at en vognmand skal betale cirka 25 procent mere i afgifter, hvis han vælger biogas frem for diesel som brændstof i en lastvogn. 

”Der er behov for enorme CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogassen kan yde et stort bidrag, men det kræver, at staten ikke straffer vognmændene på pengepungen, hvis de vælger det klimavenlige alternativ”, siger Henrik Høegh.

Læs også: Nye afgifter skal mindske CO2-udledningen i transportsektoren

Biogas Danmark anbefaler derfor, at politikerne giver afgifterne et grundigt eftersyn i de aktuelle forhandlinger og tilpasser afgifterne, så en lastvogn på biogas koster samme afgifter som fortsat anvendelse af diesel. Dermed kan en justering af afgifterne gennemføres, uden at det kommer til at koste staten tab af indtægter.

”Biogas uden støtte er formentlig den økonomisk mest optimale vej til store CO2-reduktioner i den tunge transport. Biogaslastbilerne kører allerede i stort tal i udlandet, så vi kan bare gå i gang med det samme”, siger Henrik Høegh.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding